Dana Filipiová: Jak na angličtinu v mateřské škole

čtvrtek 17. prosince 2009 · 2 komentářů

Jak nejlépe začít s angličtinou v mateřské školce? Jak s malými dětmi procvičovat slovíčka, aby je to bavilo a z lekce si také něco odnesly? To bylo hlavním tématem jednoho z workshopů konference učitelek mateřských škol O krok napřed, která se 11. 12. 2009 konala v Novém Jičíně.

Spoustu praktických tipů a technik předvedl učitelkám Angličan Steve Watts, jeden z tvůrců úspěšné metody výuky angličtiny pro nejmenší – Wattsenglish.

„Hlavním úkolem při výuce takto malých dětí je především motivace. Dítě samo musí chtít cizí řeč používat, musí se pro něho stát prostředkem komunikace a hry,“ vysvětluje Steve Watts ze společnosti Wattsenglish. Pokud podle něho zvolíme v tomto věku skutečně kvalitní a přiměřenou řečovou výchovu, je dítě překvapivě velmi brzy schopné angličtině porozumět, a dokonce v ní samo začít komunikovat.


Angličtina hrou

Spontánnost, zaujetí, kreativita, prožitek – to byla nejčastěji skloňovaná slova na workshopu, o který byl na konferenci velký zájem. „Workshop s panem Wattsem byl velmi inspirativní, přivítala bych více podobných prakticky zaměřených programů,“ uvedla ředitelka MŠ Krnov Milada Holinková. „Jsem ráda, že tady zaznělo, jak důležité je pro další život právě předškolní vzdělávání.“

Nejúčinnější je podle Wattse integrovaná výuka hrou, činnostmi a prožitkem. Z toho vychází i celá metodika Wattsenglish, která je založena na osvojování si řeči přirozenou cestou, podobně jako se učíme řeči mateřské. Důležité je i využití skutečných předmětů a názorných pomůcek. „Dítě se nejlépe naučí slovíčko „apple“, když si na skutečné jablko sáhne, přivoní si k němu nebo ho ochutná,“ doplňuje Watts.


Rodilí mluvčí ve školkách

Mnoho mateřských škol má dnes již kurzy angličtiny ve svém programu, ne všechny metody jsou ale efektivní, a navíc chybějí kvalifikovaní učitelé. Steve Watts proto na konferenci představil také projekt Integrace rodilých mluvčích do výuky, v jehož rámci společnost Wattsenglish nabízí školám výuku angličtiny kvalifikovaným rodilým mluvčím právě podle metody Wattsenglish. V současné době je do projektu zapojeno již více než 70 mateřských škol z celé republiky.


Nadané a problémové děti

Jednodenní konference v Novém Jičíně ale samozřejmě nebyla jen o angličtině. Vystoupili zde odborníci z oboru pedagogiky, dětské psychiatrie, psychologie či grantové politiky, témata byla velmi různorodá: nadané dítě v MŠ, problémové dítě v MŠ a spolupráce s dětským psychiatrem, tvorba školního vzdělávacího programu či grantová politika. V rámci workshopů se účastníci seznámili s nejnovějšími výtvarnými a relaxačními technikami.

„V současné době se mateřské školy potýkají s mnoha problémy: vysoký počet dětí ve třídách, nedostatek financí, zvýšené požadavky jak na různorodost aktivit pro děti, tak na další vzdělávání pedagogických pracovníků,“ uvádí Lenka Otřísalová ze společnosti HYL, která konferenci O krok napřed pořádala. „Pro učitele je ale velmi časově a finančně náročné vzdělávat se ve všech oblastech, a proto jsme se snažili sestavit jednodenní program, jenž by zodpověděl všechny otázky, které mateřské školy v současnosti nejvíce pálí.“

Konference O krok napřed v Novém Jičíně se zúčastnilo více než 100 ředitelek a učitelek mateřských škol z celé České republiky, největší zastoupení měl moravskoslezský region. Nechyběly ale ani účastnice z Prahy, Brna, a dokonce i Slovenska či Polska.

Kontakt pro bližší informace:
Mgr. Dana Filipová, tel.: 776 305 981, dana.filipova@wattsenglish.com





Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger