Lenka Martinková: A kde budeme mít třídu letos?

úterý 21. prosince 2010 ·

Jak vznikla a jak funguje první škola u nás, kterou založil svazek obcí a která učí na více místech – Základní škola a mateřské škola Regionu Karlovarský venkov. Možná to je první vlaštovka řešení, jak nerušit venkovské školy, ponechávat děti v jejich prostředí a nevytvářet ve větších městech giganty, kde jsou dojíždějící děti vždycky cizinci.


Zdroj: Lidové noviny, příloha Akademie 14. 12. 2010


…„První rok začal netradičně – do školy se přihlásilo devět prvňáků a jeden třeťák. Rodiče ale na návaznost druhého stupně a spokojenost těch prvních zareagovali pozitivně a školní lavice se postupně začaly plnit. Dnes učí škola ve všech devíti ročnících kolem 220 žáků.

Jak ale může jedna nebo dvě třídy „uživit“ učitele pro druhý stupeň? Všechno záleží na organizaci práce: kantoři, kteří by nedosáhli na plný úvazek, přibírají odborné hodiny na stupni prvním. A tak například angličtinářka přejíždí z jedné školy do druhé. První stupeň zůstává rozdělen ve dvou obcích, Otovicích i Sadově. V každém jsou otevřeny tři ročníky, prvňáci jsou zpravidla sami, druháci až páťáci se různě střídají, každý rok jinak podle počtu žáků. Ke škole patří ještě tři pracoviště školy mateřské, a to v Sadově, Otovicích i Hájku. Díky větší „dodávce dětí“ také škola otevírá přípravný ročník před první třídou.

Škola plná pohody je první škola v republice založená svazkem obcí. Původní řešení, kdy jedna budova fungovala jako odloučené pracoviště budovy druhé, bylo z hlediska rozpočtu obcí zbytečně komplikované. A tak vedení školy po dohodě se starosty přišlo s nápadem založit školu dohromady. „Museli jsme zcela změnit režim, financování, účetnictví. Připravili jsme tak metodiku, podle níž dnes mohou postupovat další školy,“ vzpomíná na dění před čtyřmi lety ředitelka Jiřina Klírová. První svazková škola má už dnes své nástupkyně, například na Šumpersku Svazkovou školu v Údolí Desné.“…

…„Naučili jsme se dělat podrobnou diagnostiku, pracovat s rozdílnými typy dětí, všímat si jejich osobního pokroku. To považuji za zásadní. Školy nemůžete hodnotit tak, že změříte znalosti dětí v rámci jednoho ročníku. To hlavní je, porovnat pokrok a úspěchy dětí na jejich cestě, tedy podívat se, kde byly, když do školy přišly, a kde jsou teď,“ tvrdí energická ředitelka…

…„Podle ní složení dětí na dobré škole odpovídá Gaussově křivce, podobně, jako jí odpovídá složení populace. A na dobré škole je, aby vytvářela co nejlepší prostředí, ve kterém bude velká většina dětí žít celý svůj „vyučovací“ život. Kdo ví, třeba právě díky své pohodové základní škole neutečou v dospělosti někam do města i proto, že se budou moci na svou školu spolehnout, až budou samy mít děti. Karlovarská prognóza je zatím příznivá, v obcích se staví nová obydlí a škola letos čeká na dvacet nových prvňáků.“

Celý text článku najdete ZDE.

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger