Barbora Tesnerová: Hejného matematika klade důraz na představivost

úterý 8. prosince 2015 · 0 komentářů

Zhruba na každé páté základní škole v Česku se žáci učí matematiku pomocí takzvané Hejného metody, kterou vyvinul profesor Milan Hejný. Jednou ze škol, kde se děti neučí pouze dosazovat do vzorečků, ale samy hledají správná řešení zadaných úloh a rozvíjejí tak logické myšlení a matematickou gramotnost, je i základní škola v mělnických Jungmannových sadech.

S nápadem začít učit matematiku jinak, než je běžné, přišly podle zástupkyně ředitele Olgy Čermákové před několika lety samy učitelky. „Začaly jsme to zkoušet asi před deseti lety, celoplošně pak tuto metodu používáme od roku 2010," připomněla s tím, že přístupu svých kolegyň oceňuje.

„Je skvělé, že iniciativa přišla takzvaně zespoda. Považuji za velmi cenné, že mají potřebu se neustále vzdělávat a pracovat na sobě," chválila učitelky. V jejich čele stojí Jitka Rubínová, která zastává názor, že je nesmysl, aby všechny děti uměly v jednu chvíli stejné věci. Proto jí vyhovuje Hejného metoda, ta totiž klade důraz na individuální přístup k žákům a jejich schopnostem a dovednostem.

„Každý chápe, že některé dítě se naučí chodit v osmi měsících a jiné až v roce. Zrovna tak by bylo dobré, aby lidé pochopili, že někdo je zralý na to naučit se číst v pěti letech, zatímco druhý třeba až v sedmi. Jenomže do školy všichni nastupují jako šestiletí…" snažila se přiblížit svůj pohled na věc.


Projektový den

Výuka matematiky podle profesora Hejného jí v tomto ohledu vychází maximálně vstříc. Hlavní principy této metody představila škola v rámci projektového dne nazvaného Matematika, která nás baví a zajímá. V průběhu dopoledne se žáci prvního stupně bez ohledu na věk promíchali a společně řešili nejrůznější matematické úlohy, jejichž obtížnost si určili sami.

Starší pomáhali mladším, šikovnější si volili těžší úkoly a ti, kteří si tolik nevěřili, si vybrali o něco lehčí příklady. A všichni byli spokojení. Odpoledne pak do školy dorazili rodiče, kteří měli zájem dozvědět se o Hejného metodě podrobnosti.

„Náš projekt podporuje vrstevnické vztahy, učení se navzájem a řešení problémů společnou diskuzí," popsala Olga Čermáková s tím, že nová koncepce výuky je prostředkem, nikoli cílem. Tím je přiblížit rodičům jiný způsob výuky matematiky, který v dětech rozvíjí matematickou gramotnost a představivost. Ta je totiž spolu s porozuměním a kvalitou myšlení mnohem důležitější než jakákoli naučená dovednost.

Jitka Rubínová to přibližuje na příkladě s okny: „Můžeme dětem půl roku opakovat, že v prvním patře je deset oken, ve druhém patnáct, ve třetím dvacet… Když se jich na to ale zeptáme za rok, nebudou to vědět, protože to zkrátka zapomenou. Hejného metoda však děti obrazně řečeno vezme do té budovy a nechá je, aby si ji samy prošly. Pokud se pak takového dítěte zeptáme, kolik je v kterém patře oken, dokáže si daný prostor představit a okna snadno spočítá."


Najít postup a řešení

Hejného metoda využívá takzvaná matematická prostředí, která v dětech rozvíjejí schopnost nalézat samostatně řešení. Tedy i způsob, jak dojít ke správnému výsledku, školáci totiž musejí na postup přijít sami. „Musíme si položit otázku, zda je důležitější naučit se něco rychle, ale s tím rizikem, že to zapomeneme, nebo jestli je lepší naučit se něco trvale," přiblížila Jitka Rubínová.

Ta je mimo jiné i autorkou školních pomůcek využívaných nejen při výuce matematiky, ale například i čtenářské gramotnosti nebo třeba prvouky. „Děti se díky této metodě naučí hledat postupy a řešit problémy. To je přece mnohem lepší než se něco nabiflovat nazpaměť," uzavřela.

Zdroj.

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger