Ludvík Hradilek: Základní škola bez učitelů, známek i tříd. Vítejte ve ScioŠkole – fotoreportáž

čtvrtek 28. ledna 2016 ·

Co se mají učit naše děti? Jak uspět v rychle se měnícím světě? Jak je připravit na povolání, která ještě ani neexistují? V nové škole na pražském sídlišti to dělají jinak než většina škol. Nepotřebují učitele, známky ani třídy.

Pryč je doba, kdy učitel byl hlavním nositelem poznání. 80% procent vědomostí a dovedností se naučíme jinde. Od rodičů, kamarádů ve skautu nebo v hospodě. Učíme se na síti, spojující nás přes displej s celým světem. Přesto naše děti tráví ve škole spousty času šprtáním vědomostí, které nikdy nebudou potřebovat nebo si je lehce najdou na internetu.

Budou za dvacet let potřebovat psát rukou? Kolik cizích jazyků a jaké se mají učit?

Jiří Hokeš, ředitel základní ScioŠkoly neví, jestli moderní technologie nahradí dosud užitečné dovednosti, ale ví, co chce děti ve své škole naučit.

„Rozvoj myšlení spojený s psaním je tak speciální lidská dovednost, že chceme, aby to děti uměly, je vedlejší, jestli vázaně, nebo Comenia scriptem, je to důležité pro to, aby si na táboře mohly psát deník. Angličtina je mezinárodním komunikačním prostředkem a zatím to vypadá, že ještě nějakou dobu bude. Je důležitější se naučit ji používat, než se trápit s druhou cizí řečí."

Určitě se budou potřebovat přizpůsobit změnám, naučit se spolupracovat, umět kriticky hodnotit informace, samostatně si volit cíle i hodnotit jejich zvládnutí. To, co jim předepisuje zákon, se naučí jen tak mimoděk.

Většinu toho, co se chtějí naučit, zvládnou během tematických projektů. Trvají pět týdnů a děti si samy zvolí, na který budou chodit. „Když máte projekt 'Pes', dozvíte se nejen, co žere, ale i jak pro něj postavit boudu podle anglického návodu, jak má být velká a kolik nás to bude stát." Říká Hokeš.

„Nejdůležitější je, aby děti byly ve škole šťastné"

Jak se jim to daří, se podívejte v galerii ZDE.

5 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
28. ledna 2016 v 19:50  

Nedelala jsem si iluze o sborovne, tahle mne dost zaskocila. Je mozne, ze vzdelavani modernim sciozpusobem usnadnuje kavovar a mikrovlnka v ucebne a prima je zajisteni hygieny bezejmennym psem z projektu PES. Ano, nevidim zadna pozitiva. Ale dekuji za moznost nahlednout za lesklou fasadu frází.

tyrjir řekl(a)...
28. ledna 2016 v 23:25  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
28. ledna 2016 v 23:43  

Unikátní soukromý experiment a tvrdá realita běžných škol

Unikátní Scioškole tleskám.
Diletantství v ministerské péči o běžné školy se řehtám.
Nebude-li se Česko starat o běžné školy lépe,
Na čelo si zaťuká i Vyskoč Pepe...

J. Týř :))))))

poste.restante řekl(a)...
29. ledna 2016 v 13:20  

Projekt Scioškoly má i moji podporu.
Ale řešením problémů českého školství není a nemůže být. (Ani se o to snad nesnaží.) Minimálně do doby, než bude běžná škola mít k dispozici stejné finance, stejné učitele a stejné rodiče, jako má Scioškola.

Unknown řekl(a)...
29. ledna 2016 v 18:00  

To je škola, kde zítra znamená již včera. Neutrálně nabitá voda to je objev na Nobelovu cenu.
Deset dětí ve třídě jednoho učitele to je sen českého školství a stojí to kromě státního příspěvku na žáka i 6,5 tisíce měsíčně školného.
No uvidíme, jak ty děti budou konkurenceschopné dětem z normálních škol. Jsem realista a po letech ve školství trochu skeptik. Doufám, že děti budou touto školou poznamenány jen pozitivně.
Bude tato škola inkludovat?:-)

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger