U pracovního pohovoru potřebujete udělat dobrý dojem. 5 rad pro úspěšné zvládnutí

středa 13. července 2016 ·

Pracovní pohovor je bezesporu důležitý mezník, který rozhoduje o budoucnosti. Samozřejmě při něm jde především o znalosti, zkušenosti a perspektivu růstu uchazeče o práci, ale velkou roli hraje i to, jak zapůsobí, jaký udělá dojem.

I když HR profesionálové používají různé techniky pro odhalení pravé osobnosti uchazečů, málo platné, i zde platí, že obal prodává a je na každém, aby se nevyřadil z okruhu nadějných kandidátů nevhodným outfitem nebo chováním.

„Při pracovním pohovoru rozhodují především kvalifikační předpoklady pro dané místo, jsou tu ale i další aspekty, které mohou přispět k přijetí či nepřijetí: personalista si o vás udělá dojem během prvních 30 sekund, takže záleží také na vystupování, vizáži a celkovém působení vaší osobnosti,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Standardní rady pro přípravu na pohovor najdete v mnoha obměnách, i na stránkách Profesia.cz, my jsme se tentokrát zaměřili na to, jak zanechat co nejlepší dojem.“


Pozor na to, co si obléknete

Samozřejmě záleží na pozici, o kterou se ucházíte, ale pokud jde o prestižnější pozici nebo místo, kde budete firmu reprezentovat před lidmi, je otázka „co na sebe“ opravdu na místě. Obecně řečeno – měli byste vypadat profesionálně a elegantně, ale ne fádně; dobře působí, pokud klasický byznys styl oživíte nějakým nápaditým detailem.

Pokud si nejste jistí, není chybou se zeptat na kodex oblékání v dané společnosti – zejména u mladých společností technologického zaměření může být dresscode značně ležérní a v obleku nebo kostýmu byste působili jako bílé vrány. Zapomeňte na příliš vyzývavé oblečení, doporučujeme vyhnout se také přehnané extravaganci, i když u pozic kreativního charakteru je v rozumné míře na místě. Zvažte i volbu parfému, neměl by být příliš vtíravý ani agresivní.


Zrádné detaily

Personalisté jsou zvyklí všímat si detailů, takže zkuste pamatovat i na čisté a nerozšmajdané boty, upravené nehty, vhodnou kabelku nebo aktovku, apod. Nepříjemně mohou působit i další zdánlivé maličkosti: pokud z vás budou cítit cigarety vykouřené při čekání nebo příliš aromatické jídlo, kterým jste se cestou posílili. Nebo když dorazíte na poslední chvíli a k pohovoru přijdete ještě udýchaní a upocení. Často se řeší, zda jsou diskreditující tetování, piercing, nápadně obarvené vlasy. Zde více než kde jinde platí, že opravdu záleží na dané firmě a její kultuře, na pozici, o kterou se ucházíte a na podobě vaší „výzdoby“.


Počítejte s nervozitou

Přijímací pohovor je stresující záležitost, proto se dopředu připravte na to, že i u vás sehraje nemalou roli. Především je třeba uhlídat zlozvyky, kterým mnozí ve stresových situacích dávají volný průchod – okusování nehtů, škrábání ve vlasech a v obličeji, pohybové tiky. Také je důležité mít pod kontrolou tón a výšku hlasu. Pokud víte, že s vámi tréma zle cvičí, zkuste trénovat zklidnění a soustředění a důkladně se připravte. Mnohým pomůže, když si na videozáznam doma zkusí odpovídat na otázky, které mohou u pohovoru padnout – získají tak větší jistotu a díky záznamu si uvědomí své přednosti i nedostatky.


Uplatněte kouzlo osobnosti

U pohovoru byste měli působit maximálně přirozeně, ale zkuste trochu „hrát“ – nezapomeňte na úsměv, udržujte s protějškem v rozhovoru oční kontakt. Nic se však nemá přehánět – nevhodné vtipy, svůdné pohledy a nezkrotné výbuchy smíchu k přijímacímu pohovoru opravdu nepatří. Snažte se mluvit spisovně, ale dejte pozor, abyste nepůsobili příliš „prkenně“, rozhodně vynechte vulgarismy.


Dobrá rada na závěr

Pohovor začíná vstupem do firmy, v níž se ucházíte o zaměstnání. Každý její zaměstnanec je v této chvíli důležitý. O místo vás může připravit i to, že se neurvale nebo arogantně zachováte k recepční při příchodu, nebo nepozdravíte zaměstnance, které potkáváte. A nezapomeňte na dobu pohovoru vypnout nebo ztišit svůj mobilní telefon.

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger