Čtenářská a kritická gramotnost

čtvrtek 17. března 2016 · 0 komentářů

Jaké čtenářské dovednosti u dětí rozvíjet, aby se staly dobrými čtenáři? Jak můžeme rozvíjet čtenářství ve třídě, kde každé dítě je jiné a jinak pokročilé? Tým odborníků na čtenářství působící v rámci projektu Pomáháme školám k úspěchu vytvořil pro učitele praktického průvodce, který pomáhá tyto otázky řešit.

Zdroj.


Čtenářské kontinuum – průvodce žáka i učitele na cestě k přemýšlivému čtenáři

Čtenářské kontinuum popisuje obvyklou vývojovou cestu dítěte od předčtenáře až k samostatnému přemýšlivému čtenáři. Obsahuje přehled vzdělávacích cílů, které na sebe plynule navazují. Učiteli tak umožňuje sledovat jedinečnou cestu každého dítěte a podle toho plánovat jeho další rozvoj.

V současnosti se čtenářským kontinuem pracují učitelé, kteří se v rámci odborného tréninku připravují na roli budoucích čtenářských specialistů. V dalších letech chceme obdobný výcvik nabízet i dalším zájemcům. O čtenářské kontinuum projevilo zájem i vedení Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze za účelem přípravy studentů na pedagogickou praxi.


Chcete se dozvědět více o čtenářském kontinuu?

Přečtěte si, co o čtenářském kontinuu říkají učitelé, zástupci akademické sféry i jeho tvůrci.
Zkuste nahlédnout do sekce Časté dotazy.


Čtenářský specialista – kolega, který poradí, jak „rozečíst“ každého žáka

Učitelé, kteří chtějí rozvíjet u dětí čtenářskou gramotnost, musí vědět, jak na to. Možnost získat odbornou podporu od zkušeného kolegy je pro mnohé pedagogy klíčová. Spolupracujeme se skupinou několika desítek učitelů, kteří se připravují na roli čtenářských specialistů pro kolegy ve své škole.

S odborníky na čtenářství i zkušenými kolegy z dalších škol konzultují, jak rozvíjet u dětí čtenářské dovednosti, i to, jak své zkušenosti v této oblasti účinně předávat dál svým kolegům ve škole. Většina z nich ve své práci používá čtenářské kontinuum a připravuje pro své žáky např. čtenářské dílny.


Časopis o čtenářské a kritické gramotnosti – pravidelná dávka inspirace pro učitele čtenářství

Prostřednictvím elektronického čtvrtletníku „Kritická gramotnost“ chceme učitelům všech stupňů škol přinášet pravidelnou dávku inspirací, jak rozvíjet kritickou a čtenářskou gramotnost u žáků, a vytvořit platformu pro sdílení jejich zkušeností.

Časopis nabízí výukové lekce i profesní příběhy učitelů, kteří vedou čtenářské dílny nebo se věnují rozvoji kritické gramotnosti v naučných předmětech. Přečtete si rozhovory s předními odborníky na rozvoj kritické gramotnosti a můžete se nechat inspirovat i praxí ověřenými nápady, jak přivést ke čtení také ty děti, v jejichž rodinách se běžně nečte. Nechybí ani tipy na knihy pro děti a mnoho dalších podnětů pro rozvoj čtenářské a kritické gramotnosti. To nejpodstatnější, co se objeví v jednotlivých elektronických vydáních, shrne jednou za rok tištěný sborník.

Jednotlivá vydání časopisu "Kritická gramotnost“ naleznete v sekci Pedagogické inspirace, odkud si ho můžete zdarma stáhnout.

První číslo najdete ZDE. Opravdu stojí za přečtení. Najdete v něm i inspirativní videonahrávky (poznámka redakce UL).

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger