Jak naučit děti správně číst

středa 1. března 2017 ·

Seriál článků zaměřený na zlepšení čtenářské gramotnosti vycházel v deníku MF Dnes denně od 26. ledna do 15. února 2017 a je primárně určen mladším i starším žákům základních škol a jejich rodičům. Může inspirovat i učitele.

Čtenářský tým projektu Pomáháme školám k úspěchu připravil společně s redakcí MF Dnes osmnáctidílný seriál zaměřený na zlepšení čtenářské gramotnosti dětí. Jednotlivé díly seriálu najdete s laskavým svolením MF Dnes ZDE.

Na ukázkách kvalitní beletrie a zadaných úloh, z nichž mnohé nemají jedinou správnou odpověď, se děti mohou naučit lépe porozumět textu, přemýšlet o něm a získané informace využít. Tyto dovednosti se jim mohou hodit v průběhu celého jejich života.

Jednotlivé díly seriálu si můžete stáhnout ve formátu PDF. Přinášejí také tipy na dobré knížky pro děti a někdy i pro dospělé.

Seriál připravil čtenářský tým projektu Pomáháme školám k úspěchu Nadace The Kellner Family Foundation Hana Košťálová, Miloš Šlapal, Ondřej Hausenblas (hlavní autoři), Jana Breníková, Michala Kafková, Štěpánka Klumparová, Jiřina Majerová, Ivo Mikulášek, Kateřina Sládková, Kateřina Šafránková, Mirka Škardová a redaktorka MF DNES Bohdana Jarošová.


Úvod k 1. dílu Číst se naučíme zase jen čtením

„Původně se gramotný člověk lišil od negramotného tím, že znal písmena, uměl rozluštit slova a věty. Dobrý čtenář je víc než gramotný: nejenže přelouská text a zjistí, co se v něm říká doslova. Snaží se odhalit, co důležitého se tím myslí a proč nám to autor vůbec říká. A také jak to dělá: jaké informace vybírá a o čem asi mlčí, jaká slova volí, jak text uspořádá.

Čtení by mělo přinášet pocit uspokojení. Ten přichází, když se začteme do příběhu nebo se necháme unést básní. Když získáme odpověď na otázku. Když sdílíme zážitky s přáteli. Když pochopíme něco nového o vlastním životě nebo o světě kolem nebo když rozlouskneme text, který nám vzdoroval. Čím víc toho přečteme, tím lepšími čtenáři budeme. Dobrá zadání pomáhají čtenáři odhalit to, co text skrývá. V seriálu se vyhneme úlohám zkušebním, testovým. Mnohé nebudou mít jedinou správnou odpověď. Najděte si někoho, s kým si budete moct popovídat o tom, v čem a proč se v řešeních shodujete i lišíte. Tak to dobří čtenáři dělají…“

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger