Audit vzdělávacího systému v ČR 2017: situace se zhoršuje

pondělí 5. února 2018 · 0 komentářů

EDUin vydává každoroční analýzu stavu vzdělávacího systému, vypracovanou ve spolupráci s nezávislými odborníky věnujícími se vzdělávací politice. Bilance hodnocení českého vzdělávacího systému se nelepší. Jako pozitivum lze vnímat jednoznačnou shodu politických stran na tom, že je potřeba přidat učitelům.

Zdroj: Tisková zpráva EDUin 30. 1. 2018

V ostatních důležitých událostech a opatřeních převažují spíše negativa, ať už jde o povinné předškolní vzdělávání, způsob zahájení revize rámcových vzdělávacích programů či neschopnost reagovat na požadavky rodičů. Některé dlouhodobě neřešené problémy jsou varovné, jako třeba víceletá gymnázia či prohlubování rozdílů mezi regiony. Vše umocňuje chybějící vize a laxnost v dodržování přijatých strategií.

Audit sestává ze SWOT analýzy, která nabízí komplexní hodnocení vzdělávacího systému z pohledu předností slabin, příležitostí a rizik (v aktualizované podobě pro rok 2018). Na ni navazuje přehled důležitých událostí s hodnocením jejich vlivu. Poslední kapitola je věnována událostem blízké budoucnosti, kterým by měla být při diskusi o rozvoji vzdělávání věnována pozornost.

Audit oponovali nezávislí odborníci: Tomáš Bouda, Pavel Doulík, Dominik Dvořák, Jiří Hlavenka, Martin Chvál, Štěpán Kment, Jiří Němec, Ondřej Neumajer, Václav Trojan, Jana Straková, Arnošt Veselý, Tomáš Zatloukal.

Bob Kartous, autor auditu, EDUin, řekl: „Po několika letech postupného utváření a aktualizací auditu se podařilo vytvořit skutečně robustní analytický materiál, který popisuje vzdělávací systém v důležitých detailech, nabízí hodnocení i řešení. Pevně věříme, že bude využit při plánování a realizaci vzdělávací politiky v ČR a přitáhne pozornost ke skutečně závažným tématům, z nichž u některých je nutno začít jednat ihned.“

Audit je zveřejněn ve třech podobách:

Kompletní obsáhlá analýza s odkazem na zdroje a kontextovými poznámkami.

Souhrn nejdůležitějších zjištění s redukovanou kontextovou složkou

Infografika přehledně zobrazující hlavní pasáže tří kapitol auditu


Nadační fond Magdaleny Kožené otevírá stipendijní program pro nadané žáky ZUŠ a jejich učitele

· 0 komentářů

Nadační fond Magdaleny Kožené, jehož cílem je podpora činnosti základních uměleckých škol a uměleckého vzdělávání u nás, rozšiřuje své aktivity. Pod názvem MenART otevírá unikátní roční stipendijní program mentoringu uměleckého vzdělávání, do kterého se mohou zapojit nadaní žáci základních uměleckých škol a jejich učitelé.

Do role mentorů vstupuje devět předních osobností umělecké scény, které reprezentují 3 obory zastoupené v programu: klasickou hudbu, autorskou tvorbu a výtvarný obor: dirigent Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek, skladatelka a klavíristka Beata Hlavenková, zpěvačka Lenka Nová, violoncellistka Terezie Kovalová a výtvarní umělci Maxim Velčovský, Petr Nikl a Milan Cais. Ti se budou se studenty a jejich pedagogy během školního roku 2018/2019 pravidelně setkávat.

Nadační fond se tak vedle celostátního happeningu ZUŠ Open, ve kterém upozorňuje na význam uměleckého vzdělávání, soustředí na podporu a rozvoj mladých talentů a inspiraci pedagogů.

Do stipendijního programu MenART se mohou hlásit žáci ZUŠ z celé ČR starší 10 let vždy ve spolupráci se svými pedagogy. Celoroční program je pro žáky i pedagogy zdarma, první ročník pojme na 140 účastníků celkem.

Z přístupu mentorů srší chuť s dětmi pracovat a sdílet svůj přístup. „Takový projekt je pro žáka inspirací i motivací, má možnost čerpat různé hudební přístupy, potkat se i s lidmi, se kterými by se do kontaktu běžně nedostal a přemýšlet tak jinak nad hudbou i svou budoucností," říká dirigent a také výtečný houslista Tomáš Netopil. Právě pod jeho patronací se uskuteční úvodní letní setkání v Kroměříži.

Všichni umělci s vděčností vzpomínají na přístup a vedení, které se jim dostaly v útlém věku od pedagogů. Přístup pedagoga i rady sdílené staršími profesionály patří dle jejich slov mezi důležité faktory na osobní umělecké cestě každého z nich. „Věříme, že inspirativní setkání hrají v uměleckém vývoji zásadní roli. Program je v našich podmínkách unikátní ve své délce i v zahrnutí tandemu student–pedagog,“ říká Dana Syrová, která stojí za vedením programu a dodává: „Věřím, že MenART osloví náctileté studenty, pro které je práce na ZUŠ důležitá a zvažují své další kroky na poli umění a směřování svého studia.“

Přihlášky do programu MenART lze podávat do 30. března 2018. Je možné se hlásit do tří oborů: klasická hudba, autorská tvorba a výtvarný obor, vždy ke konkrétním mentorům. První několikadenní pracovní setkání se uskuteční na konci srpna 2018 v Kroměříži. Následovat budou tři konzultace v dvouměsíčních intervalech. Výstupy prvního ročníku budou prezentovány v rámci Národního festivalu Smetanova Litomyšl 2019. Detailní informace jsou k dispozici na www.nfkozena.cz. První ročník stipendijního programu se uskuteční díky patronaci společnosti RSJ.

Stipendijní program Nadačního fondu Magdaleny Kožené MenART propojuje uměleckou praxi a vzdělávání, inspiruje k výměně zkušeností a navázání vazeb důležitých pro další tvůrčí činnost v rámci moderních přístupů k uměleckému vzdělávání talentovaných žáků a škol, které usilují o podporu jejich talentů. „Mám velkou radost z projektu mentoringu, který unikátním způsobem propojuje světy ZUŠ a profesionálního umění – světy, které jeden bez druhého nemohou dlouhodobě úspěšně existovat. Během svých studií jsem potkal mnoho lidí, kteří mi zcela nezištně a s úsměvem pomohli na cestě k profesionalismu. Je mi velkou ctí a radostí, že nyní mohu poslat jejich dar dál svým mladým kolegům!“ doplňuje Ivo Kahánek, jeden z nejvýraznějších pianistů mladé generace. „Nezáleží na tom, odkud jste, možná ani na podpoře okolí. Jde o to, ať děláte, co vás baví, a to ať rozvíjíte. Ať se nebojíte využít příležitost k setkání s lidmi, s hudbou, nikdy nevíte, kam vás to může posunout,“ navazuje skladatelka Beata Hlavenková při vzpomínkách na svou cestu z Třince na studia v USA.

Přihlášky může podávat vždy žák základní umělecké školy společně se svým pedagogem ke konkrétnímu mentorovi. Povinnou součástí přihlášky je vždy motivační dopis i vyjádření pedagoga ZUŠ a ukázka práce. Výběr a zveřejnění stipendistů proběhne do konce dubna 2018. Přihlášky hodnotí poradní tým Nadačního fondu, výsledný výběr účastníků stipendijního programu podléhá osobnímu rozhodnutí daného mentora. Dvojice pedagog – student se zavazuje absolvovat program v celé šíři.


ZUŠ Open

Nadační fond Magdaleny Kožené pořádá také celostátní happening základních uměleckých škol ZUŠ Open, který se v letošním roce uskuteční 24. května po celé České republice a do něhož se zapojilo rekordních 370 ZUŠ. Aspiruje tak na největší kulturní událost u nás. Během jednoho dne proběhnou stovky koncertů, výstav, tanečních či divadelních představení ve veřejném prostoru.

ZUŠ Open je dnem oslav, sdílené radosti a respektu k systému uměleckého vzdělávání. Vytváří prostor pro setkání nejen pedagogů, žáků škol a jejich rodičů, nýbrž i všech, kteří mají zájem o umění a kultivaci nejmladší generace. Je příležitostí představit práci ZUŠ v celé její šíři – hudbu, výtvarné umění, divadlo i tanec. ZUŠ Open navíc nabízí myšlenku společných projektů a setkání uměleckých škol, která podporuje nejen vzájemné vazby a tvořivost, ale zároveň prezentuje pestrost uměleckých oborů a života škol v rámci regionů. Na webových stránkách ZUŠ OPEN je nyní připraveno prostředí pro sdílení detailnějších informací o každé zapojené škole do projektu ZUŠ open v rámci jednotlivých profilů škol a Salonu ZUŠ. Školy tak mohou sdílet s ostatními své úspěchy a to, co považují ve své propagaci za stěžejní.

Více na www.zusopen.cz.



________________

Nadační fond Magdaleny Kožené

Mezzosopranistka Magdalena Kožená iniciovala podporu základních uměleckých škol jako světově jedinečného konceptu uměleckého vzdělávání založením nadačního fondu na začátku roku 2016. Členem správní rady fondu a spolupatronem akce je také generální ředitel České filharmonie David Mareček. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat," říká světoznámá mezzosopranistka Magdalena Kožená.

V České republice funguje 489 základních uměleckých škol, ve kterých studuje 247 tisíc žáků. Aktuálně nabízejí čtyři základní obory – hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický.

Posláním fondu je cílená podpora budování pozice ZUŠ jako prestižního a unikátního systému moderního uměleckého vzdělávání. Více podrobností o aktivitách fondu na www.nfkozena.cz.

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger