Robert Kostner: Jak přežít (a užít si) distanční výuku

středa 21. října 2020 ·

Epidemie je tu, do školy se nesmí a tak na nás valí výuka na dálku, samostudium, distanční výuka, jak tomu kdo říká. Najednou se odpovědnost přesunula z učitelů na studenty – a poraďte si! Jak tedy na to?


Zdroj: www.zapnimozek.cz, 5. 10. 2020



1. Naplánujte si práci v týdnu


Využijte týdenní plán a vyznačte si do něj všechny úkoly. Učitelé by vám čas strávený nad úkoly měli ideálně napsat, jinak zkuste odhadnout, kolik na daný úkol potřebujete času. Velké úkoly se nebojte rozdělit do více bloků, max. 30–45 minutových. Plánujte i přestávky a čas na odpočinek.


Nejjednodušší je vytisknout si týdenní kalendář a do něj si psát nebo lepit papírky. A mít ho stále na očích, třeba na desce stolu nebo na nástěnce. Z týdenního plánu snadno zjistíte, zda jste málo vytížení, tak akorát zatížení nebo dokonce přetížení. Nebojte se s učiteli v případě skutečně nabitého týdne dohodnout, co lze případně zkrátit, vynechat, nebo přesunout.


Hotový úkol můžete v kalendáři například ozelenit, uvidíte, jakou budete mít radost, když už v poledne budete mít vše zelené a tím pádem čas na cokoliv jiného! 



2. Pracujte s časem během dne


Když už máte úkoly rozdělené do dnů, promyslete, jak jednotlivé úkoly uspořádat do dne. Neváhejte nejprve sníst tu nejodpornější žábu. To není dietní doporučení, ale pravidlo v angličtině známé jako „EAT YOUR FROG FIRST“: jako první úkol dne udělejte ten, do kterého se vám nejmíň chce. Po nedobré žábě je už pořadí na vás, není od věci se odměnit úkolem z předmětu, který vás baví.


Rozhodně během dne dělejte přestávky. Zda po každém úkolu, po dvou menších, to už je na vás. Ideální je se protáhnout, přesunout pozornost někam jinam. Určitě není dobré vrhnout se hned na sociální sítě nebo jít hrát hry, to pozornost vyžaduje a tím pádem zvyšuje únavu.


Nezanedbejte ani jídlo a pití. Doma vás nebude nikdo omezovat, kdy můžete pít a jíst, mozek navíc potřebuje energii.



3. Nenechte se rušit, když studujete


Je důležité naučit se soustředit na konkrétní úkol a učení v danou chvíli a nenechat se rušit čímkoliv jiným. Byť na nás zprávy útočí zleva zprava, chceme být v kontaktu s blízkými a kamarády, určitě se nic nestane, když si na půl hodiny dáte od všeho pauzu.


Zrušte multitasking! Vypněte nebo aspoň ztište mobil, vypněte všechny chaty a on-line zdroje, které nepotřebujete, na dveře pokoje třeba vyvěste ceduli „studuju“ a soustřeďte se jenom na úkol. Klidně si k tomu nařiďte budík, který vám za 30 minut studijní půlhodinu ukončí, dejte si pauzu, a potom zase znovu.


Uvidíte, že budete výrazně produktivnější, než když budete dělat víc věcí najednou. Jestli vám v soustředění pomáhá hudba, tak si jí klidně pusťte.



4. Vytvářejte si externí paměť


Až se vrátíte do školy, určitě se na vás všichni vrhnou s písemkami, testy i ústním zkoušením. Bude tedy potřeba se k tomu, co se právě teď učíte, znovu vrátit a zopakovat si to. Abyste nemuseli znovu číst učebnice, koukat znovu na výuková videa nebo podcasty, dělejte si ze všeho pořádné poznámky.


Vlastní písemné poznámky ideálně psané v ruce, s barvičkami, obrázky, schématy a třeba mentálními mapami jsou vaší externí pamětí. Pokud si s nimi dáte práci, budou se vám informace ukládat do mozku už v průběhu jejich vytváření. Bude pak stačit se na ně krátce podívat a vzpomenete si, o co šlo a vybaví se vám souvislosti.


Neváhejte si u příkladů z fyziky, matematiky a chemie psát i postup. Napište si do poznámek vzorový okomentovaný příklad s postupem a vzorečky. U cizích jazyků si můžete vytvářet kartičky se slovíčky nebo frázemi.


Pokud se díváte na výukové video nebo posloucháte podcast, dělejte si poznámky rychlé a stručné, pište si k nim průběžně i časy, kdy se o jakém tématu mluví. Až pak si poznámky zpracujte do výsledné podoby.


Na konci dne si vytvořené poznámky prohlédněte, případně doplňte o otázky či poznámky, které vás napadají. Uvidíte, že budete mít radost, kolik jste toho zvládli.



5. Sdílejte zajímavé zdroje se spolužáky a učiteli


Určitě dostanete spoustu zadání: tohle si přečtěte, tohle vyřešte, tohle vyplňte, tohle napište a odevzdejte. Učitelé se vám budou snažit najít i zajímavé on-line zdroje, ale nejsou to vševědi. Takže neváhejte pátrat na vlastní pěst, byť omezeně a cíleně, neplýtvejte na to časem.


Najdete-li pěkné výukové video, on-line zdroje k procvičení, určitě je sdílejte nejenom svým kamarádům, ale i učitelům, pokud o to budou stát. Svět internetu je obrovský, nové materiály vznikají neustále, tak proč ty dobré nevyužít.


Pokud byste se náhodou nudili, je spousta on-line kurzů, do kterých se můžete pustit. Platformy jako Coursera, edX, Udemy, Udacity a mnoho dalších nabízejí mraky kurzů, placených i zdarma.



6. Konzultujte on-line


Přes možnosti veškerých elektronických udělátek a zdrojů na internetu osobní rozhovor nic nenahradí. Potřebujete se na konkrétní věc zeptat, potřebujete vysvětlit něco, co zdroje pokládají za zřejmé nebo to prostě nezmiňují. Domluvte si proto s učiteli konferenční hovory, ideálně videokonferenci, ale často postačí i prostý hovor.


Ideální je, když shromáždíte dotazy a problémy předem, pošlete je učiteli a domluvíte si přesný čas, kdy se prostřednictvím video- nebo telekonference setkáte. Samozřejmě už to vyžaduje kvalitní připojení k internetu, pokud to není možné, využijte aspoň telefon.


Při on-line konzultaci si dělejte poznámky, po ní si doplňte výpisky, vyřešte si příklad, udělejte si cvičení, ať víte, že jste vše pochopili správně.



7. Opakujte si


Průběžně se vracejte k tomu, co už jste se naučili. Ideální je opakováním začít každou další lekci. Projděte si poznámky z předchozích dnů, ověřte si, že všemu rozumíte. Pak se teprve dejte do nové látky.


Základní metodou pro opakování a testování je technika RECALL. Se zavřenými poznámkami si snažíte vybavit naučenou látku, kladete si sami otázky a odpovídáte si na ně. Pokud to nejde, je potřeba se k poznámkám vrátit.


K opakování patří i cvičení a testy. Určitě jich dostanete spoustu od učitelů, zkoušet se ale můžete i sami, nebo si z toho udělat týmovou hru přes chat nebo videokonferenci. Zapojit můžete i rodinu, pokud do toho budou mít chuť.


Na konci týdne byste si měli zopakovat vše ještě jednou. Zkuste si nové věci z týdne zasadit do souvislostí, najít si praktické využití znalostí a dovedností, které jste získali.



8. Dělejte přestávky, doplňujte energii, relaxujte


Nezapomínejte na jídlo a pití! Mozek spotřebuje cca 20 % veškeré energie, kterou tělo potřebuje k provozu, a to převážně ve formě tzv. laktátu, které mu část mozkových buněk vyrobí z glukózy. To ale neznamená cpát se cukrem, naopak. Vyvážená strava je zaklínadlo, které funguje stále. Bílkoviny, sacharidy, tuky, dostatek vlákniny a vitamínů vás udrží fit fyzicky, psychicky i mentálně! A kousek čokolády jako odměna za soustředění a výkon je taky v pohodě.


Mozek k učení potřebuje nejenom patřičnou studijní zátěž a k ní dostatek energie, ale též čas na odpočinek a regeneraci. Distanční výuka má tu výhodu, že si čas plánujte z velké většiny sami, máte tedy možnost naplánovat si režim, který vám vyhovuje. Kromě pevně domluvených on-line setkání tak mohou „skřivani“ studovat ráno a odpoledne odpočívat, „sovy“ si zase mohou přispat a vrhnout se do učení odpoledne či navečer.


Odpočívejte jakýmkoliv způsobem, který vám skutečně energii dodá. Základem by měl být dostatečný spánek, užijte si aspoň 8 hodin. Někdo si rád „dáchne“ po obědě, proč ne. Ale i procházka, cvičení nebo dokonce domácí práce mohou pomoct přepnout a vypnout od mentální námahy.


Pozor na aktivity, které sice jako odpočinek vypadají, ale energii spíše berou. Počítačové hry, dlouhé chatování o ničem, obecně život na sociálních sítích nebo nekonečné seriály mozek spíše vysávají. Čtení knížek, tvůrčí činnosti jako kreslení, malování, vytváření čehokoliv rukama jsou určitě lepší formou odpočinku.


Ctěte víkendy – to je čas na delší odpočinek! Učte se přes týden podle nastaveného harmonogramu, o víkendu učení dejte stranou a odpočiňte si pořádně!


Publikováno se svolením webu www.efektivniuceni.cz

 

Celý text s obrázky najdete ZDE.




1 komentářů:

Robert Kostner řekl(a)...
20. března 2021 v 16:35  

Je zajímavé, že Váš server o svolení k publikaci nikdy nežádal...

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger