Příručka pro začínající učitele – přípravy

pátek 27. listopadu 2020 ·

Další klíčové téma pro začínající učitele. První šoky z mnoha věcí a událostí odezní, spoustu věcí se člověk naučí rychle, ale přípravy nezmizí, budou s učitelem napořád a prvních několik let až velmi vlezle.


Zdroj: blog Tajný učitel 11. 10. 2020


Možná ještě více než v jiném textu pro začínající učitele jde o text velmi subjektivní. Budou v něm chyby, které jsem dělal a bude v něm ponaučení, které jsem „podstoupil“, to ale pochopitelně neznamená, že se v něm skrývá jediná pravda a jediný způsob, jak se připravit na výuku.



Varování


Varování: první rok může být velmi brutální a pokud budete usilovat o dobré hodiny, je možné, že pravidelně pojedete ještě o půlnoci. (V pozdějších letech je příprava o půlnoci stále přítomná, ale už ne pravidelně každý den.)


Varování druhé: klasikou je, že si něco budete dlouze připravovat, budete absolutně nadšení, ale v hodině to nevyjde. Stane se. Mně se stalo mockrát.



První chyby


O přípravách se u nás na fakultě už mluvilo, ale nic konkrétního, nic podstatného, tudíž opět bez „zásahu“ do praxe. Proto mi ze začátku chyběl systém. Jel jsem strašně na náhodu. Co jsme dělali během minulé hodiny, to jsem si musel zapamatovat. Pamatuji si, jak jsem na začátku druhého roku měl znovu učit určité téma, ale já neměl žádné poznámky z mého prvního září, vůbec jsem nevěděl, jak jsem téma učil před rokem. Musel jsem začít znovu.


Proto silně doporučuji si po skončení roku vytisknout seznam vašich hodin, vytáhnout si je z třídnice. Pokud vám vyšel školní rok tematicky akorát, máte návod na další rok. Pokud jste něco nestihli, můžete se podívat, kde se stala chyba, kde jste se moc zdrželi, kde zvládnete ukrojit.



Můj systém příprav


S odstupem času vůbec nechápu, jak jsem to první roky dělal. Ale postupně jsem došel k následujícímu:


a) vždy na konci týdne, záleží na rozvrhu, ale přeci jen obvykle v pátek, si napíšu, jaké hodiny budu učit příští týden, rozdělené předměty, třídy a jednotlivé hodiny. K nim připíšu téma hodiny a cvičení. Vše, co potřebuji vyrobit, zkontrolovat nebo vymyslet, dám do rámečku. Jde zatím jen o seznam, co je potřeba připravit. Plán příprav. Další den se do toho pustím.


b) Pokračuji tak, že témata konkretizuji, prezentace upravuji, cvičení vyrobím – vše si mezitím škrtám, označuji rámečky na plánu příprav, ať vím, co mám už připraveno. Postupně si během víkendu vše zaškrtám tak, jak mám každou hodinu na další týden připravenou.


c) Během jednotlivých pracovních dní si den před vyučováním napíšu detailně seznam hodin a jejich program do diáře. Do toho si následně značím, jestli jsme stihli vše, případně dopisuji, kde jsme skončili, ať jsem v obraze příště.



Tipy


Vše skladujte, zálohujte, třiďte, organizujte. Nejhorší je mít něco v hlavě, článek, video, ale za týden už to nebýt schopen najít. Mám doma plastové boxy seřazené podle předmětů a podle ročníků. V počítači mám samozřejmě stejné složky a záložky v prohlížeči taky. Najdete článek, část knihy, video, hned je zařaďte někam, kde je najdete. Vytváříte svou budoucnost, která vám ulehčí práci příště.


Pokud vám někdo řekne, že udělat přípravy trvá rok až dva, nevěřte jim. Nebo jim věřte, ale zároveň přijměte, že jde pravděpodobně o nedobrého učitele nebo člověka se špatnou pamětí, který roky neměnil výuky, nereflektuje, neaktualizuje, nepřijímá novinky a pravděpodobně ani zpětnou vazbu od studentů.


Ale je samozřejmě pravda, že pokud máte systém, po letech už víte kam sáhnout a čas příprav se zkracuje. A pokud někdo učí na jedné škole třeba patnáct let, a je zodpovědný, tak přípravy už asi jen kontroluje. Můj třetí rok už byl trochu lehčí. Během pátého jsem zjistil, že mám základ na další týden připraven za hodinu. (A tak jsem odešel na střední, kde končím s přípravami v neděli večer. Ale ne o půlnoci!)


Je to spíš k zamyšlení, hodně subjektivní, ale doporučuji volné dny využít k práci, hlavně na začátku. Uděláte i v klidu přípravy, naděláte si dopředu, a pak budete mít víc klidu. Každou volnou a klidnou chvíli využít. Je lepší dělat přípravy v klidu a s časovou rezervou než pod tlakem. Proč se stresovat během středeční půlnoci, když si můžete hodiny připravit v pátek během státního svátku? I proto dělám přípravy během víkendu, a z větší části v sobotu, během týdne už hodiny jen ladím.


Extrémně důležité v tom všem je samozřejmě najít si i čas pro sebe, dělat něco mimoškolního, co vás baví. Třeba mě, když si sednu, nic nedělám krom poslouchání hudby, napadají i cvičení do hodiny a organizační věci. Ale odpočinek si pravděpodobně zaslouží vlastní text.


Jak se připravujete Vy? Máte pro mě a pro budoucí učitele tipy a triky? Jak vypadají přípravy po patnácti a dvaceti letech zkušeností?


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger