Jana Nováčková: Mají děti prostor a čas si svobodně hrát?

čtvrtek 31. prosince 2020 · 0 komentářů

Zdá se, že hraní dětem nikdo neupírá. Část rodičů bere hru dětí jako čas, kdy je od nich pokoj, část rodičů by ráda, aby si děti hrály „pořádně“, což znamená, aby hra nějak přispívala k rozvoji jejich rozumových schopností. Jinak je hra v jejich očích ztráta času. Část rodičů je dokonce ochotna si s dětmi hrát. Aktivně jim hru navrhují, řídí ji tak, aby hra děti někam vedla, něco je učila. Příruček pro takové hry se najde dost.

PF 2021

· 0 komentářů


Yuval Noah Harari: Co se děti musí naučit, aby uspěly v roce 2050

středa 30. prosince 2020 · 1 komentářů

Lidstvo čelí velkým změnám a mnoho zažitých pravd, platných po staletí, přestává platit. Jak připravit sebe a své děti na svět plný nepředvídatelných změn a nejistoty? Z dnes narozených se stanou třicátníci kolem roku 2050. Mohou se dožít i roku 2100 a ve dvaadvacátém století stále žít aktivní život. Co bychom je měli učit dnes, aby se jim i v tak vzdálené budoucnosti dobře dařilo? Jaké dovednosti budou potřebovat, aby našli zaměstnání, orientovali se ve světě kolem sebe a neztratili se v nástrahách života?

Výzva K učení jen počítač nestačí

úterý 29. prosince 2020 · 0 komentářů

Pozorujete, jak děti většinu svého času sedí a sledují obrazovky? Trápí vás, že děti teď tráví mnoho času virtuálně? Mají čím dál méně možností, jak se hýbat, objevovat a žasnout ve skutečném světě? Hledáte způsob, jak jim nabídnout učení v praxi, nejen skrze obrazovky?

Radka Hrdinová: Dostat dětem do hlavy zlomky nebo vyjmenovaná slova? Jak je to naučit na hřišti nebo v parku

pondělí 28. prosince 2020 · 0 komentářů

„Děti si to, co se naučí venku, lépe vybavují a umí to lépe zapojit do souvislostí,“ myslí si Justina Danišová. Na jaře i díky ní vznikl „katalog“ nápadů a inspirací jak děti naučit, co je potřeba, aniž by musely být přilepené k monitoru počítače. Nejlepší nápady z projektu Škola doma jen na facebooku viděly desítky tisíc lidí, i proto se dostal do finále letošní ceny Eduína.

Radek Aubrecht: Školství za časů pandemie: Jaké úkoly nás čekají?

úterý 22. prosince 2020 · 0 komentářů


Konec kalendářního roku je často ve znamení bilancování. Jednoznačně nejdůležitější událostí roku 2020 byla pandemie nového koronaviru, která zasáhla řadu zemí světa a značně ovlivnila společenský a ekonomický život mnoha lidí. Zásadním způsobem bylo zasaženo také školství.

Poklidné Vánoce ve zdraví a duševní vyrovnanosti přeje všem čtenářům redakce Učitelských listů

pondělí 21. prosince 2020 · 0 komentářů

A ještě jedno moudro: »Není-li návrat možný, je nutno jít kupředu.« (Marco Polo)

Nejúčinnější techniky učení. Zapomeňte na podtrhávání a vypisování

· 0 komentářů

Znáte to – v jednom týdnu máte tři zkoušky a místo ležení v hromadách knih, urputně googlujete nejefektivnější metody učení v domnění, že to je to jediné, co vás na poslední chvíli vysvobodí ze spárů záludných zkoušejících. Abychom vám ušetřili čas na učení, připravili jsme pro vás souhrn těch metod učení, které stojí za to vyzkoušet.

Publikace Jan Amos Komenský v kostce. Malá encyklopedie českého genia staletí

sobota 19. prosince 2020 · 0 komentářů

Autorka podává základní odborné informace o J. A. Komenském a jeho příbuzných v kontextu historických událostí doby, v níž žil, a také o učitelích či učencích různého vyznání, kteří ovlivnili Komenského názory a postoje při řešení společenských poměrů a vzdělávání. Kniha vyšla k 350. výročí úmrtí J. A. Komenského.

Ze slovního spojení ‚škola hrou‘ se stal slogan, takhle to Komenský nemyslel, míní Vladimír Urbánek

pátek 18. prosince 2020 · 0 komentářů

Přečtěte si rozhovor Evy Presové s komeniologem Vladimírem Urbánkem o osobnosti Jan Amose Komenského a jeho pohledu na vzdělávání. V nedělí 15. listopadu bylo výročí 350 let od smrti tohoto dodnes inspirativního pedagoga. Rozhovor vyšel 15. listopadu na zpravodajském webu Lidovky.cz.

Pavel Kraemer: Nejméně tři důvody, proč může být waldorfská škola tou nejlepší školou pro nadané dítě

čtvrtek 17. prosince 2020 · 0 komentářů

Běžná a rozšířená představa je, že waldorfská škola je možná milá a hravá, ale rozhodně ne vhodná pro nadané děti, protože by jim nestačila. O waldorfské pedagogice jsem přečetl vše, co jsem sehnal, v češtině i němčině. Za dvacet let své učitelské praxe jsem potkal dost mimořádně nadaných žáků. (Mimochodem, sám jsem mezi ně v dětství patřil, chodil jsem do matematické školy.) A mohu říci, že ona běžná představa není pravdivá.

Jaroslav Mašek: 10 věcí, které vám neřekli o on line výuce

středa 16. prosince 2020 · 0 komentářů

O čem opravdu je online výuka? A o čem naopak není? A proč je důležité to vědět? Autor tentokrát nahlíží na problematiku online vzdělávání trochu jinak a odhaluje její obecné vlastnosti, jdoucí až k samým kořenům a principům vzdělávání.

Adam Lalák: Jak dobře učit děti uvězněné doma?

úterý 15. prosince 2020 · 0 komentářů

Karanténa dala dětem velkou svobodu si samy určit, jak bude jejich učení probíhat, a s tím na ně vyvinula nebývalý tlak. Pěstujme v nich samostatnost, v životě je už učitel za ručičku nepovede.

Stanovisko Učitele naživo, z. ú. k zamítnutí žádosti o akreditaci studijního programu Učitelství pro 2. a 3. stupeň ZŠ a pro SŠ

pondělí 14. prosince 2020 · 1 komentářů

Zamítnutí žádosti chápeme jako důkaz limitů systému pro realizaci takto inovativní koncepce za současných pravidel a při současném způsobu jejich uplatňování Národním akreditačním úřadem (NAÚ).

Učitel naživo: Snažíme propojovat lidi, kteří o změnu učitelské přípravy stojí. A máme v rukou výsledky a argumenty

· 0 komentářů

Jako doplnění předcházejících informací uvádíme rozhovor České školy s Martinem Kozlem z „Učitele naživo“.

Vladimíra Spilková: Příběh jedné inovace ve vzdělávání učitelů

· 0 komentářů

Dovolte mi vyprávět příběh o tom, jak se „rychle“ a „snadno“ daří realizovat inovace v českém školství. Tento poučný příběh se týká přípravy budoucích učitelů, jejíž pojetí i výstup je v posledních letech předmětem poměrně silné kritiky. A to nejen ze strany škol – ředitelů i učitelů, ale i vzdělávací politiky. V rámci prací na Strategii 2030+ bylo realizováno rozsáhlé šetření Delphi 2019, které označilo pregraduální přípravu učitelů za jeden z pěti nejpalčivějších problémů českého školství.

Robert Čapek: Velké téma

sobota 12. prosince 2020 · 0 komentářů

Jedna z kapitol knihy Uč jako umělec. Tato nevelká kapitola bude o pedagogickém přístupu učení velkým tématům. 

Projekt Chytré Česko získal cenu EDUina Media 2020, odlišuje se záběrem i dostupností

pátek 11. prosince 2020 · 0 komentářů

Porota ceny EDUina Media udělila mimořádné ocenění projektu Chytré Česko z vydavatelství Economia. Dlouhodobý speciál Aktuálně.cz, Hospodářských novin a Nadace České spořitelny se věnuje popisu stavu českého školství i největších výzev, před kterými stojí. Hledá zároveň možná řešení palčivých problémů českého školního systému a nabízí příklady dobré praxe.

Zuzana Hronová: "Jsme nadšenci, učení se stalo naší vášní." Seznamte se s hvězdami výuky na dálku

čtvrtek 10. prosince 2020 · 0 komentářů

On-line vyučování zvládli s přehledem a zároveň nezapomněli na křehkou dětskou duši. Snažili se své žáky podporovat a zdůrazňovat jim: "Společně to zvládneme!" Projděte si 12 inspirativních příběhů, které přinesla anketa Aktuálně.cz Hvězdy výuky na dálku. O finalistech rozhodovala odborná porota, čtveřici vítězů určilo hlasování veřejnosti. Vyhlášení proběhlo na konferenci o vzdělávání PREF 2020.

Koronavirus.edu.cz: Nový web pomáhá během pandemie

středa 9. prosince 2020 · 0 komentářů

Ředitelé a učitelé mateřských, základních a středních škol na novém webu Národního pedagogického institutu a MŠMT naleznou přehledně, stručně a jasně podané základní informace týkající se distančního vzdělávání a dalších oblastí, kterými se organizace zabývá.

Martina Kopecká: Musíme se ptát i dětí, jakou chtějí školu

úterý 8. prosince 2020 · 0 komentářů

Co vlastně potřebují ve své škole děti a jejich rodiče? Má škola vizi? A co potřebují její učitelé? Na to má odpovědět unikátní průzkum, který už od jara běží na všech školách na Kutnohorsku a jež posvítí na hlavní témata jednotlivých škol i celého regionu. S koordinátorkou tzv. mapování, Pavlínou Jiříkovou, jsme mluvily o tom, proč průzkum oslovuje i děti a rodiče a jaké problémy odhaluje.

Petr Horký: Čtení a psaní děti doženou, ale pandemie jim dala i něco pozitivního

pondělí 7. prosince 2020 · 0 komentářů

Severočeské Trmice se svými šedivými komíny, oprýskanými fasádami a potrubím po většinu roku nepůsobí zrovna přívětivým dojmem, ale ve středu ráno v půlce listopadu je tomu jinak. Průmyslová obec ležící na dohled od Ústí nad Labem je totiž svědkem radostné události – podél hlavní silnice pochoduje procesí prvňáčků a druháčků s velkými brašnami na zádech.

Justina a Petr Danišovi: Svobodná hra. Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti

sobota 5. prosince 2020 · 0 komentářů

„Justinina a Petrova kniha je přesně taková, jaká je jejich výchova – autentická a inspirující, respektující individualitu a rozvíjející skrytý potenciál dětí i rodičů. Ačkoliv je to kniha o hře, především je to kniha o výchově“, říká psycholožka Šárka Miková.

Příručka pro začínající učitele – sociální sítě

pátek 4. prosince 2020 · 0 komentářů

Dnes téma, které podle mě má velkou roli v dnešní společnosti, a proto i v životech učitelů a studentů.

Lucie Kocurová: Jak udržet mladé učitele ve školství? S pomocí staršího kolegy, který vede, ale netlačí

čtvrtek 3. prosince 2020 · 0 komentářů

Podle průzkumů až 40 % studentů pedagogiky nenastoupí do oboru a jde raději dělat něco jiného. Z těch, kteří nastoupí, pak až třetina během prvních let vážně zvažuje, že školství opustí. Hlavním důvodem je pocit nedostatečné podpory ze strany vedení a ostatních učitelů v prvních letech praxe. Co by tedy začínajícím učitelům pomohlo?

Zuzana Hronová: Pandemie pohnula se školstvím, žáci ale mají deprese. I to je zpráva konference PREF

středa 2. prosince 2020 · 0 komentářů

Konference o vzdělávání PREF 2020 přinesla celou řadu pozitivních zjištění o probouzejícím se českém školství. Ale také spoustu alarmujících zpráv. Třeba že děti nezvládají dlouhou domácí izolaci, trpí depresemi a častěji sahají k sebepoškozování. Duševní bolest totiž chtějí přebít tou fyzickou. Projděte si jednotlivá témata a pusťte si videa z konference.

„Buddies program” vyhrál cenu EDUína. Inspirovali jsme se v Austrálii, tam je to běžné, říká ředitelka školy

úterý 1. prosince 2020 · 0 komentářů

Cenu Eduína získal letos projekt Buddies Program, v němž při prvním, jarním lockdownu třídní učitelé 1. a 2. stupně Základní školy Smart z Roudnice nad Labem propojili starší dobrovolníky s mladšími dětmi. Zkušenější buddies svým svěřencům pomáhali pochopit složitější učivo, dokončit zadané domácí úkoly, konverzovali s nimi v angličtině, a také si „jen tak“ povídali a sdíleli své zážitky i pocity.

Ondřej Neumajer, Alexis Katakalidis, Ivan Čermák: 15 praktických rad, jak na vyučování přes videokonference

· 0 komentářů

Na základě vlastních pedagogických zkušeností získaných ve výuce při vzdělávání na dálku jsme sestavili tipy pro pořádání výukových videokonferencí, které se nám osvědčily.

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger