Markéta Hronová: Místo školy zahrada, místo učebnic knihovna. Rodičů, kteří učí své děti sami, jsou tisíce a rychle jich přibývá

pátek 5. června 2020 · 0 komentářů

Zatímco statisíce rodičů z celé republiky zjišťují, jaké to je, učit vlastní děti doma, existují rodiny, které se docházky dětí do základní školy zřekly dobrovolně a trvale.

Zdroj: Hospodářské noviny 7. 5. 2020

"Nemáme žádný rozvrh ani plán, klasické učebnice prakticky nepoužíváme. Limitují nás akorát časy kroužků − animace, tanec, ilustrátorský kurz, pohybově-divadelní kurz a další. Mezitím děláme, co nás baví a co stihneme. Děti hodně čtou, malují, tančí, točí filmy, zahradničí, chodíme do divadel a galerií, do knihovny, vídáme se s přáteli a často i s prarodiči. Můžeme zacházet se svým časem dost flexibilně a využíváme toho," popisuje Michaela Trpišovská, která své dvě dcery vzdělává sama už šestým rokem. Je to něco jiného než "škola doma" přes počítač při zavřených školách v nouzovém koronavirovém režimu. Při ní jde většinou pouze o plnění zadaných úkolů bez možnosti si program nastavit na míru, tedy individuálně, což je hlavní smysl domácí školy.

Dcery Trpišovské většinu zajímavých informací získávají z rozhovorů s někým z rodiny, z knih, od kamarádů či z internetu. Pro domácí (oficiálně nazývané individuální) vzdělávání se jejich matka rozhodla, protože je jí sympatická myšlenka svobodné školy, kde se děti učí jen to, co samy chtějí. Takovou ale v Česku není možné založit jako oficiální vzdělávací instituci.

Důvody, proč se rodiny rozhodují pro domácí vzdělávání, jsou jinak velmi různé. Do klasické školy nechodí třeba děti diplomatů, kteří pobývají v zahraničí, pravidelnou docházku program nedovolí mladým sportovcům či umělcům. Také děti s různými formami postižení potřebují individuální přístup, rozhodují se pro něj i rodiče silně nábožensky vyhranění či s odlišným způsobem života, než je ten, který chápeme jako běžný.

Nejčastějším důvodem je však svobodná volba jiných metod vzdělávání. Podle zjišťování České školní inspekce z roku 2016 se takto vyjádřilo 73 procent rodičů, kteří učí děti sami. V tomto školním roce se v Česku individuálně vzdělává 3874 dětí, jejich počet se za pět let více než zdvojnásobil, přesto jsou to promile z celkového počtu dětí školou povinných. "Tito rodiče potom hledají alternativní školy, a pokud takovou nenajdou, prakticky jim nezbude jiná legislativní možnost než zapsat dítě do domácího vzdělávání," konstatuje i inspekční zpráva…

Celý text článku si můžete přečíst ZDE.

Pandemie koronaviru urychlila zájem českých základních škol o digitalizaci vzdělávání

· 0 komentářů

Nadace O2 v rámci druhého ročníku grantového programu O2 Chytrá škola rozdělila více než 4,5 milionu korun. Více než čtvrtina základních škol požádala o grant, který souvisel s využíváním technologií ve výuce.

Oproti loňskému ročníku grantové výzvy školy řešily častěji nejen aktuální téma online výuky, ale i využívání digitálních technologií. Pandemie koronaviru tak jednoznačně urychlila potřebu škol řešit zásadních téma současného českého školství – digitalizaci.

Nejčastějším tématem grantových žádostí byla stejně jako v loňském roce online bezpečnost (v rámci grantu se jí bude věnovat 52 % škol). Je vidět, že prevence v oblasti bezpečného pohybu dětí na síti je pro školy stále velmi důležitá.

„Současná doba donutila řadu českých škol aktivně řešit téma digitálního vzdělávání. Učitelé se museli ze dne na den seznámit s používáním moderních technologií a zařadit je do online výuky. Nejen pedagogové, ale také děti a rodiče si uvědomili, že je jednoznačně přínosné moderní technologie ve výuce používat,“ říká Hany Farghali, předseda správní rady Nadace O2. „A přesně pro tyto účely je náš grantový program O2 Chytrá škola určen. Je skvělé, že pomáháme tam, kde to je potřeba,“ dodává.

Do grantového programu se přihlásilo 148 základních škola a dětských domovů, ze kterých bylo vybráno 74 nejúspěšnějších žadatelů. Mezi ně rozdělí Nadace O2 částku 4 534 978 korun. Průměrná výše grantové podpory činí 61 283 korun.

Mezi nejzajímavější projekty patří aktivita ZŠ Dr. Edvarda Beneše z Prahy 9, v rámci které budou žáci 2. stupně spolu s učitelem a organizací Slow Tech Institute tvořit geolokační hru. Žáci Fakultní základní školy Otakara Chlupa PedfUK Praha 13 se zase společně s organizací Jules a Jim v rámci grantu pustí do natáčení preventivního spotu z oblasti online bezpečí. Budoucnost školství představují svým projektem pedagožky ZŠ Praha 4 – Květnového vítězství, kde navážou na on-line výuku. Budou v ní pokračovat s osmými ročníky i v příštím školním roce formou tzv. Free On-line Fridays. Každý pátek se tedy děti budou učit distančně z domova. Cílem je naučit děti zodpovědnosti za své vzdělávání a samostatnosti. Zajímavé projekty se odehrají i v několika dětských domovech, které letos mohly také žádat o grant.

Na školách se díky finanční podpoře uskuteční řada seminářů, workshopů, přednášek a zajímavých projektů. V rámci zmiňovaných aktivit budou školy spolupracovat s celkem 30 školicími organizacemi a vzdělávacími partnery, například s projektem E-Bezpečí, Slow Tech Institute, Prototýpci, Jeden svět na školách a další. Velmi často vzdělávací aktivity (pro učitele, děti i rodiče) v projektu realizují sami pedagogové z podpořených škol a při výuce se metodicky a obsahově opírají o vzdělávací portál O2Chytraskola.cz.


Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger