Karolína Svobodová: Desatero distanční výuky pro moje děti

pondělí 1. února 2021 ·

Četli jsme na Facebooku a nemůžeme odolat, abychom nešířili. Vždyť už první věta § 44 školského zákona o základním vzdělávání říká „…vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení“. O to víc je to potřeba u distančního učení!


Zdroj: Facebook autorky 28.1.2021


1. Nařiď si budík s dostatečným předstihem, aby ses stihl(a) zastavit v koupelně, dát si něco dobrého k snídani a připravit si svůj studijní koutek, kam si vždy nachystáš pomůcky potřebné na daný předmět podle rozvrhu, jako například penál, učebnici, pracovní sešit, tabulky, přehledy… 


2. Mobil a další věci, které by jen zbytečně rušily tvou pozornost, si dej stranou, zajisti si pokud možno klidné místo na vyučování, kde budeš moci reagovat, odpovídat, ptát se a mít takové vlastní výsostné území. 


3. Sleduj čas, nejlépe NE na telefonu, sleduj rozvrh, také Stream a tvůj osobní mail, zda bude vyučovací hodina probíhat na Meetu či se nemusíš připojovat na konkrétní čas, ale budeš mít do dané hodiny zadanou nějakou práci.


4. Když je Meet, využij každé příležitosti se vzdělávat. I když se ti to občas nezdá, vážně se učíš pro sebe, ač tě to třeba někdy nebaví a nebo prostě zrovna nemáš náladu. Ale v životě jsou překážky k tomu, aby se překonaly. Navíc v tom nikdy nejsi sám (sama).

 

5. Když není Meet, ale máš zadanou samostatnou práci, nejprve se podívej, do kdy je třeba ji odevzdat, klidně si to napiš na papírek, většinou to bývá už na konci hodiny, abychom společně mohli zhodnotit, co můžeme ještě zlepšit, co můžeme příště ještě procvičit. Pracuj na zadané práci hned, zkus se soustředit. Když ti cokoliv není jasné, hned komunikuj, jakoukoliv formou, s vyučujícím, tvoje vlastní iniciativa je základ. Když nestíháš práci, nevadí, nikdo není dokonalý. Odevzdej, co máš, a případně požádej vyučujícího o čas navíc, navrhni termín dodání práce, ať vyučující ví, že o práci víš, rád ti pomůže a bude vědět, že s tebou může počítat. 


6. Když ti nejde kamera, nechceš, aby na tebe třeba bylo vidět, dobře, je to tvé rozhodnutí, ale představ si, že by totéž udělal vyučující… Ale mikrofon zkus zajistit tak, aby byl vždy funkční, protože bez toho to zkrátka všechno ztrácí smysl. A změnit hodinu ve vyvolávání jmen, to je učitelova noční můra, věř tomu, to fakt nechceš zažít. 


7. Čti vždy pečlivě pokyny a zadání, nepiš hned SOS komentáře, přemýšlej, co se po tobě chce. Rozhodně neodevzdávej práci jen proto, žes něco udělal(a), a tak to tam prostě "prdneš", ale zkus odvést práci, která za něco stojí, nemusí být přece perfektní, ale hlavně tvoje = autentická a neodfláknutá. Pakliže nestíháš práci odevzdat přímo v hodině či v jinak zadaném termínu – viz bod 5.


8. Nespoléhej příliš na rodiče a na ostatní spolužáky. Také mají zadanou svou práci, kterou musí co nejsamostatněji odvést. Zkus nést zodpovědnost sám (sama) za sebe. Jasně, rodiče ti mohou dopomoci, ale učitel hodnotí tvou práci, ne tu jejich. Ty jsi pro něj důležitý (důležitá). Představ si, až se vrátíš do školy, už to budeš jedině ty, který (která) ukáže, co v tobě skutečně je. Nekopíruj nic z internetu, neopisuj od kamarádů, je to sice jednorázová a snadná pomoc, ale časem ti ty vědomosti budou hodně chybět a vrátí se ti to i s úroky… 


9. Zkus být samostatný (samostatná) v komunikaci s učiteli – klidně i mimo vyučování. Něco se ti nelíbí, nevyhovuje, něco nechápeš, nevíš, co s tím…? Učitel ti rád pomůže, věř, že vážně ocení tvou vlastní iniciativu a snahu. Nepotřebuješ mluvčího. Už jsi přece na druhém stupni a dokážeš si říct o pomoc, přece jsi to jedině ty, kdo ví, co je potřeba. Samozřejmě, hodiny, kdy jdeš třeba k zubaři, či z jakéhokoliv důvodu na hodině nejsi, tak to ti právě vykomunikují a zařídí rodiče, o to se nemusíš starat. 


10. I když je to už dlouhé, co nechodíme do školy prezenčně, zkus být veselý (veselá), uvidíš, že s úsměvem jde všechno lépe. Vážně. 


PS: Protože jsi takto (viz předchozí informace) pracoval(a) během celého dopoledne a kousku odpoledne, teoreticky už ti nezbývá mnoho nedodělané práce, což je prostě paráda. Zkontroluj podle rozvrhu, že víš, co se na hodinách dělo a co se má třeba odevzdat. Pakliže máš zadaný nějaký dlouhodobější úkol (zadanou četbu, práci navíc…), zapiš si ho na nějaký lepík či do notýsku, ať ho máš stále na očích a nezapomeneš na něj. Jestli si chceš ještě něco sám (sama) procvičit, veškeré materiály z hodin(y) online máš stále v Google Classroom, můžeš se k tomu naprosto kdykoliv vrátit, nespoléhej jen na přípravu učitele a procvičování v hodině, jsi to ty, který (která) by si měl(a) ještě v klidu něco (z)opakovat. 


Je to stejné jako při prezenční výuce – bez pravidelnosti a systematičnosti ti nic samo od sebe do hlavy nenaskáče.



0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger