Lucie Korcová: Teď nám hrozí, že se u příjímaček na střední školy neprojeví reálné znalosti jednotlivých žáků

čtvrtek 4. února 2021 ·

Do konce ledna musejí střední školy oznámit, jakou formou letos proběhnou přijímací řízení. Ministerstvo školství jim totiž kvůli distanční výuce umožnilo, aby si sami určili jejich podobu.


Zdroj: Plus.rozhlas.cz 17. 1. 2021


Letos ale nerozhodne zájem o studium nebo nadání žáka, ale jeho podmínky v distanční výuce, alespoň si to myslí ředitel EDUIN Miroslav Hřebecký.


 „Cíleně jsem volal ředitelům škol, kde jsem očekával, že využijí možnost dělat přijímačky úplně jinak. A s těmi řediteli gymnázií, se kterými jsem mluvil, zůstanou u CERMATu. Rovnou mi řekli, že je to pro ně strašně narychlo, převis studentů mít budou, a tak je potřebují nějak selektovat,“ říká v pořadu Zaostřeno programový ředitel Informačního centra o vzdělávání EDUIN Miroslav Hřebecký.


Většina škol se tak zřejmě rozhodne zůstat u jednotné přijímací zkoušky. Škol, které budou mít nějaký odlišný model, asi půjde napočítat na prstech jedné, maximálně dvou rukou. Hrozí tak, že u přijímacích zkoušek se neprojeví reálné znalosti jednotlivých žáků, ale zásadní roli budou hrát faktory, které děti samy nemohly ovlivnit, dodává ředitel Informačního centra EDUIN.



Jednotné testy CERMATu? 


„Problém leží v obecném principu, jak přijímačky posledních několik letech koncipujeme. Dřív to bylo tak, že si je mohl každý ředitel udělat na míru. Před nějakými čtyřmi lety se zavedly jednotné přijímací zkoušky. S tím, že se dělají na maturitní obory povinně z matematiky a češtiny, a to prostřednictvím testů CERMATu,“ vysvětluje.


Tyto testy jsou ale po celou dobu kritizovány, a to i odbornou pedagogickou veřejností. „Testy tak letos nebudou měřit matematiku nebo češtinu, už vůbec ne nějaké obecné studijní předpoklady. Ale budou v podstatě měřit kvalitu rodinného zázemí dítěte, které nebylo rok ve škole.“


A Hřebecký pokračuje: „Distanční výuka je závislá zejména na tom, jaké podmínky dokáže rodina vytvořit. Jak dokáže dítě motivovat a podobně. Vedle toho hraje roli to, jakým způsobem se škola a učitelé dokázali naskočit na kvalitní distanční výuku. Tyto dva faktory budou rozhodovat o tom, jestli se dítě na školu dostane, nebo nedostane.“


To, jestli je, nebo není studijně nadané, jestli má, nebo nemá o zvolený obor zájem, „tak to se, bohužel, projeví málo. Střední školy si tak budou vybírat děti, které se možná postupně projeví – tedy jestli tam mají, nebo nemají co dělat, nebo jestli se s výběrem školy netrefily.“


Jak se na to dívají jednotlivé školy? Dozvíte se v pořadu Zaostřeno, který připravila Lucie Korcová. 


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger