Kateřina Kmínková: Péče o duševní zdraví dětí má smysl

čtvrtek 30. září 2021 · 0 komentářů

Od září 2021 je v ORP Kutná Hora realizován v ČR unikátní projekt „Duševní zdraví pro děti“. Základem projektu jsou dva mobilní týmy pro duševní zdraví dětí, které stojí na multidisciplinární spolupráci odborníků ze školského, sociálního a zdravotního sektoru. Jejich společným cílem je podpora psychického zdraví a prevence rozvoje psychických onemocnění dětí a mládeže, osvěta a destigmatizace duševního onemocnění.

Karolína Letochová: Výfuk již jedenáctým rokem nabízí základoškolákům netradiční fyzikální úlohy

středa 29. září 2021 · 0 komentářů

Korespondenční seminář Výfuk (Výpočty fyzikálních úkolů), organizovaný Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy, se začátkem školního roku zahajuje další ročník. Už pojedenácté tak mají žáci základních škol možnost se zlepšit ve fyzice a matematice, poznat vrstevníky se stejnými zájmy a vyhrát hodnotné ceny.

KOMPAS chce dát směr českému vzdělávání

úterý 28. září 2021 · 1 komentářů

MŠMT ČR plánuje další změny v obsahu učiva na základních školách. Jedná se o modernizaci Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV), na jejichž základě školy vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy. V souvislosti s již provedenými změnami, kdy MŠMT navýšilo hodiny informatiky na úkor ostatních předmětů, se vyprofilovala Koalice mezioborových pedagogických asociací a skupin – KOMPAS. Jejím cílem je zapojení do aktuálního procesu velké revize národního kurikula tak, aby změny byly smysluplné, podložené, koncepční a aby vycházely z aktuálního stavu vzdělávacích oblastí a jejich postavení ve vzdělávání.

Přihlašování do ceny EDuína běží ještě do neděle

pondělí 27. září 2021 · 0 komentářů

Do ceny za inovace ve vzdělávání EDUína stále můžete přihlašovat své projekty. Letošní ročník je zaměřený na nerovnosti ve vzdělávání. Kde se dařilo nerovnostem úspěšně čelit? Jaké projekty dokázaly vzniklé nerovnosti úspěšně kompenzovat, či alespoň zmenšit? Přihlašování je otevřené do 3. října.

Radek Aubrecht: Školství jako priorita? Co nám strany ve volbách nabízejí

· 0 komentářů

Začátek nového školního roku a zejména nezadržitelně se blížící říjnové hlasování o budoucnosti této země otevírá otázku, co nám jednotlivé politické subjekty, jež se budou ve volbách ucházet o voličskou přízeň, nabízejí v oblasti školství. Je to právě tento resort, jejž politici napříč stranickým spektrem rádi a často označují jako svou prioritu.

Kristina Scharmacher-Schreiber, Stephanie Marian: Jak se vyznat v klimatu

sobota 25. září 2021 · 0 komentářů

Je opravdu stále tepleji? Pocítí vůbec člověk rozdíl jednoho stupně? Bohatě ilustrovaná encyklopedie pro děti mladšího školního věku popisuje všechno důležité kolem klimatu.

Pavel Bobek: Učení jako trénink na maraton. Věda o učení – malými kroky k velkému úspěchu

pátek 24. září 2021 · 0 komentářů

Kdo chce úspěšně zaběhnout maraton, nezačne trénovat hned okruhem o délce 42,195 kilometrů. Kdo začíná hrát na klavír, nesáhne hned po Beethovenově „Pro Elišku“, ale bude nejprve cvičit stupnice a etudy. Podobně to je i s učením. 

Eva Kézrová: Soudobé dějiny se na 300 základních školách začnou učit jinak, faktografie a biflování bude hrát menší roli

čtvrtek 23. září 2021 · 0 komentářů

Dějiny 20. století se na některých základních školách budou v nadcházejícím školním roce učit jinak. V rámci pilotního projektu ministerstva školství, nazvaného Dějepis Plus, nahradí biflování historických dat takzvaná badatelská výuka.

Lucie Kocurová: Mohou školy zvládnout nezvladatelné děti? Problémoví žáci potřebují zažít, že jim někdo věří

středa 22. září 2021 · 0 komentářů

Vykřikují, urážejí a fyzicky napadají spolužáky i učitele, pro sprosté slovo nebo ránu nejdou daleko. Problémových dětí v českých školách není málo a podle učitelů jich spíš přibývá. A jak ukázala další epizoda televizního seriálu Ochránce, nikdo si s nimi příliš neví rady. Vyřešily by situaci speciální školy pro děti s poruchami chování, nebo by se školy měly naučit zvládnout nezvládnutelné?

Zuzana Hronová: Bez kvalitních učitelů zůstanou regiony dál chudé. Zbytek Česka na ně bude doplácet

· 0 komentářů

Zajistit kvalitní školství pro všechny regiony i žáky bez ohledu na jejich původ zatím Česko nedokázalo. Do chudších krajů, jako jsou Karlovarský nebo Ústecký, se vysokoškolsky vzdělaným učitelům nechce, často tu proto učí nekvalifikovaní lidé. Špatné vzdělání dává místním horší podmínky při hledání práce a roste tak další neperspektivní generace. Přečtěte si 3. díl volebního speciálu Aktuálně.cz.

Jak vést žáky k odpovědnosti? Zkuste slovní hodnocení a dobrovolné úkoly

úterý 21. září 2021 · 0 komentářů

Děti by měly být už od první třídy vedeny ke spoluzodpovědnosti za svoje vzdělávání. K tomu jim může napomoci smysluplné slovní hodnocení, trénování sebereflexe i dobrovolné domácí úkoly. Věří tomu Kateřina Vrtišková, která učí na 1. stupni základní školy ve Vraném nad Vltavou a v roce 2018 získala hlavní cenu v prvním ročníku českého kola soutěže GlobalTeacherPrize. Ve svých hodinách pracuje s žáky v centrech aktivit podle programu „Začít spolu“.

Ondřej Šteffl: Největší překážkou jsou rodiče

pondělí 20. září 2021 · 0 komentářů

Ředitel vzdělávací společnosti Scio o tom, jak by se měly české školy změnit a co tomu brání

Tajný učitel: Kompletní Příručka pro začínající učitele

sobota 18. září 2021 · 0 komentářů

Roční práce je u konce. Od minulého srpna vycházely texty věnující se tématu „začínající učitel“. Texty jsem doplnil, upravil, opravil a přidal nové kapitoly.

Ministerstvo školství představilo členy expertního panelu. mají připravit zadání pro práci na revizi rámcových vzdělávacích programů

pátek 17. září 2021 · 0 komentářů

První fáze práce na znovuobnovené revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP) odstartovala. Od 1. září začal na přípravě zadání, jimiž se má později řídit úprava kurikula v jednotlivých vzdělávacích oblastech, pracovat Expertní panel pro revizi RVP pro základní školu. Členy panelu nominovalo ministerstvo školství, při přípravě zadání pro revizi bude panel postupovat obdobným způsobem jako expertní skupina, která zpracovávala podklady pro Strategii 2030+.

Zdeněk Brom: Kterak čas šetřiti a získati?

· 0 komentářů

„ČAS – a kde ho vzít?“ toť otázka.

Pavel Bobek: Vědění je síla. Věda o učení – znalosti vs. kompetence?

čtvrtek 16. září 2021 · 0 komentářů

„Balast. Zbytečnosti. K čemu jim to bude? Dneska si stejně všechno vygooglíš. Hlavně, ať se naučí kriticky myslet!“ Z představy, že se kvůli přehnanému důrazu na fakta a znalosti nedostává na skutečné pochopení látky, kritické myšlení a další „kompetence 21. století“, se pomalu stává učitelský mainstream.

Zdeněk Brom: Přeber, odlož, nechej, doplň! aneb Meditace o revizi RVP ZV

středa 15. září 2021 · 0 komentářů

„Vždyť žáci neuslyší nic o buňce!!“ … „Bude zrušena výuka Newtonových zákonů!!“ …“Zase se bude škrtat učivo!!“… „Ty děti budou úplně hloupé!!“… Podobných stesků je možno v současné době plánované revize RVP ZV slyšet hodně. S dovolením se odpustím polemiku na téma, zda jsou citované obavy oprávněné, nebo jde jen o přehnané předtuchy.

Ondřej Šteffl: Polovinu osnov lze škrtnout. Místo stélky lišejníku by se žáci měli učit, co s nemocnou babičkou

úterý 14. září 2021 · 1 komentářů

Již od roku 2005 se vzdělávání ve školách řídí tzv. rámcovými vzdělávacími programy. Ty, podobně jako dřívější osnovy, stanovují, co, kdy a v jakém rozsahu se bude učit. Na rozdíl od osnov, které to vymezovaly zcela přesně, to ale činí jen „rámcově“ se značnou svobodou pro každou školu. Nyní se chystá jejich velká revize.

Vítězka GTP CZ Štěpánka Baierlová postoupila mezi TOP 50 ve světovém finále

pondělí 13. září 2021 · 0 komentářů

Jedna z vítězek GTP CZ z roku 2020 Štěpánka Baierlová postoupila mezi padesát nejinspirativnějších učitelů na světě. Celkem se do ceny Global Teacher Prize přihlásilo 8 tisíc učitelů ze 121 zemí světa. 

V každém z dílů potřebuje někdo zastání, ať už je to učitel, žák nebo rodič, říká Tomáš Feřtek o seriálu Ochránce

sobota 11. září 2021 · 0 komentářů

Deset dílů, deset dilemat. Seriál Ochránce, který Česká televize odvysílá letos na podzim, vypráví o problémech, se kterými se české školy opakovaně potýkají, poradit si s nimi ale neumí nebo je řeší jen s velkými obtížemi. „Nebo možná řešení ani neexistuje,“ říká autor námětu a spoluautor scénáře Tomáš Feřtek.

Ředitel školy nemusí umět vše, ale měl by být hlavně dobrým týmovým hráčem, inovátorem a vizionářem

pátek 10. září 2021 · 0 komentářů

Výborný učitel. Schopný manažer. Inspirativní lídr. Šikovný vyjednavač. Obratný mediátor. A ještě k tomu občas zručný řemeslník. To jsou profese, v nichž musí obvykle vynikat dnešní ředitel základní školy. Jsou ale všechny tyto kompetence opravdu nezbytné? Nestačilo by se zaměřit pouze na vůdčí a vizionářské schopnosti?

Ondřej Šteffl: Jak postupovat při velké revizi RVP?

čtvrtek 9. září 2021 · 0 komentářů

Chystá se velká revize Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, tedy stanovení toho, co by se povinně měly učit všechny děti.

Lucie Fialová: Jak z lenocha nebo introverta udělat aktivního žáka? Fígle existují

středa 8. září 2021 · 0 komentářů

Tenhle obrázek ze školní třídy zná asi každý: pár žáků leží na lavici, Žežulková s Kopřivovou si posílají psaníčka, Bláhová si zatlačuje nehtovou kůžičku. Jediný, kdo pracuje, je učitel. Stojí před tabulí a vykládá, až se mu od pusy kouří. Co si žáci z takové hodiny odnesou? Asi nic moc – jak dokazují výzkumy, pasivita je totiž nepřítel vzdělávání. Pomoc přitom existuje. Říká se jí responsivní výuka a autorka tohoto textu sama na sobě pocítila, že funguje. 

Michaela Štáfková: Osmero, aby se z doučování nestalo stigma

úterý 7. září 2021 · 0 komentářů

Jak doučování podat žákům nezraňujícím způsobem? Jak nastavit atmosféru ve škole, aby se doučování nestalo stigmatem, ale naopak novou příležitostí? Jak komunikovat s rodiči a přesvědčit je o benefitech doučování pro jejich děti?

Jak rozvíjet dobré vztahy ve třídě: 2 metody

pondělí 6. září 2021 · 0 komentářů

Máme pro vás dvě praktické metody, které vám pomohou vytvářet ve třídě bezpečné prostředí a zároveň rozvíjet pozitivní klima a sociální dovednosti dětí.

Jitka Polanská: Budou ho milovat, nebo nenávidět? Ochránce se před premiérou ukázal učitelům a vzbudil emoce

sobota 4. září 2021 · 0 komentářů

Až Česká televize začne v září vysílat seriál ze školního prostředí Ochránce, budou ho na prvním místě bedlivě sledovat učitelé a učitelky, a to nejen kvůli Lukáši Vaculíkovi v hlavní roli. Bude obraz škol, který seriál vykresluje, pro učitelskou veřejnost přesvědčivý a přijatelný? Tvůrci díla se to chtěli dozvědět dopředu a s učiteli se potkali na předpremiérových projekcích.

Tereza Engelová: Školství už nikdy nebude jako před covidem, to však není jen špatně, tvrdí náměstkyně ministra

pátek 3. září 2021 · 1 komentářů

Covid-19 nenávratně změnil české školství a rodiče se kvůli zavřeným školám a online výuce dostali mnohem blíž ke vzdělávání svých dětí. „Díky tomu vyvíjejí teď správný, pozitivní tlak na školy, aby se výuka proměnila,“ říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org náměstkyně ministra školství Pavla Katzová.

Mezery ve znalostech a nerovnosti ve vzdělání. Česká školní inspekce zveřejnila dopady distanční výuky

čtvrtek 2. září 2021 · 0 komentářů

Závažné mezery ve znalostech a dovednostech má po dlouhé výuce na dálku při uzavření škol minimálně 36 500 žáků základních škol a 18 000 středoškoláků. Na prvním stupni je to zhruba každý osmatřicátý školák, na druhém stupni každý dvacátý a na střední škole každý dvaadvacátý. Na odstranění rozsáhlých nedostatků budou děti a mladí potřebovat nejméně ještě celý školní rok. Zjistila to Česká školní inspekce.

Náměstkem sekce vzdělávání a mládeže MŠMT bude Jan Mareš

středa 1. září 2021 · 0 komentářů

Náměstkem sekce vzdělávání a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bude k 1. září jmenován Jan Mareš. Dlouholetý ředitel chomutovské Střední školy energetické a stavební byl vybrán ve výběrovém řízení na pozici náměstka pro řízení sekce podle služebního zákona.

Pro lepší návrat do škol: tipy ze Zapojmevšechny.cz

· 0 komentářů

Prázdniny jsou za námi a začíná příprava do školy. Jak pro pedagogy, tak pro rodiče i děti. Připravili jsme pro vás tipy, které by se vám do začátku nového školního roku mohly hodit. A čeho se týkají? Návratu do škol… Jak ho žákům (i sobě) usnadnit? Jak skloubit pravidla třídy s efektivními rituály? Design třídy má sloužit k tomu, aby se v ní žáci cítili dobře a podpořit je při výuce. Jak na to? Jste začínající asistenti pedagoga nebo máte nově začít s asistentem pedagoga pracovat? Na Zapojmevšechny.cz najdete vše, co hledáte! 

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger