Zuzana Hronová: Jak učit po covidovém roce? Procvičujeme, doučujeme, jsme víc spolu. A zůstáváme ve střehu, říkají učitelé

pondělí 25. října 2021 ·

Minulý školní rok patřil k jednomu z nejzvláštnějších v novodobé historii. Zákonitě tak musel ovlivnit i ročník, který začal. Aktuálně.cz se v rámci projektu Chytré Česko zeptalo učitelů z různých typů škol a napříč republikou, jak moc bylo letošní září ve třídách jiné.


Zdroj: Aktuálně.cz 29. 9. 2021, Chytré Česko 


Žáci a studenti strávili minulý školní rok většinu času doma na on-line výuce. Do školy chodila většina z nich jen v září a krátce před Vánocemi, do plné prezenční výuky bez střídání tříd se vrátili až 24. května, pouhých pět týdnů před letními prázdninami. Tento mimořádný stav byl způsobený pandemií koronaviru a především specifickým českým lockdownem, při němž zůstaly otevřené firmy či velké supermarkety, ale školy se zavřely.


To se dotklo 962 tisíc žáků na základních školách, 300 tisíc studentů na středních odborných školách, 90 tisíc studentů na vyšším stupni gymnázií a zhruba 300 tisíc vysokoškoláků. Výuky on-line se podle průzkumu České školní inspekce ještě letos na jaře neúčastnilo asi 50 tisíc dětí, a to převážně kvůli nedostatečnému technickému vybavení. Kolem 11 tisíc dětí se do distančního vzdělávání nezapojilo vůbec.


Nyní mají žáci, studenti a jejich učitelé za sebou první týdny nového školního roku. Chytré Česko zjišťovalo, jak učitelé napříč republikou k výuce přistupují, zda ji uzpůsobují s ohledem na dlouhé zavření škol a také na to, že nemohou vědět „dne ani hodiny“, kdy se některá z jejich tříd může ocitnout v karanténě kvůli jedinému dítěti s pozitivním testem.


Zajímalo nás, zda pedagogové více opakují staré učivo, zda zestručňují to nové, zda látku přizpůsobují rozdílné úrovni žáků (tzv. diferencovaná výuka, kdy se části třídy učí různě těžkou úroveň učiva podle své výkonnosti), popřípadě zda více studijního materiálu tvoří elektronicky, aby se v případě potřeby daly lépe sdílet na dálku.



Procvičovat látku z minulého lockdownu. A být připraven na další


„Nechávám si dost času na opakování a při něm se soustřeďuji na základy, o nichž vím, že je žáci budou potřebovat pro zvládnutí navazujícího učiva,“ popisuje Rebeka, učitelka matematiky z druhého stupně pražské základní školy. Zároveň ale myslí i na ty, kteří loňskou látku umí, a připravuje pro ně složitější úlohy. Plány na letošek nemění, ale počítá s tím, že bude třeba nějaké věci připomínat, upevňovat, případně poskytovat individuální podporu nad rámec běžné výuky.


„Materiály víc elektronicky nepřipravuji, zatím převládá prezenční výuka a ne všude mám dobrý projektor. A taky cítím potřebu si od elektroniky po měsících distanční výuky spíš odpočinout,“ přibližuje Rebeka svou formu výuky. Ale dodává, že nyní učí jednu třídu na dálku kvůli karanténě a má pocit, že dobře připravenou hodinu už dokáže „do distancu docela dobře překlopit“.


Kateřina učí druháky na pražské devítiletce, a jak říká, v tomto ročníku učivo redukovat nelze. Nicméně stále průběžně procvičují a opakují loňské začátky. Veškeré učivo má připravené v elektronické podobě a využívá ho na interaktivní tabuli. „Můžeme pracovat společně a zároveň mám vše připravené na případnou on-line výuku. Navíc mám výbornou kolegyni a všechny materiály společně sdílíme v duchu hesla ‚vždy připraven‘,“ líčí. Diferenciace ve výuce je podle ní samozřejmostí, protože každý z žáků je úplně jiný. „Navíc kvůli on-line zápisům do prvních tříd nebylo možné děti vidět před nástupem do školy a některým z nich by určitě prospěla přípravka místo on-line prvního ročníku,“ upozorňuje.


Také další pedagogové se shodují, že je dobré být připraven na možný zvrat v pandemické situaci a opětovné uzavření škol, byť třeba jen lokální. V přípravě hodin berou často zřetel na případný rychlý přechod na on-line výuku. Takže například i pro nové třídy zřizují týmy v programu Microsoft Teams či Google Classroom a do těchto virtuálních tříd na internetu pro jistotu ukládají i většinu pracovních materiálů.



Doučit staré a rychle naučit to složité


Angličtinářka Martina, která učí na druhém stupni pražské soukromé základní školy, přizpůsobuje nejisté situaci nejen formu, ale částečně i obsah vyučování. Na sdílení materiálů a odkazů nadále používá Teams. Plán učiva v osmé třídě, která se připravuje na pokročilou jazykovou zkoušku, upravila tak, aby před případným lockdownem stihli probrat ve škole to nejtěžší. Návratu do on-line prostředí se ale příliš neobává. „Je to, myslím, velká výhoda angličtinářů, že v elektronické verzi je na internetu k nalezení vše, co člověk k případné on-line výuce potřebuje,“ pochvaluje si.


Jana učí na Montessori škole v Chrudimi – tam je dohánění látky netrápí, protože učivo nedělí striktně do ročníků. „Prostě ho děláme, dokud není zvládnuté. Někdo to dá ve čtvrté třídě, někdo v páté, někdo v šesté,“ vysvětluje. Obsah učiva Jana zestručňovala během distanční výuky, kdy vybírala jen to nejdůležitější, nyní už jde opět více do hloubky. Látku tu rozlišují do několika úrovní podle toho, jak na tom který žák je. I to je ale ve škole zažitou praxí a nepřineslo to covidové období.


Václav učí na střední odborné škole na Českokrumlovsku matematiku a informační technologie. Během distanční výuky učil a zkoušel, v květnu a červnu podle svých slov zjistil pravý stav věcí. „Informační technologie v rámci možností stejné, matematika horší než v jiných letech. Matematiku řeším doučováním, žáci navíc sami pochopili, že ‚bez práce nebudou koláče‘.“ Učitelé na jeho škole doučují pomocí tzv. šablon, což jsou evropské dotace, mimo jiné určené právě na doučování studentů či školení pedagogů.



Víc být spolu, víc zpívat


Učitelka prvního stupně na brněnské základní škole Hana říká, že klasické učivo v hlavních předmětech v loňském školním roce probrali bez problémů, tudíž se nyní věnují činnosti, kterou jim distanční výuka znemožňovala. „Víc zpíváme, víc kreslíme. Také zařazuji kooperativní a vztahové aktivity, což nám vloni chybělo,“ vyjmenovává.


Podobně to vidí i Klára, která učí angličtinu na základní škole v Jablonci nad Nisou. U žáků druhého stupně podle ní nejvíce chyběla socializace. „Pracujeme nyní co nejvíc ve skupinách a na společných úkolech. Trénují práci v týmu, vyjednávání, diskuse nebo obhájení vlastního názoru,“ shrnuje.


Z diskuse učitelů nad tématem „jak uchopit od září výuku po covidovém roce“ však rovněž vyplývá, že ne každý na to jde takto „empaticky“. Shodují se, že někteří kolegové již nyní píšou na známky testy na učivo celého minulého covidového roku. „Chci se ujistit, že to byla spíše rarita, jaká se jen tak nevidí,“ přeje si ostravská paní učitelka Markéta. „Asi není. Už jsem to slyšel taky,“ odpovídá jí kolega Jan.


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger