Školství je potřeba měnit odspodu

sobota 29. října 2022 ·

Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky převzali 28. října ceny Albertus. Do třetího ročníku bylo nominováno 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Sedm z nich porota vybrala mezi finalisty. Mezi nimi je RNDr. Věra Koudelková, Ph.D., učitelka fyziky na ZŠ generála Františka Fajtla a vědecká pracovnice na Katedře didaktiky fyziky MFF UK.


Zdroj: OPMK, www.matfyz.cz, 13. 10. 2022

 

„Vzpomínám si na první setkání, kdy jsme jako vyděšení prváci seděli v lavicích, přišla paní profesorka a začala zběsile psát vzorečky na tabuli. V tu dobu všude panovaly vyděšené výrazy. O to více nás potěšilo a pobavilo, když nám paní profesorka oznámila, že to byl od ní pouhý vtip a že opravdu tímto tempem hodiny fyziky probíhat nebudou. Tím si hned ze začátku získala naše sympatie.“ – Kristýna Mášová (bývalá studentka)

 

Co pro vás znamená fyzika?

 

Pro mě osobně je fyzika radost. Baví mě pozorovat fyzikální jevy v běžném životě na ulici a takto ji ukazovat i žákům. Absolventi nedávno vzpomínali, jak jsem je posílala na exkurzi na záchody v obchodním centru, kde byla vidět zrcadla proti sobě, která tak tvořila „pohled do nekonečna“, nebo si poslechnout sršení drátů vysokého napětí u stanice metra. A třeba letos v létě jsem na dovolené ve Skotsku obdivovala tzv. Falkirk Wheel, což je krásná aplikace Archimédova zákona.

 

Pokud byste mohla sobě a svým žákům zprostředkovat setkání s jednou osobností fyziky, kterou byste vybrala a proč?

 

Výhodou učitele je, že se může „vnutit“ na spoustu zajímavých pracovišť, ať už v rámci exkurzí pro učitele nebo spolu se svými studenty. Proto v principu není problém potkat v CERNu nositele Nobelovy ceny nebo diskutovat s lidmi, kteří dělají současný špičkový výzkum.

 

Vybírat budu proto z historických osobností. Moc ráda bych potkala Marii Curie Sklodowskou, protože její život tak, jak ho zachytila v životopise její dcera, mi přijde neuvěřitelný (přestože byl neskutečně těžký). A stejně tak mě fascinuje osobnost Richarda Feynmana – zajímalo by mě srovnání jeho osobnosti naživo s historkami, které vypráví ve svých knížkách.

 

Co vás při práci nejvíc motivuje?

 

Když vidím posun a vidím, že to má smysl. U žáků to jsou například nadšené reakce, když se jim povede rozsvítit žárovku, ale třeba i to, když absolventka rok po maturitě pošle mail s tím, že díky mně chce taky učit. A že to má smysl i u učitelů, mi potvrdila nedávno jedna skupina na semináři, když mi děkovali, že jim u jednotlivých témat ukazuji, čemu všemu na tom pořádně nerozumí a jak se díky tomu za dobu, kdy s nimi pracuji, posunuli.

 

Kdybyste mohla ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?

 

Podle mého názoru má školství obrovskou setrvačnost a jak prohlásil kolega kdysi na semináři, každá reforma nařízená shora se zastaví ve dveřích do třídy. Přijde mi proto mnohem užitečnější a smysluplnější měnit výuku fyziky zespodu, pracovat s jednotlivými učiteli a ty posouvat dál. Toto se podle mého názoru v Heuréce i v Elixíru do škol daří velmi dobře.

 

Takže, co změnit? Dát větší podporu těm učitelům, kteří na sobě chtějí pracovat a chtějí učit smysluplně. A to podporu finanční, časovou, ale i materiální a hlavně lidskou: aby ti, co se chtějí učit, nebyli svým okolím považováni za blázny.

 

 

 

 

 

____________________


RNDr. Věra Koudelková, Ph.D. (* 1983): vystudovala Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Za sebou má čtrnáctiletou praxi ve školství. Vyučovala na základní škole, soukromé střední škole i na gymnáziu, od roku 2020 působí na pražské Základní škole generála Františka Fajtla DFC, kde učí fyziku. Současně je vědeckou pracovnicí na Katedře didaktiky fyziky MFF UK, kde se podílí na přípravě budoucích učitelů.

Aktivně se angažuje ve vzdělávacích projektech Elixír do škol a Heuréka, kde mimo jiné vede dvě regionální centra a víkendové kurzy pro učitele fyziky.

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger