Markéta Hronová, Michaela Ryšavá: Zvláštní školy jsme zrušili, ale školy plné problémových dětí existují dál

pondělí 28. listopadu 2022 ·

Církevní základní škola Filipka v Brně vznikla před čtyřmi lety. Její ředitelka Ruth Konvalinková se chtěla zaměřit hlavně na inkluzi sociálně vyloučených dětí. Jenže k tomu nikdy nedošlo. Od začátku se jim ve škole hromadili žáci s různým stupněm postižení a vzdělávacími problémy a s nimi také asistenti pedagoga. Mají ho v každé třídě. Podobné školy jsou ve všech regionech, přestože tomu měla zabránit inkluzivní novela, která vstoupila v platnost před šesti lety.


Zdroj: Hospodářské noviny 24. 11. 2022


„Rodiče od nás jako od církevní školy očekávali vstřícnost k dětem s postižením, navíc jsme dost alternativní, to k jejich zájmu asi také přispělo,“ říká Konvalinková. Nyní je situace ve škole podle ní hraniční. Na stole má zrovna žádost od čtyř rodičů na přijetí dětí se závažným postižením. Když si na Filipce uvědomili, že jejich školu rodiče takových dětí cíleně vyhledávají, soustředili se na to, aby udrželi kvalitu i pro běžné žáky. A nestala se z nich speciální škola.


Podobný problém má také malá prvostupňová škola v Křešicích na Litoměřicku. Její ředitelka Lenka Špittová chápe rodiče dětí s problémy, že raději zvolí menší kolektiv a školu, kde to s těmito žáky umí. Přesto jí to přijde diskriminující. „Dlouhodobě mě štve, že některý ředitel dítě odmítne například s tím, že se mu nedaří sehnat asistenta pedagoga. Dítě pak musí dojíždět k nám až z Litoměřic, přestože by mu podle inkluzivních pravidel měla podmínky ke vzdělávání zajistit jeho spádová škola,“ zlobí se Špittová. 


S inkluzivní novelou zanikly takzvané zvláštní školy a všechny děti se měly s podpůrnými opatřeními – jakým je třeba právě asistent pedagoga – vzdělávat ve školách v místě svého bydliště. Přesto v každém regionu existují školy, jež se na děti s problémy specializují a rodiče je tam sami nebo na doporučení pedagogicko-psychologických poraden posílají. 


Ministr školství Vladimír Balaš (STAN) s tím nesouhlasí a hodlá vzniku takových škol zabránit. „Jde to proti inkluzi, není to trend, který jsme chtěli,“ řekl HN. Průměrně pomáhá asistent v každé druhé třídě, ale reálně je to spíš tak, že zatímco některé školy nemají žádné, v jiných je v každé třídě jeden. Ministerstvo školství proto připravilo novelu, která by měla ředitele více motivovat, aby neodmítali děti, jež by podporu asistenta potřebovaly. A zároveň omezili počet asistentů ve školách, kde jich mají hodně. 


Teď je asistent pedagoga přiznáván ke konkrétnímu dítěti s problémy a posoudit to musí pedagogicko-psychologická poradna či speciálněpedagogické centrum. Nově by měla každá škola podle své velikosti a počtu žáků s postižením nebo vzdělávacími problémy vědět, na kolik asistentů má nárok, a bude jen na řediteli školy, do které třídy a na kolik hodin je rozdělí. 


Předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Lenka Felcmanová je ale skeptická. Tato změna podle ní nezajistí, že školy začnou být vůči dětem se speciálními potřebami otevřenější. „Jde o postoj ředitelů, jestli chtějí být přirozeně inkluzivní školou, nebo takové děti budou odmítat. Jen to, že budou mít šanci jednodušeji získat asistenty, jejich přístup nezmění,“ obává se. 


Novela zákona, která už je v připomínkovém řízení a platit by v případě schválení měla začít od ledna 2024, by podle Balaše měla také zabránit tomu, aby asistenti museli odcházet se svěřenými žáky. I to byl podle některých ředitelů důvod, proč se jim vyplatilo mít ve škole více dětí s postižením. Asistent mohl ve škole zůstat, když tam bylo jiné dítě, které jeho pomoc potřebovalo.


 „Chceme, aby do budoucna byli asistenti škol a pedagogů, nikoliv žáků. Zároveň by už jejich počet neměl růst,“ říká Balaš. V posledních letech asistentů skokově přibývá. Zatímco v roce 2019 působilo v základních školách 9 248 asistentů, letos v lednu to bylo už 13 142. 


„Kdybychom připustili další strmý nárůst, bylo by to neudržitelné,“ říká Balaš. Pedagogicko-psychologické poradny podle něj přidělují asistenty mnohdy i dětem, které to nepotřebují. Když rodič neuspěje v jedné, jde do druhé, do třetí a někde potvrzení dostane. Každá poradna to dělá jinak, neexistuje jednotná koncepce. „I to je důvod, proč chceme novelizovat zákon, abychom přidělování sjednotili,“ uvádí ministr.


Ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3 Pavla Kubíčková potvrzuje, že taková „turistika“ skutečně existuje, ale poradny nemají žádný způsob, jak se to dozvědět. „Buď nám to rodič řekne, že už byli na vyšetření jinde, nebo to zjistíme až ve chvíli, kdy vydáme doporučení a komunikujeme se školou,“ popisuje. Opakovaná vyšetření přitom vedou k přetížení poraden.


Ředitel odboru základního vzdělávání ministerstva školství Michal Černý na konferenci Člověka v tísni uvedl, že aby se asistenti dostali i do škol, kde zatím nejsou, v některých školách se jejich počet může snížit. Týkat by se to mělo zejména škol, jež mají asistentů hodně. To je pro ně ale nepředstavitelné. Bylo by to na úkor dětí a učitelů, pro něž by pak výuka byla mnohem náročnější. „Už teď jsme na hranici toho, co můžeme zvládnout,“ říká Konvalinková a obává se, aby nový systém nebyl jen nástrojem, jak ušetřit ve špatné ekonomické situaci.


„Když zavedli povinnou inkluzi a my se tím řídíme, tak nám najednou nemůžou říct: Spadla klec, dejte si ty děti do konzervy. Je důležité, aby žák na začátku školní docházky zažíval úspěch, a ten může přijít jen s cílenou podporou,“ domnívá se ředitelka Základní školy Mohylová v Praze 13 Martina Hanzalová.



1 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
28. listopadu 2022 v 11:03  

Je tam chyba. S inkluzivní novelou tzv. zvláštní školy nezanikly. Pouze se přejmenovaly na Základní školy. A to se dělo již dříve, než byla novela.
Co ale je faktem, že tlak na poradenská zařízení, aby žáky nenavrhovaly do tzv. § tříd a škol, způsobil zmenšení počtu žáků ve školách a třídách natolik, že u některých došlo k nenávratnému zániku.
A asistent pedagoga na základních školách, často vydávány za spásu inkluze je jedno z nejhorších řešení pro více postižené žáky.

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger