Roman Dolejský: Smutná čísla školství: Až pětina dětí nezvládá základku a situace se nelepší

středa 23. listopadu 2022 ·

Mnoho dětí v Česku má problém dochodit všech devět ročníků základní školy. V některých oblastech je to každé desáté dítě, někde jsou čísla i horší. Zhoršuje se také úspěšnost dětí na středních školách.


Zdroj: tn.nova.cz 14. 11. 2022 (+ grafy)


Ve školním roce 2019–2020 nedochodilo všech devět tříd základní školy 4,2 procenta českých dětí. Povinná školní docházka není totiž vázaná na absolvování všech devíti tříd, ale na počet let. Pokud tak dítě propadne, může se stát, že si povinnou školní docházku splní tím, že skončí školu už v osmé či dokonce sedmé třídě.


Situace je nejhorší v pohraničí, a to především v Ústeckém kraji. Mapa ukazuje, kolik dětí nedochodilo všech devět tříd ve školách v oblasti spadající pod určité ORP (obec s rozšířenou působností).


Na mapě s daty o nedokončeném základním vzdělání jasně září ORP Bílina. Devět tříd tam nedochodilo zhruba každé páté dítě. "Byly tam doly, kde byla zaměstnaná velká část lidí. Nyní dochází nebo došlo k útlumu těžby a zůstalo tam mnoho rodin, které se z nějakého důvodu nemají kam přestěhovat," přiblížil učitel a člen výkonného výboru Učitelské platformy Michal Kaderka.


"Jsou tam sociální problémy, je to vyloučená lokalita, problémy jako exekuce tam prorůstají do velké části nižší střední čísly. Jedná se o malé ORP zasažené odlivem střední třídy do jiných ORP. Je to kombinace sociálních a vzdělávacích problémů, že to prostě nevyřeší jen lepší škola," shrnul sociolog Daniel Prokop, jehož organizace PAQ Research připravila mapy ke školní docházce.


A podle nejnovějších čísel od ministerstva školství za školní rok 2021/22 se toho moc nezlepšilo. V Ústeckém kraji končí školu v 7. nebo 8. ročníku asi 8,2 procenta dětí, v Karlovarském 5,3 procenta. Otázkou ale je, jak moc se na výsledcích a jak podepsala covidová pandemie a distanční výuka.


Problémy se ve velkém objevují i v Karlovarském kraji. "Karlovarský kraj je v tuto chvíli nejvíce postiženým krajem ve všech aspektech. Exekuce, kriminalita, vše se zhmotňuje v to negativní v té společnosti. Učitelů je nedostatek, navíc je v kraji nejvyšší podíl učitelů, kteří nemají kvalifikaci nemají dokončenou vysokou školu," okomentoval Kaderka.



Velké rozdíly mezi kraji i ORP


Děti v těchto oblastech pak mají také velké obtíže získat středoškolské vzdělání. Ačkoliv na tom Česko v porovnání s dalšími státy není tak zle, zatím se mu nadprůměrně daří, situace se ale pomalu zhoršuje, navíc u nás máme velmi velké rozdíly mezi jednotlivými oblastmi. "Dětí, které nedosáhnou žádného středního vzdělání, ani nedokončí učiliště, se pohybuje mezi jednotkami procent až 17 či 20 procenty na Ústecku a Karlovarsku. A v posledních letech tato čísla rostou," srovnal Prokop.


Velké rozdíly ale nejsou jen mezi kraji, ale také v rámci krajů. To je vidět třeba na Libereckém či Moravskoslezském kraji, kde se mísí ORP s vysokým počtem dětí, které nedochodí všech devět tříd základní školy, s ORP, kde jsou děti na základních školách poměrně úspěšnější. Například ve Frýdlantu dochodit školu ve školním roce 2019 až 2020 nezvládlo každé desáté dítě, ve vedlejším Jablonci nad Nisou to nezvládlo jen 2,3 procenta dětí.


"Jsou případy, kdy je to dané velmi odlišnou strukturou sociálních problémů v rámci jednoho kraje. V Moravskoslezské kraji se hodně liší ORP tím, kolik je tam vyloučených lokalit, jak jsou zasaženy exekucemi, jaký je sociální kapitál obyvatel, také je to dané lokální politikou. Řada těch ORP redukuje sociální problémy, má menší neúspěšnost, než by se čekalo. V těch úspěšnějších ORP je dobré financování školství, podporování odborných profesí ve školství, větší předškolní docházka, dobrá spolupráce se sociálním systémem," přiblížil Prokop.


Podle Kaderky držíme v rámci zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) jeden unikát. "Z OECD máme nejvyšší vázanost příjmů a úspěšnosti na školní úspěch. A školní úspěch je zase dán jedničkami. A pro některé české rodiny je velmi těžké, aby jejich děti měly samé jedničky," zmínil Kaderka. Pokud jsou tedy v Česku oblasti, kde mají děti horší výsledky ve škole a už tímto ne zcela optimální výhled do budoucnosti, jejich situaci ještě umocňuje vysoká provázanost dobrých školních výsledků a vysokých příjmů.



0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger