Petr Honzejk: Pět nečekaných důvodů pro zachování domácích úkolů na školách

sobota 8. dubna 2023 ·

Společností hýbe debata o školních domácích úkolech. Není divu. Problému rozumí každý, podobně jako sestavě fotbalového nároďáku, vakcinaci nebo měnové politice. A každý na to má tím pádem příslušně silný názor: „Děti se víc naučí,“ volají jedni. „Je to zbytečnost, která je jen poškozuje,“ reagují druzí. Bum, prásk, křach.

 

ZdrojHospodářské noviny 29. 3. 2023


Dovolím si z tohoto „fightu“ udělat úkrok stranou, abych se poté – jsa vzděláním učitel – s lehkou nadsázkou postavil na stranu zastánců domácích úkolů.

 

Vyjděme z toho, že smyslem školního vzdělání nejsou vědomosti samotné. Upřímně řečeno, kdo dokáže po třiceti letech odříkat bez zaváhání druhý zákon termodynamiky, vyjmenovat osy souměrnosti v krystalických soustavách nerostů a rozebrat větu do posledního přívlastku shodného? Já tedy ne. Smyslem všeobecného vzdělání by po mém soudu měla být hlavně příprava na život. A tady hrají domácí úkoly opravdu nezanedbatelnou, ba podstatnou roli. Jaké praktické kompetence si při nich děti mohou osvojit, zkusím osvětlit na pěti příkladech.


 

1. Home office


V současném profesním světě se stále více prosazuje práce z domova. Začalo to v době covidu a trend se prohlubuje. Je stále obvyklejší, že se firmy odklánějí od rituálního „chození do práce“ a jde jim racionálně hlavně o to, aby byla příslušná práce vykonána. Šetří to náklady na kanceláře, energie a podobně.

 

Školní domácí úkoly připravují nastupující generaci na tuto proměnu charakteru práce velmi dobře. Děti si zkusí, jaké to je, pracovat, když nad nimi nikdo nestojí, zkusí se soustředit, když vedle řve televize nebo papoušek, případně když jim na pracoviště vtrhne vysmátý sourozenec, který právě okusil nelegální substanci. Domácí úkoly vedou ke schopnosti soustředění v obtížných podmínkách domácího kraválu; děti se jimi mentálně zocelují a připravují se na tvrdou kariérní realitu.


 

2. Týmová práce


Kdo někdy viděl, jak dnešní děti řeší domácí úkoly, nestačí zírat. Ne, opravdu to není nějaké osamělé dřepění s tužkou někde v koutě. Děti fungují ve whatsappových skupinách, radí se, posílají si řešení, komunikují. Prostě parádní týmová práce. Tak dobře jako domácí úkoly je tomuto efektivnímu modelu fungování nic jiného nenaučí.

 

Ve třídě je to jen simulace týmové spolupráce. V případě „domácích úkolů“ je to jiné. Žáci se musí domluvit na čase, kdy se spojí, musí se domluvit, kdo bude co řešit. A hlavně jsou motivováni k maximální efektivitě, protože úkolu nechtějí věnovat více času, než je nutné. Kdo by se dlouho mordoval s „matikou“, když si může jít zahrát střílečku nebo se mrknout na YouTube, že jo! Pro budoucí uplatnění je to super dovednost.


 

3. Time management


V dnešní době si všichni stěžujeme, že nic nestíháme. Většinou je to ale jen tím, že si své záležitosti nedokážeme rozumně zorganizovat. Coby titulární chaotik to vím z vlastní zkušenosti velmi, ale opravdu velmi dobře.

 

Domácí úkoly sice mohou být zatěžující, ale připravují děti na dobu dospělosti, kdy nebudou nic stíhat, tak jako nestíháme nyní my. A budou mít, tak jako my, na vybranou ze dvou možností: buď si dokážou zorganizovat čas, nebo skončí u psychiatra. Je tu někdo, kdo u svých dětí nepreferuje první možnost? Asi není. Takže doporučuju přitakat domácím úkolům jako dobrému tréninku time managementu.


 

4. Práce pod tlakem


Ve firmách se, jak všichni víme, člověk musí naučit rychlým změnám tempa. Chvíli se nedělá nic a pak najednou přijde moment, třeba uzávěrka projektu nebo termín daňového přiznání, a jede se na milion procent. Jak s tím souvisí domácí úkoly? Velmi! Jsou dobrým pomocníkem při přípravě na tuto profesní realitu. Jak? V momentu, kdy se na ně žák vykašle nebo na ně zapomene. Pak musí akcelerovat z nuly na sto o přestávce, aby šéf (učitel) nic nepoznal a byl spokojen. Že se přitom opisuje? No a co! Ve firmách se taky většinou nevymýšlí nic nového. Nejde o to, být originální, podstatné je splnit úkol a tvářit se přitom v pohodě a cool. Pak jde člověk rychle nahoru.


 

5. Objevování nových možností


Domácí úkoly jsou ideálním polem pro rozvoj kreativity. Ne kvůli tomu, co se v nich řeší, ale kvůli tomu, jakou metodou se řeší. Příkladmo: kde myslíte, že se umělá inteligence využívá nyní nejvíce? Ano, při řešení domácích úkolů. Že je to podfuk? No, jak se to vezme. Na tomto „podfuku“, tedy na spolupráci lidí s AI bude asi stát budoucnost řady profesí. A jestli si žáci budou za účelem řešení domácích úkolů tvořit své AI avatary, kteří jim pomůžou, budou pak zcela automaticky fungovat v prostředí, do kterého nyní dospělí vstupují s nechutí, nedůvěrou a obavami. Může se nám to samozřejmě nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, můžeme říkat, že to povede k obecnému zhloupnutí, a můžeme mít i pravdu, ale je to úplně fuk. Ve výše popsaném je prostě budoucnost.

 


Takže celkově: domácím úkolům na školách lze říci ano. Pokud jich tedy nebude tolik, že se z nich děti zblázní dříve, než by se na základě jejich řešení něco praktického naučily. Domácí úkoly představují dobrý trénink na život. Ten není jednoduchý a vyhrává v něm ten, kdo se dokáže rychle samostatně zorientovat. Někdo tuto tréninkovou nabídku vezme, jiný ji nechá ležet, to je jedno. Podstatné ale je, aby nabídka tréninku jako taková zůstala zachována.

 

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2023 v 8:18  

Super názor - s nadhledem a vtipem. Souhlasím!!!

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2023 v 8:41  

Naprosto souhlasím!!

Unknown řekl(a)...
17. dubna 2023 v 11:57  

Také souhlasím s tímto názorem!

Anonymní řekl(a)...
17. dubna 2023 v 19:52  

Velmi přesvědčivé a souhlasím !

Anonymní řekl(a)...
18. dubna 2023 v 22:09  

Ano, souhlasím. A děkuji, že to taky někdo vidí jako dobrou věc.

Ještě bych k tomu přidala, že v současné době je velmi kritizována motivace absolventů plnit pracovní povinnosti (= úkoly), což jim obecně ztěžuje start na pracovním trhu. Domácí úkoly (samozřejmě v přiměřené míře) jsou dobrým tréninkovým nástrojem při výchově k zodpovědnosti- rozvíjí pracovní kompetence (kromě těch popisovaných kompetencí k řešení problémů).

Žáci si v době covidové výuky mnohdy pochvalovali, že si mohou sednout k práci, kdy jim to vyhovuje - tak proč by to mělo vadit u úkolů? Pokud k tomu připočítám bonus v podobě hodnocení (a to je další polemika!), tak každý má možnost si úkol "vyšperkovat" s využitím veškerých dostupných prostředků a přinést si tak "jedničku z domova".

A ještě jeden důvod, který není zanedbatelný. Učím češtinu a pokud chci hodně procvičovat, není už tolik prostoru k psaní souvislejších textů. Čím dál častěji se setkávám s tím, že písmo je nejen neúhledné, ale i nečitelné. Když nebudu zmiňovat různé testy (přijímací a maturitní zkoušky, přijímačky na VŠ), dotazníky a úřední záležitosti, tak v současné době hodně firem využívá samostatný písemný projev nebo přepis textu (třeba životopisu) jako nástroje u přijímacího řízení na vyšší pracovní pozice. Písemný projev je součástí naší prezentace, jednou z našich "vizitek". S vědomím, že mnozí zaměstnavatelé nechávají písemné projevy uchazečů posuzovat grafologem, by mělo být i toto úsilí učitelů chápáno kladně se slovy: Těžko na cvičišti - lehko na bojišti!

Nejsem proti pokroku, způsobů zadávání úkolů je hodně. Ale pokrok neznamená, že se musí všechno změnit, i to, co bylo dobré a osvědčené. Nikdo nedělá rád zbytečnou práci, takže kdyby to nebylo efektivní, proč už by dávno zkušení pedagogové od zadávání úkolů a ještě méně populárního jejich následného vymáhání neupustili? NO PROTOŽE TO ASI K NĚČEMU BYLO UŽITEČNÉ!

jibr řekl(a)...
20. dubna 2023 v 12:56  

DÚ ano, známkovat ne.
Často vypracuje jen jeden člověk za celou třídu, zbytek CTRL+V, otevřené zadání je zas jen pro větší děti.

Anonymní řekl(a)...
20. dubna 2023 v 19:21  

Dobrý den, děkuji za racionální názor bez hysterie a emocí.

Anonymní řekl(a)...
21. dubna 2023 v 17:35  

Moc hezky napsané a srozumitelné …souhlas 👍👍👍

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger