Tři inspirace pro začátek nového roku: Kudy vede cesta k úspěšné škole a co je potřeba k tomu, aby ve vzdělávání došlo k systémové změně

pondělí 17. ledna 2022 · 0 komentářů

V prosinci bylo publikováno několik zajímavých textů, které stojí za přečtení i v roce, který právě začíná. Vybíráme tři materiály, které z různých úhlů pohledu hledají odpověď na otázku, co je třeba k tomu, aby české děti dosahovaly lepších vzdělávacích výsledků.

Kulatý stůl SKAV a EDUin ve čtvrtek 20. ledna 2022, od 12.30 do 14.30 hodin

· 0 komentářů

téma: Jaké plány chystá nová vláda pro české školství?

Kateřina Kubíková, Aneta Boháčová: Příčiny (ne)úspěchu na vysoké škole

sobota 15. ledna 2022 · 0 komentářů

Publikace se věnuje problematice (ne)úspěšnosti studentů na vysokých školách, a to zejména z pohledu sociálněpsychologického a osobnostního.

Česko přichází o talenty. Kvůli extrémně nízké podpoře nejdou na univerzitu

pátek 14. ledna 2022 · 0 komentářů

Nová studie Institutu IDEA Finanční podpora vysokoškolských studentů v ČR: Rekonstrukce systému nutná ukazuje, že veřejná podpora vysokoškoláků v Česku je oproti zahraničí extrémně nízká. Nedaří se ji navíc zacílit na ty, kteří by ji nejvíce potřebovali. Přečtěte si shrnutí závěrů studie, které publikoval Josef Mačí na zpravodajském webu SeznamZpravy.cz.

Efektivní zpětná vazba a hodnocení dětí

čtvrtek 13. ledna 2022 · 0 komentářů

Známkování už dávno není jediným typem hodnocení. Když jsou součástí zpětné vazby procesní pochvaly a konstruktivní kritika a nechybí respekt, děti se nebojí chyb a dělají pokroky.

Znevýhodněné děti nejsou jen Romové z Chánova. Je to velká část společnosti, zní z školní inspekce

středa 12. ledna 2022 · 0 komentářů

Nová studie České školní inspekce mapovala situaci na třinácti vybraných úspěšných školách. „Popisuje dobrou praxi škol, které si umějí poradit se všemi žáky. Včetně těch, kteří přicházejí s různými stupni zátěže, ze složitého sociálního a rodinného prostředí. Ukazuje to jistý směr, který má smysl následovat, “ interpretuje předsedkyně vládního výboru pro práva dítěte Klára Laurenčíková. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys se přidává k chvále vybraných škol.

DOKUMENT: Programové prohlášení vlády Petra Fialy

úterý 11. ledna 2022 · 0 komentářů

Doufejme, že tentokrát se podaří vládě splnit alespoň podstatnou část svých záměrů. Bylo by na čase.

Lucie Fialová: Nejvíc ve škole trpí děti, které dřou a stejně mají špatné známky, říká psycholožka

· 0 komentářů

Psycholožka Radka Hronová pomáhá dětem, kterým se ve škole nedaří. Někdy jsou na vině poruchy učení, ale stává se, že za špatnými výsledky stojí stres ze školy nebo strach z přísné učitelky. „Nejvíc trpí děti, které dřou, ale stále mají špatné známky. To je velmi demotivující a poškozuje to jejich osobnostní rozvoj. Jsou cesty, jak jim pomoci, ale učitelé je většinou neznají,“ říká.

NÁRODNÍ GALERIE Praha: aktuální výstavy + kompletní program

pondělí 10. ledna 2022 · 0 komentářů

AKTUALIZOVÁNO. 


Dovolujeme si vás pozvat na výstavy, doprovodné programy, programy pro děti a rodiny s dětmi a další akce.

Jana Nováčková: Proč nevěřím na reformy tradiční školy

· 0 komentářů

Lepší, než donekonečna opravovat starý dům, je postavit nový.

Bronislav Sobotka: 365 anglických cool frází a výrazů

sobota 8. ledna 2022 · 0 komentářů

Hravá kniha pro všechny, kteří chtějí vylepšit „zvuk“ své angličtiny, znít víc cool a mít zásobu užitečných výrazů a frází pro každou příležitost.

Ondřej Šteffl: Konečně tu máme plán, jak změnit školství v Česku. Bohužel o něm vůbec nevíte

pátek 7. ledna 2022 · 0 komentářů

V pohádce O lakomé Barce od Jana Wericha se děti modlí, aby Barka nebyla tak lakomá, závistivá a neučesaná… a aby nežrala žížaly, Barka to poslouchá, až z toho nakonec spadne ze židle. Ale nic z modliteb se nakonec nesplní. Stejně bychom se mohli modlit za spoustu věcí v našem školství.

Michaela Endrštová: Z řemeslníka šéfem firmy. Pražská učňovská akademie chystá žáky do dílen i na vysokou

čtvrtek 6. ledna 2022 · 0 komentářů

Když se budeš špatně učit, půjdeš na řemeslo, slýchaly dlouho české děti. Panovalo přesvědčení, že učiliště a odborné školy jsou jen pro ty méně nadané. Vedení pražské Akademie řemesel, kde studuje více než tisícovka žáků, má ale jiný názor. Také tady získávají absolventi výuční list, maturitu nebo rekvalifikaci. Zájem je ale tak velký, že letos škola musela odmítnout více než 200 uchazečů.

Třetina žáků českých středních škol by si vybrala ke studiu jiný obor, mezi studenty učilišť je to více než polovina

středa 5. ledna 2022 · 0 komentářů

Téměř třetina českých žáků v posledním ročníku střední školy uvádí, že by si zpětně vybrala ke studiu zcela jiný studijní obor. Nejspokojenější jsou se svou volbou školy žáci gymnázií. Mezi žáky učilišť by jiný studijní obor naopak volilo 52 % žáků. Vychází to z průzkumu mezi 5 tisíci českými žáky na 150 středních školách, který realizovala společnost Trexima.

Vzdělávání na středních školách je neefektivní a výuka ustrnulá, řekl ústřední inspektor

úterý 4. ledna 2022 · 0 komentářů

Podoba výuky na středních školách v Česku se podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala proti minulosti dosud moc nezměnila. Problémem je také struktura středoškolských oborů, která se zaměřuje víc na odborné vzdělávání místo všeobecného. Zatloukal to řekl na setkání s novináři k prezentaci výroční zprávy inspekce. Systém je podle něj velmi neefektivní, protože řada absolventů končí mimo svůj obor.

Lucie Kocurová: Aby se žáci i učitelé cítili dobře, potřebují schopného lídra školy

pondělí 3. ledna 2022 · 0 komentářů

V České republice je zhruba deset tisíc škol různých stupňů a každá z nich má svého ředitele nebo ředitelku. Možná to tak na první pohled nevypadá, ale právě oni jsou tím nejdůležitějším článkem, který určuje, jak se ve škole učí a jak se tam děti cítí. Právě pro budoucí a čerstvé ředitele startuje v září příštího roku nový kvalifikační studijní program nazvaný Lídr školy. 

Proč vznikl a co je jeho cílem, vysvětlují ředitel Národního pedagogického institutu České republiky Ivo Jupa a manažer programu Ředitel naživo Libor Pospíšil. Na novém kvalifikačním programu spolupracují obě zmíněné instituce společně s ministerstvem školství.

Jitka Polanská: Příběhy do školy patří. Doprovázím až k hranicím známého světa, říká profesionální vypravěč

čtvrtek 30. prosince 2021 · 0 komentářů

Naživo vyprávěné příběhy byly v minulosti zdrojem poučení, inspirace i sblížení. Češi si spolu stále ještě vyprávějí, ale často jde jen o dobře vypointovanou historku, která má rozesmát. Storytelling vrací do hry vypravěčství s většími ambicemi. Martin Hak je vypravěč a učí další zájemce, jak vypravěčské řemeslo využít v jejich práci. Často to jsou učitelé.  

Lucie Kocurová: Příběh města nevygooglujete. Vezměte děti a projděte si Prahu s průvodci

středa 29. prosince 2021 · 0 komentářů

Procházka centrem velkoměsta je pro mnohé rodiče s menšími dětmi něco jako stezka odvahy. Romantické uličky a zdobené štíty domů děti obvykle zaujmou jen na chvíli, brzy je začnou bolet nožičky, přijde hlad a všechno je nuuu-daaa. Můžete to ale zkusit i jinak – zapsat se na vycházku s průvodcem. V Praze jich působí spousta a umějí to, co rodiče často nezvládnou: nadchnout dítě pro architekturu.