Skupina ředitelů kanadských škol v uplynulém školním roce spolupracovala na výzkumném projektu, jehož cílem bylo zjistit, jak mohou ředitelé motivovat své učitele k většímu intelektuálnímu zaujetí pro výuku.
Zdroj: Scio
V průběhu projektu se ukázalo, že postupy ředitelů jsou specifické na každé škole, pro všechny ředitele však platí, že by sami měli působit jako vzor v zaujetí pro práci a vést učitele k využívání strategií, které mají sami zažité. Ředitelé identifikovali pět hlavních podmínek pro úspěšné rozvíjení atmosféry zaujetí pro výuku ve škole:
1. budování dobrých pracovních vztahů s učiteli,
2. vytváření příležitostí pro spolupráci a profesionální dialog,
3. poskytnutí dostatečného množství času každému učiteli pro jeho práci,
4. zajištění zdrojů pro výuku i profesionální rozvoj (knihy, návštěva konference apod.),
5. podpora ovzduší příznivého pro růst a inovace (např. podpora učitele, který navrhne nový program).
Samotný průběh výzkumného projektu ve školách zlepšil zaujetí učitelů a přispěl k tomu, že si ředitelé lépe ujasnili svou roli a další kroky.
Tým v průběhu projektu definoval charakteristiky efektivního přístupu vedoucího ke zvyšování zaujetí pro výuku:
1. personalizace – postupy je třeba přizpůsobit učitelům jednotlivých škol,
2. charakteristiky vycházející z výzkumů,
3. dlouhodobé zaměření,
4. charakteristiky relevantní pro jednotlivé učitele i pro konkrétní období,
5. včasné jednání – reakce na situace, které nejsou naplánovány.
Původní zdroj