sobota 19. března 2016

Novinky Pedagogické knihovny J. A. Komenského za únor 2016

Podívejte se, co nového ke čtení pro vás připravila pedagogická knihovna J. A. Komenského. Tematická rešerše se tentokrát zaměřuje na ekonomiku školství ČR v r. 2015.


Novinky za únor 2016


Knihy (hlavní fond):
pedagogika

Ukázky:

Abeceda pro učitelky mateřských škol / Václav Mertin – vydání první
Praha: Wolters Kluwer, 2016 – 227 stran
ISBN 978-80-7478-923-6
Kniha obsahuje 60 hesel řazených podle abecedy, která se věnují nejrůznějším tématům praxe učitelky v mateřské škole. Přehledně a srozumitelně jsou zde zpracovány např. školní zralost, specifické poruchy učení, únava, „velká ryba v malém rybníku“, svědomí atd.
Autorem knihy je známý dětský psycholog dr. Václav Mertin působící téměř čtyřicet let v oblasti poradenství.

Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků / Naďa Vondrová, Miroslav Rendl a kol. – vydání první
Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015 – 462 stran
ISBN 978-80-246-3234-6
Kniha přináší výsledky výzkumu dosažené v rámci projektu GAČR. Jedním z cílů projektu bylo shromáždit a analyzovat žákovské postupy při řešení úloh z tzv. kritických oblastí v matematice základní školy.
Jde o oblasti, v nichž žáci často a opakovaně selhávají, jinak řečeno, které nezvládnou na takové úrovni, aby se jejich matematická gramotnost produktivně rozvíjela a aby mohla být tvořivě užívána v každodenním životě.
Jako metodu výzkumu kniha volí klinické rozhovory, které jsou s žáky vedeny v průběhu jejich řešení pečlivě připravených úloh z výše uvedených témat, případně bezprostředně po něm.

psychologie
ostatní společenskovědní obory


Sukova studijní knihovna (literatura pro děti a mládež):
první čtení
první stupeň ZŠ
druhý stupeň ZŠ
naučná literatura
přečtěte si s dětmi


Články:
z českých časopisů

Ukázky:

Identifikace mimořádně intelektově nadaného žáka / Lenka Baše, Romana Divínová – obsahuje bibliografické odkazy: 2
In: Školní poradenství v praxi – ISSN 2336-3436 – Roč. 3, č. 1 (2016), s. 9–13.
V prvním článku se autorka zabývá tématem identifikace mimořádného intelektového nadání ve školním prostředí. Za tímto účelem je potřeba osvojit si identifikační metody a nástroje. Jak postupovat, kam se obrátit pro radu či pomoc a na co nezapomenout. V navazujícím článku autorka (učitelka věnující se vzdělávání nadaných žáků) přibližuje formy výuky, které jsou nejčastěji realizovány v českých školách: individuální integrace, studijní skupiny nadaných žáků v běžné třídě, třídy s rozšířenou výukou skupiny předmětů. A také upozorňuje na tři pilíře vzdělávání nadaných žáků (akcelerace, obohacování učiva, diferenciace).

Škola za výlohou / Markéta Klempířová
In: Rodina a škola [cze] – ISSN 0035-7766 – Roč. 62, č. 10 (2015), s. 22–23.
Hrou za výlohou z.s. je nově vzniklá nezisková organizace, která chce formou otevřeného vyučování dětí ve výloze představovat širší veřejnosti moderní učení a zvyšovat tím zájem rodičů o způsob a kvalitu vzdělávání jejich dětí. Spolek je dobrovolným, nevládním, neziskovým svazkem občanů, v němž se sdružili rodiče, kteří mají zájem propagovat moderní formy vzdělávání. Cílem spolku je domácí vzdělávání malých skupin dětí (1.–5. třída). O této formě vzdělávání informuje zakladatelka pedagogického projektu a popisuje týdenní program výuky, metody a formy práce s dětmi, aktivity, projekty, spolupráci s rodiči a celkovou filozofii Školy za výlohou.

ze zahraničních časopisů


Tematická rešerše: ekonomika školství ČR 2015