úterý 31. srpna 2021

Změnu způsobu vzdělávání a jeho modernizaci má podpořit nová kampaň

Změnu způsobu vzdělávání a jeho modernizaci má podpořit nová kampaň, kterou zahájil Nadační fond Eduzměna. Přispět chce k odklonu od učení zpaměti a k posílení kritického myšlení a využívání poznatků. Kampaň dnes na tiskové konferenci představily zástupkyně fondu.

Jaroslav Mašek: První školní den v životě učitele

Jak učitelé prožívají první školní den? Na co v něm nezapomenou? A dokážou jej zachytit a podělit se o svůj příběh s ostatními?

pondělí 30. srpna 2021

Radek Aubrecht: Dezinformace aneb Proč a jak učit ve škole mediální výchovu

Jedním z negativních znaků současnosti je šíření dezinformací. Nejčastěji jsou to falešné zprávy o migrantech, Evropské unii, covidu a očkování, případně všechno dohromady. S blížícími se říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR lze předpokládat, že kontaminace mediálního prostoru těmito dezinformacemi bude nabírat na intenzitě.

sobota 28. srpna 2021

Daniel Fryer: REBT – Chytrý plán

Nedávno jsme informovali o knize Daniela Fryera Racionálně-emoční terapie. Překonejte myšlenkové pasti. Dnes přinášíme alespoň malou ukázku.

pátek 27. srpna 2021

Špatné vztahy jsou dle MŠMT jedním z největších problémů ve školách

K největším problémům, které narušují přátelské prostředí ve školách a vzdělávání dětí, patří spory mezi zaměstnanci, vedením a zřizovateli škol. Stížnosti na ně tvořily loni asi čtvrtinu podnětů, kterými se zabýval školský ombudsman. Vyplývá to z výroční zprávy o stavu vzdělávání v ČR v roce 2020, kterou připravilo ministerstvo školství. Materiál by měl úřad v nejbližší době předložit vládě. Podle ministerstva si zaměstnanci škol často stěžovali na šikanu, ve většině případů se ale nepotvrdila. Zpravidla se ukázalo, že pracovníci neznali dobře svá práva a povinnosti.

čtvrtek 26. srpna 2021

Jindřiška Bláhová: Vary 4. Místo hraní shyby. Základní otázka je, nakolik má rodič právo nalinkovat dítěti život

S režisérkou Erikou Hníkovou o filmu mapujícím svébytný způsob výchovy, který soutěží jako první dokument v hlavní sekci ve Varech.

Martina Kopecká: Neztrácejte sílu, dejme pozornost tomu, co se daří (workshop s řediteli)

„Ředitel školy je takový osamělý kapitán. A tady vidíme, že těch kapitánů je víc a řeší stejné problémy,“ říká s lehkým úsměvem ředitelka základní školy v Církvicích na Kutnohorsku Ludmila Hrušková, která přijela na druhé „živé“ setkání ředitelů zdejších škol, které pořádá nadační fond Eduzměna v prostorách Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře.

středa 25. srpna 2021

Tereza Gleichová: Vysoké školy hlásí rekordní zájem o studium, nejčastěji jde o zdravotnické a pedagogické obory

O tisíce přihlášek víc oproti loňským ročníkům zaznamenaly letos české vysoké školy. Osm z dvanácti škol, které ČT oslovila, uvedly nárůst až o čtrnáct tisíc zájemců oproti loňsku. Podle ministerstva školství jde o vlnu demograficky silných ročníků, která bude pokračovat i příští rok. Nejvyšší nárůst zájmu hlásí zdravotnické a pedagogické obory. Počet přihlášek se přitom může ještě zvednout, na některé vysoké školy se totiž mohou zájemci hlásit až do konce srpna nebo září.

úterý 24. srpna 2021

Platforma Začni učit! řeší nedostatek učitelů – láká lidi z praxe, pomáhat bude ale i nováčkům za katedrou

Snazší cestu k učitelství mají ode dneška lidé, kteří nestudovali na pedagogické fakultě. Výrazně lepší podpory se dočkají i začínající učitelé. Oběma těmto skupinám pomůže organizace Výluka, která ve spolupráci s experty z Česko.Digital představila novou verzi platformy Začni učit! 

pondělí 23. srpna 2021

Tomáš Feřtek: Učitelská profese znamená něco zcela jiného než před dvaceti lety

Tomáš Feřtek ve svém textu pro web týdeníku Respekt shrnuje proměny učitelské profese a představ o tom, co znamená být dobrým učitelem. Změny ilustruje na příkladech učitelek a učitelů, finalistů ceny Global Teacher Prize CZ.

sobota 21. srpna 2021

Robert Čapek: Líný učitel. Zaměření na praktickou výuku

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému tématu: jak by podle něj měl vypadat výkon pedagoga v praxi! Staňte se skvělým učitelem s minimální námahou!

pátek 20. srpna 2021

Karel Gargulák: Žák připraven na školu, nebo škola připravená na žáka?

Dilema, které teoreticky i z pohledu regulace máme již dávno “pořešeno”. Národní strategické dokumenty, cíle i obsah vzdělávání, legislativní ukotvení (např. dítě u zápisu nemusí být) dává zapravdu druhému přístupu.

středa 18. srpna 2021

Petr Hlaváček: Německá debata o vzdělávání: Proč jsou některé „pokrokové“ představy škodlivé?

Prestižní měsíčník Cicero vycházející v Berlíně s podtitulem Magazín pro politickou kulturu otevřel dva měsíce před parlamentními volbami ve Spolkové republice Německo debatu o kvalitě tamějšího vzdělávacího systému. Publicista Rainer Werner, někdejší berlínský gymnaziální profesor dějepisu a němčiny, ve svém článku z 15. července 2021 analyzuje, nakolik souvisí úspěch dětí s jejich rodinným zázemím a proč jsou některé pseudopokrokové představy nejen mylné, ale též škodlivé.

pondělí 16. srpna 2021

Lenka Felcmanová: Wellbeing ve vzdělávání – nadstavba, nebo nutnost?

Téma wellbeingu a jeho systémové podpory ve vzdělávání se i v souvislosti s dopady pandemie COVID-19 stává stále aktuálnějším tématem. V tomto článku připomeneme, co tento pojem vlastně znamená, a shrneme důvody, proč je žádoucí se podporou wellbeingu ve vzdělávání zabývat. Představíme si i základní principy, ze kterých by měla systémová podpora wellbeingu ve školách vycházet.

sobota 14. srpna 2021

Daniel Fryer: Racionálně-emoční terapie. Překonejte myšlenkové pasti

I když máte pocit, že si z vás život střílí, můžete se naučit, jak ho zdravě a racionálně zvládat. Zkušený psychoterapeut Daniel Fryer, který se věnuje racionálně-emoční behaviorální terapii, tvrdí, že své nezdravé reakce dokážeme změnit.

pátek 13. srpna 2021

Distanční výukou do celého světa

Díky spolku Krajánek ve světě v září 2020 vznikla možnost distanční výuky pro české děti žijící v zahraničí. Podle plánu pilotního projektu se otevřely třídy na úrovních 1. a 2. ročníků ZŠ. Celý projekt vznikl ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy a učebnu pro vysílání výuky poskytla Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky hlavního města Prahy. Projekt také po odborné stránce konzultuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

středa 11. srpna 2021

Ve školách bude od září fungovat nový systém jazykové podpory cizinců

V každém správním obvodu obce s rozšířenou působností bude od září aspoň jedna základní škola nabízet kurzy češtiny pro školáky s cizím mateřským jazykem. Kurzy budou moct mít v době dopoledního vyučování. Vybrané školy určí pro nadcházející školní rok krajské úřady, v dalších letech by měly být na seznamu přednostně školy s aspoň pětiprocentním podílem cizinců.

pondělí 9. srpna 2021

Data vám prozradí vše. 6 důvodů, proč se je učit interpretovat a pracovat s nimi

Doba je nejistá a zdá se, že k jakékoliv změně dojde velmi pozvolna. Jedno ale jisté je: svět se čím dál tím víc posouvá do online prostředí. Umět si poradit s množstvím dat a informací, které k nám virtuálně doputují, tak nabývá na důležitosti.

sobota 7. srpna 2021

Carolina Sidon a Petra Skřivánková: 7 pravidel tvořivé hry

Tvořivý chaos, děti zabrané do práce, bouchání kladiva, řešení konstrukčních problémů, vůně dřeva, „tady mi to prosím přidrž…“, „jak to mám zavázat?“, materiály po zemi, hra, tvoření v plném proudu. Tak to může vypadat, když s dětmi tvoříte a zároveň chcete, aby děti měly možnost realizovat vlastní nápady, aby se učily novým dovednostem, pracovaly se skutečným nástroji a mohly si se svými výrobky hrát.

pátek 6. srpna 2021

V pozitivní atmosféře rozvíjejí svůj potenciál děti i dospělí

S Lydií Šlajchovou, absolventkou dvouletého výcviku zaměřeného na práci s dětmi s náročným chováním ve škole, o tom, co jí tento výcvik přinesl a jak využije zkušenosti i získané kontakty ve své současné praxi.

středa 4. srpna 2021

Jitka Polanská: Učitelé se budou vzdělávat v efektivních pedagogických přístupech

„Je dobré zajistit, aby posun nastal ve všech předmětech, jinak se někteří učitelé vzdělávají, jiní ne, a ti, kdo přinášejí nové přístupy, to často mívají v kolektivu těžké,“ říká v rozhovoru ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

pondělí 2. srpna 2021

Kateřina Perknerová: Silvie Pýchová o vzdělání – Netlačme na pilu tam, kde už nejsou síly

Na první pohled prostá otázka, co je cílem vzdělávání, nemá zdaleka jednoznačnou odpověď. Jsou to dobré známky, encyklopedické znalosti, výchova k občanství, nebo získání dovedností důležitých pro zažívání úspěchu v životě? Deník o tom hovořil se Silvií Pýchovou, ředitelkou Stálé konference asociace vzdělávání a koordinátorkou inciativy Úspěch pro každého žáka.