Počty žáků na středních školách chceme regulovat postupně, říká Ladislav Němec z ministerstva školství. Čtyři roky bude podle náměstka ministra školství Ladislava Němce trvat slučování a rušení středních škol tak, aby odpovídalo snižující se demografické křivce. Na víceletá gymnázia by nemělo odcházet víc než pět procent žáků.
Zdroj: Lidové noviny, příloha Akademie 8. 12. 2011
…“Pokud jde o redukci počtu víceletých gymnázií, jde skutečně o rozporuplnou věc. Ale připomínky krajů vyzněly tak, že si kraje přejí, aby do víceletých gymnázií chodily jen ty skutečně nejnadanější děti.
LN: Co to znamená?
Navrhovali jsme, aby do nich ze základních škol neodcházelo víc než pět až deset procent populačního ročníku. Kraje byly ještě radikálnější: chtějí natvrdo jen pět procent. Odchod většího podílu žáků zejména z pátých tříd totiž skutečně ohrožuje základní školy. Mluví se dokonce o jejich vykrádání.
LN: Jak je to s procenty nyní?
Celorepublikový průměr kolísá kolem osmi, devíti procent, ale v některých velkých městech je to až dvacet i třicet procent.
LN: Takže se bude snižovat na pět? A dokdy?
V plánu dlouhodobého rozvoje vzdělávací soustavy, který představíme, je časový horizont čtyř let, takže se nejedná o radikální, okamžité snížení, ale o postupné omezování víceletých gymnázií, která vznikala jako houby po dešti i v místech, kde v podstatě nemají co dělat.“
Celý text rozhovoru najdete ZDE.
Zdá se, že konečně začíná vítězit zdravý rozum. Škoda, že jsme ztratili víc než 15 let díky nesmyslným svévolným rohodnutím papalášů - zajistit svým dětičkám maturitní vysvědčení na gymnáziích.
OdpovědětVymazatA co bude s vykradenými základkami, to už nikoho nezajimalo.
Jako bývalý učitel z učiliště mohu zodpovědně prohlásit toto:
OdpovědětVymazat1. Před vznikem víceletých G přicházeli na neatraktivní učební obory ze ZŠ žáci, kterým nebyla věnována žádná péče - učitelé si všímali těch, kteří se chystali k přijímacím zkouškám na výběrové SŠ.
2. "Vykradení ZŠ" dá tedy šanci více se věnovat slabším žákům a omezit tak propastné rozdíly v úrovni populace, jaké nikde jinde nejsou.
3. Učitelé "vykradených ZŠ" si stěžují, že jim chybí nejlepší žáci - neměli by si podobně stěžovat učitelé z obyčejných učebních oborů nebo učitelky zvláštních škol? Tam špičkové žáky neměli nikdy - jak k tomu chudáci přijdou?
Učím na ZŠ i na učilišti. Můžu Vám garantovat, že od začátku jsem měl maximální snahu věnovat se na ZŠ těm nejslabším, ale všechna snaha je marná. Naprostá většina těchhle dětí nemá o jakékoli vzdělání zájem a dávají to učiteli jasně najevo. Po půlroce Vás snaha přejde a komunikujete s těmi, kdo Vás při hodině aspoň trochu berou na vědomí, občas i nějak reagují. Nemám vůbec žádné páky, jak ty slabé či spíše "bez zájmu a motivu" donutit něco zvládnout.
OdpovědětVymazatBohužel s mnohými z těch špatných se pak setkáváme na učilištích. Pokud jste učil před několika lety, vůbec nevíte, jak to dnes vypadá - prostě hrůza, možnost něco naučit je mizivá... Jsem pevně přesvědčen, že nepřirozená segregace dětí v 11 letech na "chytré a hloupé" je špatná a jestli 10ti procentům dětí trochu pomůže ke klidnému studiu, tak zato 90ti procentům připraví špatné vzdělávací prostředí bez oněch tahounů, kteří jdou příkladem. I děti potřebují své vzory. Takhle to cítím a vidím už 15 let...
Na víceletá gymnázia by nemělo odcházet víc než pět procent žáků.
OdpovědětVymazatA přitom na desitkách základních škol je situace taková, že tam v posledních letech na víceletá G odchází 30 - 40% žáků!!