Každý člověk se občas dopouští chyb, důležité však je umět chybu přiznat a dokázat se z ní poučit. Ve třídě jsou žáci za chyby trestáni zhoršeným hodnocením, což často vede k tomu, že se soustředí pouze na výsledky testů, nezkoušejí netradiční postupy, bojí se riskovat.
Zdroj: Scio 10. 11. 2014
Učitelé mohou chyby žáků využít jako příležitosti k učení s použitím následujících postupů:
1. přestaňte opravovat písemky bez vysvětlení, proč je něco špatně,
2. dejte žákům příležitost zopakovat test a napravit chyby – tím se žáci více naučí,
3. při hodnocení musí být důraz kladen na zlepšování studijních výsledků – zlepšování je dokladem toho, že se žák učí z chyb,
4. udělá-li žák chybu při diskuzi ve třídě, neříkejte „špatně“ ani nevolejte jiného žáka, aby chybu napravil – dejte žákovi možnost se zamyslet a chybu najít sám,
5. v chybné odpovědi vždy napřed hledejte zrnko smyslu,
6. dejte žákovi možnost požádat o pomoc spolužáka, kterého si vybere,
7. kromě nástěnky se záznamem úspěchů žáků vymezte i místo, kde se mohou „chlubit“ svými chybami a sdílet je se spolužáky,
8. jednou za dva týdny se scházejte s celou třídou, každý žák se podělí s ostatními o chybu, co následovalo a jak se z ní poučil,
9. povězte žákům o chybách, kterých jste se dopustili, a co jste se díky nim naučili.
Původní zdroj.
Žádné komentáře:
Okomentovat