Navštívila jsem červnový Kulatý stůl SKAV a EDUin s názvem Co bude potřebovat dnešní prvňák jako budoucí uchazeč o práci?, kde panelisty byli lidé z vršků veřejné sféry – tedy generální ředitel a spolumajitel úspěšné strojírenské firmy, členka představenstva IBM pro ČR i SR, spoluzakladatel významné české poradenské společnosti, dále viceprezident Svazu průmyslu a dopravy a zároveň i výkonný ředitel velké mezinárodní neziskovky, nebo předseda představenstva nejnavštěvova¬nějšího českého internetového portálu.
A ti, jako možní zaměstnavatelé, po absolventech škol, potažmo budoucích uchazečích o práci, požadují především znalosti a schopnost jejich projektového uplatnění, či zdravé sebevědomí a vědomí odpovědnosti. Někoho z nich přitom zajímá plošně povinná účast škol na inovativních projektech (ať už Pospolu, či SOLE), jiný zas, jako vylepšení aktuálních vzdělávacích rámců, navrhuje pozvat do školek a škol firmy a lidi z praxe, ještě jiný třeba znovuzřídit dílny, pro další je řešením současné nedostatečnosti českého školství digitální strategie, nebo naopak více kontaktu s uměním, popřípadě algoritmizace matematiky. Nápady na vylepšení zde jsou, v zásadě se však všichni shodnou, že škola je nenahraditelná (a, koneckonců, vojna zřejmě vskutku školou života). Je také samozřejmě zmíněn i nežádoucí egoismus. Děti musí chápat, že celek, tedy společnost, je za všech okolností nadřazena zájmům jednotlivce.
S dovolením, ptám se: kde v celé této debatě o správném vzdělávání dětí, o výhradách a připomínkách k němu a hlavně pak o návrzích změn pomocí všemožných systémových opatření, najdeme toho samotného prvňáka? Kde ten dnešní prvňák, o kterém tu byla bezmála tři hodiny řeč, aniž by ho kdokoli skutečně vzal na vědomí jako živoucí bytost mající vlastní práva a integritu, má vzít tohle vědomí vlastní odpovědnosti, které je od něj vyžadováno?
Jak přijde k odpovědnosti ať už za sebe, nebo za společnost, které je součástí, v uspořádání, kde je v rozhodovacím procesu o něm samém, jeho potřebách a jeho životě pouhým objektem, určeným ke zkoumání, pokusům a naplňování předem určeným obsahem, usměrňování a přesouvání zleva doprava a zpět? Není zřejmé, že až mu teprve snad na konci takovéhoto procesu zase jakási autorita oznámí, aby byl zdravě sebevědomým a především vědomě odpovědným, nebude už dávno ničeho takového schopen? Navyklý odevzdaně plnit požadavky direktivně nastolených autorit? Být pouhou uniformní figurou bez vlastní vůle?
Celý text najdete ZDE.
Děkuji paní Třešňáková, za podnětný článek. Sama mám často při četbě článků o školství pocit, že jde spíše o dizertační,doktorantské práce. Hemží se stovkami cizích slov, lehce nahraditelných českými. Pokud jste již delší dobu v praxi a časově se vzdalujete od studia, připadáte si jak blbec. Pokud si ten článek přeložím do "češtiny", často mi z toho vyjdou jen akademické plky, nic neříkající prázdné fráze,pouze prošpikované sáhodlouhými módními výrazy této doby (zkompetentnění,enviromentalismus....). jsou to,s prominutím, kecy, které člověku v praxi nic nedají.Navíc ,od praxe jsou na míle vzdálené a neodpovídají skutečnosti. Ti lidé si nejspíš honí nějaké body na svých katedrách či pracovních místech, aby se zasloužili o své osobní ohodnocení k platu.Děti (ale i učitelé, ředitelé, vychovatelé...) z toho vycházejí jako figurky na šachovnici,se kterými se hýbe dle strategie hry.
OdpovědětVymazatPlný souhlas. Dnes je ve školství spousta chytrých a podnikavých lidí, kteří za velké peníze reformují a zlepšují a výsledky jejich drahé práce nejsou vidět. A pak pár nadšenců, kteří za mizerné peníze dělají neco pro děti a pro učitele, kteří vidět nejsou, ale mají výsledky.
OdpovědětVymazatŽák zajímá všechny jen když nese peníze a pak zaměstnavatele, když na trhu práce chybí a on nemá koho k mašině.
Jak má být žák sebevědomý a odpovědný, když vidí situaci kolem sebe, kdy úspěšní jsou nezodpovědní anální speleologové a školství a státní správě vládne management moskevského typu.
Dnes školství direktivně posiluje sebevědomí žáků a jejich nezodpovědnost.