čtvrtek 1. října 2020

Co bude, až COVID podruhé zavře školy? Tipy pro učitele, jak se připravit na online výuku

Druhé pololetí minulého školního roku ukázalo, že průběh vzdělávání se může změnit doslova ze dne na den.V mnoha školách k problému přistoupili zodpovědně a udělali to nejlepší, co mohli a uměli. Přesto koronakrize poukázala na některé nedostatky českého školství a ještě více rozevřela pomyslné nůžky mezi školami. 


Až se uzavření škol bude opakovat a pokud by trvalo déle, bude mít vliv na kvalitu vzdělání celé jedné generace studentů. O psychických dopadech ani nemluvě.Jak se poučit z jarní zkušenosti a nezačínat s online výukou znovu od nuly? Přinášíme rady a tipy pro ředitele a učitele škol. 



1. Doplňte své mezery v digitální gramotnosti


České školství dlouhodobě trápí nedostatečná digitalizace. Nastalá krize ukázala, o jak závažný problém se jedná nejen mezi učiteli i žáky. Karel Lemfeld z PORGu proto doporučuje: „Co nejdříve proškolte zaměstnance i žáky v používání vhodné aplikace, např. MS Teams, Google Meets, nebo jakékoliv jiné. Měli by umět uspořádat vzdálenou video konferenci, sdílet obrazovku, či vypínat mikrofon, pokud zrovna nechtějí hovořit.“


Nevzdávejte to s odkazem na věk dětí. „Už prvňáčci u nás dokázali pracovat v malých individuálních skupinách a pak prezentovat výsledky práce celé třídě v hlavní skupině,“ říká Lemfeld. 


Ne každý učitel a zdaleka na všichni žáci mají ale doma počítač a připojení na internet. Takové případy je nutné řešit individuálně.Vyučujícím může na pořízení notebooku přispět škola. 



2. Novou látku vysvětlujte ve videu


Vzdělávání už dávno není jednosměrným tokem informací od učitele k žákovi. Zároveň nestačí pouze vyzvat studenty k provedení výpisků z učebnice nebo přehodit vzdělávání dětí na rodiče. Pro udržení pozornosti a zájmu je dobré kombinovat různé metody výuky.


Novou látku můžete dětem vysvětlit v předem natočeném videu. V jejich přípravě se můžete střídat s kolegy. Není potřeba někdy vynalézat kolo, existuje i mnoho již hotových materiálů.„Starší žáky a studenty můžete nechat zpracovat novou látku a připravit prezentace a pracovní listy pro své spolužáky,“ říká Andrea Výšková z PORGu.



3. Zpětná vazba zabere čas, ale je nezbytná


Při procvičování nové látky je základem obousměrná zpětná vazba. Zajímavým zpestřením mohou být vzdělávací aplikace, kam se dají vkládat příklady a úkoly, např. learningapps.org. Žáci novou látku procvičí a učitel vidí výsledky. „Děti také učitelům neustále posílaly fotografie vypracovaných úkolů. Dostaly pak zpět nejen výčet chyb, ale i slovní komentáře a ocenění za snahu. Děti věděly, že učitel na druhé straně není robot a že se o ně pořád zajímá,“ říká Karel Lemfeld. Vyučující uvidí, zda děti látku chápou a zda doma vůbec pracují. Někde se totiž mohlo stát, že některé děti (hlavně jejich rodiče) na distanční výuku rezignovaly a ze systému úplně vypadly.



4. Terapie a hodiny pro učitele


Nezapomínejte na sebe. Zvládat své zaměstnání z domova, ve kterém často nejste sami, není jednoduché. Ředitelé škol mohou pro zaměstnance zorganizovat pravidelné online porady, nebo oslovit psychologa, který učitelům se zvládnutím náročné situace pomůže.



Žádné komentáře:

Okomentovat