Když se na začátku listopadu odvysílal poslední díl z druhé série Pan Profesor s Vojtou Dykem, říkala jsem si, že se mi po něm bude stýskat (po seriálu – ne po Vojtovi). I když tohle byla oproti Ochránci nebo netflixovské Euphorii naprostá soap opera (a druhá řada byla oproti té první fakt slabá), je prostě dobře, že seriály ze školního prostředí vznikají.
Zdroj: Magazín Eduzín 13. 11. 2022
Viděli jste něco
z toho? Pokud ne, ve stručnosti vám přiblížím, o co v těch sériích
jde. Ochránce představuje seriál, v němž hlavní roli
hraje postava školského ombudsmana, který řeší komplikované případy
odehrávající se na půdách škol. Vidět je trauma učitele, jemuž se utopí žák na výletě.
Nasajete zoufalství rodičů šikanovaného dítěte. Můžete sledovat, jak do chodí v
„diagnosťáku”, a také pozorovat detektivní práci, kterou školský ombudsman (Lukáš Vaculík) vlastně ve skutečnosti
nikdy nevykonává, protože není policajt.
Pan Profesor je oproti tomu
oddychovka se spoustou lidskosti na straně svérázného profesora fyziky a chemie
Vojty Dyka. Ten řeší první lásky svých studentů, jejich mindráky a vstupuje
klidně i do rodin, aby rodičům ukázal, jak talentované děti mají. Je to lidské,
emotivní a zároveň plné lehkosti, kterou by si přál žít kolem školy svého
dítěte i vlastního života asi každý. A ano. Ani tohle není realita.
Do třetice tu
máme Euphorii, kterou
uvedl Netflix. A zahraniční produkce je znát. Jde se na krev, jde se mezi
středoškoláky, u nichž jsou naprosto samozřejmou součástí života drogy, brigády
na erotických linkách, nástrahy sociálních sítí i násilí – čistě proto, že to
tak nějak teď ke generaci amerických středoškoláků patří. I ve skutečnosti. A
samozřejmě otázkou je, do jaké míry se to týká jen Ameriky.
S každým dílem nová
otázka
Kde mají tyhle tři
věci průsečík, když jsou zdánlivě neslučitelné? Proč jsem si jistá, že je
dobře, že podobné série inspirované školstvím, dětmi, zráním a vzděláváním
vznikají? Proč mě dokáže nadchnout i to, že se dítě řešící školu a problémy
s ní spojené mihne třeba v nekonečném seriálu Ulice?
Protože přesně tohle
jsou v současné době úžasně jednoduché způsoby, jak unavenému českému
rodiči předávat více či méně silné podněty k přemýšlení o tom, co to
vlastně obnáší, když ráno svoje dítě vypustí do školy. Kam jde? S kým tam
bude? Jak mu tam bude? Naučí se něco? Naučí se to správné a tím správným
způsobem? V jakých tam je vztazích? Jak ho vnímají ostatní? Dělá vůbec
školu, kterou má rádo, nebo frčí v rytmu našich ambicí? Je ve své škole v bezpečí
lidsky? Co víme o těch, kdo ho učí?
Každý zhlédnutý díl i
na první pohled vágního seriálu může, umí a vyvolává otázky. Nechává zažít AHA
momenty. A přináší impulsy, které nám říkají „kéž by to tak fakt bylo“ – třeba
když se Vojta Dyk v roli profesora může přetrhnout, aby děti na jeho
nápaditých pokusech pochopily přírodní zákonitosti. Ale přináší také momenty, u
nichž v duchu syčíme hrůzou a přejeme si, aby se nás nikdy netýkaly –
třeba když dojde na tu šikanu v Ochránci nebo
se ukazují závislosti v Euphorii.
A není to vůbec hezké.
Vidět tyhle děti nás
nutí představovat si na jejich místě ty své. A přirozeně nás to vede
k tomu revidovat tu „naši“ školu. A to pak minimálně v mých (a
nepopírám, že někdy mírně idealizovaných) představách vede zase k tomu, že
pak konečně přestáváme přijímat školu jako věc, o kterou se nestaráme, která
frčí samospádem nebo kterou nelze nijak změnit ani posunout. Ostatně stejně
jako se mnohdy mylně domníváme, že změnit ani posunout nelze celé české
školství, i když se
v něm hlavně v posledních letech děje fakt spousta věcí.
Škola dětí je i naší
školou
A že jsou ty seriály
někdy prostě fakt povrchní nebo jejich scénáře naopak přehánějí? Upřímně je
potřeba říct, že my se ve školství orientujeme taky často jen velmi povrchně.
Chytají nás tedy na naprosto správném levelu podnětů a informací. Nedíváme se
na systém, nesnažíme se proniknout do jeho struktur, neuvědomujeme si ani to,
že se kolem škol a školství točí spousta zákonů a právních předpisů a
povinností pedagogů a také jejich práv. A samozřejmě i práv našich dětí nebo
práv nás rodičů. Často si taky neuvědomujeme, že se o vzdělávání může – a mělo
by – hodně mluvit a že bychom se měli snažit vidět ho očima našich dětí…
Díky každé minutě
seriálu nebo filmu, ve kterém hraje nějakou roli škola, máme o něco větší šanci
přestat ji vnímat jen jako nutné zlo, učitele jako „páprdy a semetriky“, své
děti jako „lemply“ (protože co když jsou to jen nějaké „dys“ poruchy?!) nebo si
naopak uvědomit, že pokud máme v reálu ze školy svých dětí blbý pocit, je
možná nejvyšší čas to řešit.
Díky seriálům máme
větší možnost vidět školy jako živý organismus a přemýšlet o tom, jestli bychom
do nich vlastně neměli taky patřit. Když už do nich posíláme SVOJE děti. Máme
možnost utnout takovou tu školskou samozřejmost, kdy tyto instituce prostě jen
dlouho byly, nikdo nezkoumal, jestli jsou dobré nebo špatné. Školy byly dlouho
postavené na principech, které jsme pamatovali ještě ze svého dětství a my je
přijímali jako hotovou věc danou navíc puncem autority, které se do toho
„nekecá“.
Ale myslím, že je
nejvyšší čas do toho školství začít nahlížet a trochu do toho těm školám taky
„kecat“. V dobrém. Ale i v tom konfrontačním smyslu slova, samozřejmě
je-li to zrovna na místě.
I seriály jsou
konfrontační. Každý svou měrou a způsobem. Ale jsou. A jestli nás motivují
k tomu, abychom se o školy svých dětí zajímali víc, tak jen dobře. A klidně
jim pak odpustím i to, že k tomu používají nějaké dějové, s realitou
neslučitelné zkratky. Nebo že „zákeřně“ pro nás matky nasazují tu
charismatického Lukáše (Vaculíka), tu ještě charismatičtějšího Vojtu (Dyka).
Odkrývají potenciální příběhovost každého z nás, každého jednoho dítěte,
každé jedné školy. A říkají, že je potřeba ty příběhy začít vnímat, a co
nefunguje, to napravovat. A zároveň si vážit toho, co už dobré je. Protože i
toho je už díky bohu dost.
___________________
Jana Potužníková studovala bohemistiku na Karlově univerzitě, odkud odešla pracovat do
novin, aby nakonec strávila bezmála deset let jako editorka v redakcích
časopisů Žena a život nebo Dieta. Působila také v oblasti PR a vedla kurzy
kreslení. Dnes pracuje jako novinářka pro různé tituly.
Žádné komentáře:
Okomentovat