Šikana na pracovišti se může objevit ze strany nadřízených i kolegů a při určitém chování je na místě zpozornět. V období pandemie onemocněním covid-19 se kontakty mezi kolegy na pracovišti přechodně omezily. S nástupem do škol se opět mohou vynořit staré, neřešené problémy ve vztazích na pracovišti. Jak mobbing a bossing rozpoznat a jak se mu účinně bránit?
Mobbing představuje nejčastější formu vztahové patologie na pracovišti. Mívá podobu útoků a psychického násilí ze strany spolupracovníků, kteří jsou v pracovní hierarchii na stejné úrovni. Objevuje se v kolektivech zaměstnanců v podnikové praxi, ale i ve státní sféře, včetně škol všech stupňů. Podstatou mobbingu je chování skupiny, která vnucuje své názory osobě, která nezapadá do skupiny.
Variantou mobbingu je tzv. bossing.
Jedná se o psychický nátlak nadřízeného, který si zasedne na podřízeného.
Důvodů, proč se vedoucí pracovníci uchylují k bossingu, je mnoho: frustrace,
obavy z konkurence, netolerance, závist, odpor vůči odlišnostem (například jiné
rase, národnosti či vyznání), vlastní nejistota, profesní obtíže. Stále častěji
se dnes mluví i o poruše osobnosti, např. narcismu, opojení mocí nebo
kompenzaci malého sebevědomí, která se může projevit jako závist vůči
schopnostem a dovednostem jiných lidí, spojená s obavou o ztrátu vlastní
pozice. Přehnané nároky a nátlak mají často zamaskovat skutečný stav věcí. [1]
Formy bossingu mohou být různé:
znesnadňování práce, odebírání pracovních aktivit, zadávání příliš složitých
úkolů (na které nemá podřízený kvalifikaci nebo jsou nesplnitelné), nedocenění
práce či neoprávněná kritika.
Častým důsledkem mobbingu na pracovišti
je jednak vysoká míra fluktuace zaměstnanců, jednak zvýšená míra prožívaného
stresu u zaměstnanců. Pro prevenci mobbingu na pracovišti je vhodné zřídit
institut osoby nezávislé na hierarchii organizace, která má důvěru zaměstnanců
a hodnotí a přijímá stížnosti zaměstnanců. Tuto roli může částečně naplňovat
například i nezávislý supervizor působící ve školství. [2]
Jak se mobbing projevuje
— agrese převážně psychického rázu;
— systematický nátlak, cílené a opakované
útoky, pokusy o znevážení či poškození pověsti dané osoby, její práce a
pracovního výkonu, schopností, rodiny apod.;
— negativní formy komunikace – např.
šíření fám, křik, neschopnost přijímat kritiku;
— snaha o izolaci a vyloučení – ze
skupiny, zaměstnání, veřejného života;
— demonstrace vlastní síly a
převahy. [1]
Snaha otevřeně se mobbingu/bossingu
bránit a asertivně vystoupit proti agresivnímu jednání nemusí být vždy účinná.
Mobbing totiž propuká a probíhá zpravidla na tzv. „intoxikovaném pracovišti“,
kde dlouhodobě panuje negativní atmosféra, nefunkční přístup vedení a kde jsou
vztahy mezi zaměstnanci zatížené mnoha negativními jevy.
Znaky intoxikovaného pracoviště
Pro pracoviště, kde neplatí férová
pravidla a neprobíhá partnerská komunikace, používá psycholožka a autorka Linda
Durré [3] výše zmíněný pojem „intoxikované
pracoviště“. Poznáte ho podle těchto průvodních znaků:
Komunikace vedení školy versus zaměstnanci |
|
Nerovné podmínky ohledně požadovaného pracovního
výkonu či odměňování
|
Na zaměstnance nejsou kladeny srovnatelné
nároky, co se týče pracovního výkonu. Odměňování zaměstnanců se řídí jinými faktory,
než je kvalita odvedené práce a pracovní výkon. Namísto toho platí
nejrůznější nepsaná pravidla a zvyklosti. Příklad z praxe 1: Někteří zaměstnanci vykonávají dlouhodobě práci nad rámec svého
pracovního úvazku a za tuto práci nejsou honorováni. Jiní zaměstnanci, kteří
jednají více asertivně, si u vedení školy vyjednali odměnu za stejnou práci
navíc. Příklad z praxe 2: Některým služebně starším zaměstnancům jsou tolerovány pravidelné pozdní
příchody do vyučovacích hodin, odmítnutí spolupráce na společném projektu
učitelů, absence na informační schůzce k žákovi se speciálními vzdělávacími
potřebami i nedodržení termínu odevzdání slíbeného úkolu, který potřebuje
kolega-učitel k vlastní práci. U nových zaměstnanců je ale už tato výše
popisovaná práce požadována. |
Chybějící srozumitelná a všem sdělená pravidla Chybějící otevřená komunikace a spolupráce |
Nejsou zřetelně nastavená a dodržovaná
pravidla pro komunikaci vedení školy se zaměstnanci. Namísto toho platí
nejrůznější nepsaná pravidla a zvyklosti. Příklad z praxe
3: Různí zaměstnanci mají vyjednané různé podmínky pro komunikaci: Někteří
zaměstnanci mají například přístup k vedení školy kdykoliv, přičemž
vedení školy s nimi sdílí i důvěrné informace, radí se s nimi
například o jiných učitelích, zatímco jiní zaměstnanci mají možnost pouze
oficiálního pohovoru dvakrát ročně. Příklad z praxe
4: Vedení školy se při řešení sporu mezi třídním učitelem a rodiči náhle
rozhodne pozvat si rodiče zcela samostatně na rychle svolanou schůzku. O
schůzce se třídní učitel dozví až po jejím skončení. Příklad z praxe
5: Vedení pracoviště se nezabývá řešením sporů a konfliktních situací mezi
zaměstnanci; žádosti o pomoc odsouvá nebo ignoruje. Nejsou nastavená
pravidla, co dělat a jak řešit sporné situace. |
Nedodržování metodických pokynů a pracovně právní
legislativy |
Vedení školy nedodržuje plně a vždy pracovně
právní legislativu a neřídí se metodickými pokyny. Na pracovišti namísto toho
platí nejrůznější nepsaná pravidla. Na pracovišti se nedbá na bezpečnost a zdraví
zaměstnanců. Riziko ohrožení zaměstnanců je ignorováno. Příklad z praxe
6: Zaměstnanci jsou z pracoviště propouštěni za nejasných okolností i
příčin, přičemž pro propouštění zaměstnanců neplatí srozumitelná a zřejmá
pravidla vycházející z platné legislativy. Příklad z praxe
7: Vedení školy přebírá pracovní agendu zaměstnanců školy, která je zanesena
v jejich pracovní náplni, a řeší tuto agendu místo nich. Vedení školy
rovněž může úplně odebírat pracovní agendu zaměstnancům. Příklad z praxe
8: Někteří zaměstnanci zneužívají, otevřeně nebo skrytě, návykové látky
(alkohol, léky). Ač tito lidé podávají kolísavý výkon a znesnadňují práci
svým kolegům, vedení školy řešení
problému odsouvá. Příklad
z praxe 9: Na několikadenním výletě v odlehlých horách na Ukrajině, kam
odjeli tři učitelé se skupinkou žáků, došlo k úrazu učitele, na kterého
spadl z výšky padající kámen. Učitel utrpěl závažné poranění lebky a
otřes mozku. Jeho zranění bylo bagatelizováno vedoucím výpravy (jiným
učitelem) a učitel tak zůstal několik dní bez lékařského ošetření. |
Nerespektování osobního prostoru Nedodržování etických norem |
Ve škole jsou zavedena pravidla, v rámci
nichž není respektován osobní prostor zaměstnanců. Vedení školy zadává podřízeným pracovní úkoly,
které překračují hranice pracovní etiky. Příklad z praxe 10: Po dovolené se učitel vrátí do svého kabinetu, ale jeho stůl stojí na
jiném místě, jeho pomůcky a osobní věci jsou přestěhovány a zpřeházeny
z důvodu instalace nové elektrické zásuvky v době letních prázdnin.
Na tuto skutečnost ale učitele nikdo předem neupozornil a ani si nevyžádal
jeho souhlas s přestěhováním jeho věcí. Příklad z praxe
11: Vedení školy požádalo třídního učitele o mimořádnou práci. Má svým žákům
předložit anketu, ve které mají hodnotit výuku jeho kolegy, který ve třídě
rovněž učí. Toto hodnocení má pak učitel předložit vedení školy, přičemž oba
učitelé jsou informováni o smyslu a účelu celé akce jen zběžně. |
Komunikace mezi zaměstnanci |
|
Chybějící otevřená komunikace, spolupráce a vzájemný
respekt |
Vztahy na pracovišti nejsou loajální, otevřené
a transparentní. Na pracovišti nepanuje otevřená komunikace
mezi kolegy a spory nejsou včas a efektivně řešeny. Příklad z praxe
12: V komunikaci mezi zaměstnanci se projevuje přehnaná a opakovaná kritika,
zdůrazňování chyb a nedostatků, sarkastický humor a vymýšlení přezdívek.
Zaměstnanci očerňují jiné zaměstnance v jejich nepřítomnosti, zveličují
jejich chyby. Příklad z praxe 13: Někteří zaměstnanci mají tendenci svalovat vlastní chyby na druhé
zaměstnance. Příklad z praxe 14: Vztahy na pracovišti jsou zatížené letitými neřešenými spory. Z toho
důvodu někteří učitelé pravidelně nejsou zváni na neformální společnou akci
učitelů na konci školního roku. Příklad z praxe 15: Služebně starší učitel, který byl léta zvyklý pracovat určitým způsobem,
začal najednou očerňovat jiné kolegy ve vyučovacích hodinách přímo před svými
žáky. Motivy podobného chování mohou být různé. Pokud škola například
aktuálně prochází změnou, kdy přicházejí služebně mladší kolegové, může tato
obměna pracovního týmu vyvolávat strach ze ztráty statusu oblíbeného
učitele. |
Nerespektování osobního prostoru Nerespektování pravidel
|
Objevuje se porušování a obcházení dohod i
pravidel. V pracovním týmu se objevuje absence
respektu zaměstnanců vůči sobě navzájem. Zaměstnanci zažívají diskriminaci kvůli svému
věku, etnickému původu, pohlaví, náboženskému vyznání nebo sexuální
orientaci.
Zaměstnanci se navzájem obtěžují různými zlozvyky, například se vyrušují
od práce. Příklad z praxe 17: Na pracovišti se objevují krádeže nápadů kolegů (například pracovních
listů a pomůcek) anebo přivlastňování si zásluh za práci jiného kolegy. Příklad z praxe 18: Na pracovišti se může objevit sexuální obtěžování, dvojsmyslné poznámky a
vtipy. Příklad z praxe 19: Na pracovišti se objevují žádosti o krytí porušování pravidel u jiných
kolegů anebo o lhaní a zatajování některých skutečností ohledně jiných kolegů
vůči vedení (porušování pravidel, předpisů, krádeže, falšování zápisů v dokumentech). Příklad z praxe 20: Zaměstnanci na základě vlastního rozhodnutí úkolují svoje kolegy, kteří
jsou na stejné pracovní pozici jako oni sami. |
Popisované projevy chování, které jste
nalezli v tabulce v pravém sloupci, jsou projevem kultury celého
pracoviště, která se odvíjí od přístupu vedení. Podhoubí pro podobné chování
tedy vždy nastavuje vedení školy, ať už vědomě (proklamacemi, pravidly,
komunikačním stylem) nebo nevědomě (tolerováním, přehlížením určitých
skutečností, vyhýbáním se řešení určitých skutečností).
Vedení školy by mělo optimálně ve škole
společně se zaměstnanci vytvořit a nastavit jednotná pravidla komunikace i
etický kodex. Jedině tento postup vede ke kýženému výsledku, tedy
k vytvoření bezpečné a přátelské atmosféry ve škole. Nejasné jednání a
kroky ze strany vedení školy naopak představují živnou půdu pro mobbing na
pracovišti.
Zdroje
[1] BEŇO, P. (2015): Šarmantní
násilníci: antimobbingová příručka. Vydání první. Praha: Portál, s. 69–91
[2] HARTL, P. a HARTLOVÁ, H. (2009): Psychologický
slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, s. 321
[3] DURRÉ, L. (2012): Jak přežít na
intoxikovaném pracovišti: braňte se problémovým chvastounům, vzteklounům,
sabotérům, sexuálním manipulátorům, závislákům. Vyd. 1. Praha: Práh, s. 10–13
______________________
Autor: Autorský tým APIV B
Projekt Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) realizuje Národní pedagogický institut České republiky a je spolufinancován EU.
Tento projekt připravil interaktivní web Zapojmevšechny.cz, který je praktickým průvodcem společným vzděláváním a vlastně kvalitním a moderním vzděláváním vůbec. Při jeho tvorbě jsme mysleli nejen na potřeby pedagogů, ale slouží i jako inspirace a vodítko i pro rodiče, ať už jako nástroj srovnání dobré praxe s praxí reálnou, nebo jako inspirace pro podporu rozvoje vlastních dětí. Odborný obsah do něj stále připravujeme o zajímavá, inspirativní a palčivá témata.
Žádné komentáře:
Okomentovat