Část učitelů kritizuje svůj nový etický kodex, který minulý týden představilo ministerstvo školství spolu s dalšími pedagogickými organizacemi. Kromě některých formulací jim vadí zejména to, že nebyli k tvorbě kodexu přizváni.
Zdroj: Seznam.zprávy.cz 12. 12. 2022
„Vzniklý dokument nemá ani
základní kvality, které by měly etické kodexy mít. Jedná se navíc o čistě
deklaratorní text, protože jeho dodržování nelze nijak vymáhat,“ uvedl na svých
stránkách spolek Pedagogická komora.
Kodex pedagogy vyzývá třeba k udržitelnosti, přijetí spoluzodpovědnosti
za svět nebo k tomu, aby šli příkladem svým jednáním v online světě.
Některým učitelům ale takové výzvy vadí.
„Mně se tedy nelíbí názor, že učitel musí dodržovat nějaká pravidla a dávat si pozor na to, jak vystupuje i ve svém soukromém životě. S tím se tedy rozhodně neztotožňuji a tento názor se mi nelíbí,“ vyjádřila svůj postoj do facebookové diskuze jedna z učitelek.
Deset bodů, jak být dobrým pedagogem, představila minulý týden více než desítka organizací zabývajících se vzděláváním. Mezi nimi byli i zástupci Ministerstva školství a Česká školní inspekce.
„Řešíme učitele, kteří šíří
dezinformace. Nebo stížnosti rodičů, že učitelé některá témata nepojímají
v souladu s názorem rodiny. Ředitelé se tak nyní mohou na etický
kodex odvolat,“ řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
„Učitelé kodex potřebují,
protože se téměř každý den setkávají se situacemi, kde se nelze řídit jen
zákonem,“ uvedl ministr školství Vladimír Balaš (STAN).
Část pedagogické veřejnosti to
ale vidí jinak.
O nás bez nás
Hlavním bodem kritiky je
způsob, jakým dokument vznikl. Podle Pedagogické komory se zrodil
netransparentně, protože k jeho tvorbě nebyla přizvána.
„Pročpak se neoslovilo všech
160 000 učitelů? Když MŠMT a ČŠI dokáže poslat nesmyslné
dotazníky, jistě by šlo i toto. Takhle je spousta učitelů frustrovaná, že
se zase jednalo o nás bez nás,“ stěžoval si na sociálních sítích jeden
z pedagogů.
Podle Michala Kaderky
z organizace Učitelská platforma, který se na vzniku kodexu podílel, ale
něco takového není reálné.
„Neexistuje seznam mailů na
učitele, neexistuje nic, čím je můžete oslovit, my nemáme registr učitelů,“
vysvětlil Kaderka Seznam Zprávám.
Doplnil, že u kodexu se
zapomíná na to, že jeho podoba není definitivní. Na základě připomínek se totiž
bude dále aktualizovat. Platforma, na níž má diskuze
o dalších změnách proběhnout, by měla údajně vzniknout po Novém roce.
„Ten kodex je stále živý,“ shrnul Kaderka.
Pohled na etiku
Podobný dokument, který by
upravoval profesní chování učitelů, zatím v Česku nevznikl.
„Toto opravdu nelze hodnotit
jako výsledek konsenzu, spíše to působí, že se velmi úzká skupina aktivistů
rozhodla vnutit všem učitelům svůj úzký pohled na profesní etiku,“ uvedl
prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi.
Kaderka oponuje, že se jedná o zásadní
nepochopení etického kodexu. Ten prý nikdy neměl být závazný, naopak měl školám
sloužit jako inspirace, jak se k profesní etice učitelů postavit.
„Etický kodex nemůže být
závazný pro nikoho, nebo spíš právně vynutitelný,“ komentoval Kaderka. „Morálka
není právně vymahatelná, vás nemůže nikdo donutit, abyste někoho
v tramvaji pustil sednout,“ přiblížil na příkladu.
10 základních bodů kodexu:
Etický kodex učitele
1. Učitel vytváří prostředí, ve
kterém se každé dítě cítí bezpečně
Komentář: Dítě se cítí ve
školním prostředí jistě a nebojí se vyjádřit. Učitel dává žákovi možnost
prožívat školní prostředí jako dobré a spravedlivé.
2. Učitel přijímá
spoluodpovědnost za sebe a svět, v němž žije, a vede k tomu
i své žáky
Komentář:
Žáci a učitelé mají možnost zažít, co to znamená být aktivním občanem
odpovědným za prostředí, jehož jsou spolutvůrci. Učitel i žák tak
podporují demokratickou kulturu ve škole.
3. Učitel uznává své
kolegy a jejich profesní sebepojetí. Svoji výuku průběžně podrobuje
reflexi a sdílí zkušenosti s ostatními kolegy
Komentář: Učitel se nechává
inspirovat činností svých kolegů a pomáhá jim ve všech fázích profesního
rozvoje.
4. Učitel respektuje práva
rodičů a zákonných zástupců žáka, vnímá je jako partnery a naslouchá
jim
Komentář: Učitel si umí
nastavit hranice profesní autonomie a zdůvodnit svá rozhodnutí sobě, žákům
i rodičům. S ohledem na soukromí a bezpečí žáka zachází eticky
s údaji o něm i jeho rodině.
5. Učitel je vnímavý ke
kulturním a sociálním rozdílům společenství, v němž působí
Komentář: Učitel se
z pozice své profese aktivně podílí na odstraňování předsudků vůči lidem
různých etnických skupin, národností, barvy pleti, náboženství, sociálního
původu, sexuální identity a orientace.
6. Učitel kontinuálně
usiluje o rozvoj své profesní odbornosti v souladu s nejnovějšími
vědeckými poznatky
Komentář: Učitel vědomě vytváří
prostor pro zlepšení své vlastní práce a sebe sama. K tomu využívá
kvalitní informační zdroje a kriticky přemýšlí o jejich relevanci.
7. Učitel připravuje děti
na život ve stále se měnícím světě a soustavně zvyšuje jejich digitální
kompetence
Komentář: Učitel klade důraz na
etické chování v digitálním prostředí, jde příkladem a dodržuje
profesní standardy i v on-line světě.
8. Učitel pracuje udržitelně,
a to s ohledem na své vlastní síly i životní prostředí
Komentář: Učitel se
z pozice své profese aktivně věnuje výzvám, které přináší klimatická
změna, úbytek biodiverzity apod., zároveň ale nezapomíná ani na sebe a své
potřeby.
9. Učitel nezneužívá svého
postavení a nevystupuje vůči žákům z pozice moci
Komentář: Učitel se všemi
účastníky vzdělávacího procesu jedná slušně, s pokorou a s vědomím
lidské důstojnosti všech zúčastněných. Je si vědom, že jakékoliv sexuální či
erotické vztahy mezi učiteli a žáky jsou nepřípustné.
10. Učitel propojuje
vzdělávání ve škole s volnočasovými zájmy žáka
Komentář: Učitel aktivně hledá
příležitosti, jak využít znalostí a dovedností, jež žáci získali při
mimoškolních aktivitách. Vhodně na ně ve výuce navazuje a zamýšlí se, jak
je zužitkovat pro naplnění vzdělávacích cílů.
Žádné komentáře:
Okomentovat