Produktový a grafický designér Wongsathon Choonhavan žijící v Bangkoku navrhl inovativní řešení reagující na nedostatky vzdělávacího systému budoucnosti práce. Mění tak zažité představy o budoucnosti práce našich dětí.
Zdroj
Navrhl jsi unikátní vzdělávací
zážitek pro děti reagující na měnící se budoucnost práce. Jejich nápady
pak sbíráš na svém Instagramu @jobfromfuture. Proč potřebujeme tyto
futuristické návrhy budoucích povolání?
Prostřednictvím těchto
návrhů dávám dětem příležitost být v prostoru čímkoliv chtějí. Všechny
futuristické nápady budoucích povolání vznikají během workshopů a pochází
přímo z dětské fantazie. Motivují děti vytvořit si práci, kterou budou mít
opravdu rády. Na Instagramu pak sdílím výsledky jejich práce a vždy označím
toho, kdo s nápadem přišel. Chci, aby byly děti pyšné na své nevšední návrhy a
viděly, jak ve skutečnosti může taková práce vypadat. Věřím, že je tak bude
bavit svůj nápad sdílet a inspirovat své kamarády, rodinu či školu.
Jak vzdělávat naše děti,
přijde-li řeč na budoucnost práce? Jak takový workshop budoucích povolání
probíhá?
Věřím, že nastupující
generace by měla mít dovednosti a nápady, které jí umožní kreativně se
přizpůsobit. Pro děti vyrůstající do nepředvídatelné budoucnosti to bude
naprosto zásadní. Proto jsem navrhl speciální vzdělávací zážitek, který pracuje
s touto základní ideou. Zahrnuje čtyři základní kroky: změnit vnímání,
představit si budoucí práci, vžít se do ní a získat budoucí dovednosti.
Jednotlivé kroky pak vezmeme a proměníme je ve workshop, protože to pro děti
musí být především zábavné.
Co je to “kouzelný přístroj” a
jak souvisí s budoucností práce?
Vyrobit si “kouzelný
přístroj” pro tvoji budoucí práci je součástí tohoto vzdělávacího zážitku. Tím,
že si děti vyrobí nástroj, který budou potřebovat pro výkon svého budoucího
povolání, si práci lépe představí. Díky “kouzelnému přístroji” se vžijí do
svého budoucího povolání. Je to vlastně to samé, jako když si děti hrají s
policejními auty a předstírají, že jsou policajti. A my je necháme hrát a
představovat si jejich budoucnost, jen místo auta mají “kouzelný přístroj.”
Vyžaduje to hodně experimentování a neomezenou kreativitu, což je důležité při
nastartování jejich představivosti, odstranění bariér a schopnosti přemýšlet
mimo současná profesní omezení.
Povzbuzuješ dětskou
představivost a chceš, aby přemýšlely i mimo svůj svět. Čemu nás může naučit
právě představivost, co intuitivní technologie všude kolem nás nemohou?
Představivost je mix lidských zkušeností, emocí a kreativity. Přichází-li představivost od různých lidí, kteří mají odlišné zkušenosti, bude i samotný výsledek jiný. Právě to dělá lidskou představivost tak rozdílnou a unikátní, což je něco, co technologie neumí. Podle světového ekonomického fóra (WEF) 65 % dětí, které dnes začínají základní školu, budou pracovat na zcela odlišných a dnes neexistujících pracovních místech.
Jak na to můžeme naše děti připravit? Rodiče
mohou děti na budoucnost připravit tím, že jim dají příležitost experimentovat
s jejich životy a tím, že je nechají zkoušet nové věci, protože v budoucnosti
kolem nich bude stále něco nového. Jen tak budou mít děti lepší porozumění pro
to, kdo jsou. Schopnost kreativně se přizpůsobit jim pomůže zvládnout
skutečnost, že se jejich práce a kariéra bude rychle měnit. Pokud to dokážou,
budou schopny vidět nové možnosti a proměnit je v příležitosti i v
nepředvídatelných časech.
Proč je tak důležité podpořit
děti v objevení jejich talentu a vášně?
Pokud chceš tvořit a být schopná si
představit budoucí povolání, tak abys mohla začít, potřebuješ materiál, kterým
je v tomto případě právě talent a nadšení. Osobně si myslím, že děti potřebují
volnost. V tom smyslu, aby měly k dispozici prostor, kde mohou experimentovat
se svými životy. Prostor, kde mohou objevit svoji vášeň a talent.
Jaké jsou zažité profesní
vzorce, které bychom měli překonat? A nevnímáme my dospělí práci pouze pohledem
sociálního statusu, peněz, síly či společenského uznání, které nám přináší?
Nemyslím si, že současný pracovní
systém je špatný, myslím si, že se na něj jen musíme dívat jinak. Musíme na něj
nahlížet nejen skrze nás, ale i mimo nás – naše prostředí. Uvnitř je potřeba
soustředit se na naše dovednosti a odhodlaní. Co se týče vnějšího prostředí,
tak musíme vnímat, co bude potřeba a předvídat, kdy tato změna potřeb nastane – musíme si toho být vědomi. Zbytek
je pak už jen o tom spojit vnitřní a vnější prostředí. Poté se nám naskytne
pohled na novou formu sociálního statusu, peněz, síly a společenského
uznání.
Co by jsi poradil někomu jako
jsem já, kdo zná své dovednosti i to, co ho baví, ale není si stoprocentně
jistý, jakou práci to přesně znamená?
I já sám jsem si to zažil a čelil
jsem obdobným problémům. Nejdřív to pro mě byla neuvěřitelně velká překážka,
kterou musím překonat, abych si na kariérním poli našel tu správnou práci.
Nicméně na straně druhé to může být skvělá příležitost navrhnout si práci,
která je unikátní a hodí se přímo pro tebe. Tímhle způsobem můžeš zazářit jako
renesanční člověk moderní doby.
Říkáš, že se lidé potřebují
přizpůsobit a změnit své myšlení, aby si spokojeně žili i v budoucnosti. Jsme
schopni vůbec přemýšlet vně naši současné reality?
Přijde mi, že je pro nás těžké
přemýšlet mimo naši realitu zvlášť, když nemáme dostatek materiálu ke zhodnocení
budoucnosti, a pak taky když máme strach. Pusťme si do života více nových
zážitků a mysleme pozitivněji. Já sám jsem vzal vše, co jsem se během svého
života naučil a vytvořil jsem projekt, který pracuje s designovými a
spekulativními dovednostmi k vyřešení vzdělávacích problémů, kterým budeme v
budoucnosti čelit. Zkuste to také a uvidíte, co všechno je možné.
Jak vidíš budoucnost svého
projektu?
Rád bych, aby se můj projekt stal
udržitelnějším. Čímž myslím, aby měl pozitivní dopad a zároveň, aby si našel
financování ke svému chodu. Chtěl bych vidět, jak roste a nabírá na významu
napříč vzdělávacím systémem, jak ho školy využívají jako součásti výuky a jak
se stává zavedenou alternativou přípravy dětí na budoucí povolání.
Rozhovor
vedla Andrea Juckem.
Chcete si zkusit navrhnout povolání budoucnosti?
ZDE je možné si stáhnout podklady, s jejichž pomocí mohou děti rozvíjet svou představivost o budoucnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat