Na konci listopadu vydává Cirqueon knihu TěloCIRK cirkusových lektorů, pedagogů a umělců Adama Jarchovského a Katky Klusákové. Kniha s ilustracemi Dorothey Hofmeisterové si klade za cíl inspirovat a motivovat učitele tělesné výchovy k zařazení cirkusového umění do hodin tělesné výchovy. Praktická publikace je výstupem stejnojmenného pilotního projektu, který se zaměřil na propojení cirkusových aktivit v hodinách tělocviku ve čtyřech pražských školách.
Adam Jarchovský a Kateřina Klusáková jsou více než deset let lektoři cirkusové pedagogiky, vzdělávají lektory a učitele z celé ČR i ze zahraničí a v loňském roce se spolu s dalšími lektory podíleli na pilotním projektu TěloCIRK, který vnesl cirkus do hodin tělesné výchovy. Výstupem projektu je praktická publikace TěloCIRK: Využití prvků cirkusové pedagogiky v tělesné výchově. „Jelikož se současný trend ve vzdělávání soustředí na variabilitu aktivit, pozitivní prožitek, radost z pohybu a zapojení i méně zdatných jedinců, je cirkusová pedagogika ideálním doplňkem ke sportovně laděným hodinám,“ prozradil Adam Jarchovský.
Kniha je exkurzí do cirkusového
vzdělávání. Díky společným zkušenostem z hodin tělocviku ve školách přinášejí
autoři učitelům nové aktivity a inovativní nástroje pro naplnění současných
kurikulárních cílů a žákům zase nabízejí neotřelé motivační impulzy a pohybové výzvy.
Cirkusová pedagogika pracuje s rozmanitostí pohybu orientuje se na cíl a
proces, nikoliv na výkon, zároveň vytváří kreativně kooperační prostředí bez
ohledu na úroveň pohybových schopností.
Jádro knihy tvoří zkušenosti autorů
a dílčí výsledky pilotního projektu TěloCIRK. Čtenáři se dozví základní
teoretické postupy a závěry zahraničních studií. Nedílnou součástí je metodická
pasáž, která obsahuje postupy a návody, jak prakticky využít cirkusové umění a
zapojit ho do tělesné výchovy. Nejobsáhleji se publikace věnuje dovednostním
úrovním jednotlivých disciplín. Ty jsou konstruované podle metodického klíče,
který umožní každému učiteli začlenit cirkusové umění do svých hodin.
Cirqueon – Centrum pro nový cirkus
se dlouhodobě snaží o začlenění cirkusového umění do škol. Prvním významným
krokem byla akreditace kurzu Základy cirkusové pedagogiky pro učitele
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR v roce 2019. O rok později
získal Cirqueon podporu pro projekt Cirkusová pedagogika pro učitele tělesné výchovy
na ZŠ a SŠ neboli „TěloCIRK“, který se realizoval v letech 2020–2022. Jeho
cílem bylo ověřit potenciál využití cirkusové pedagogiky v rámci českého
formálního vzdělávání.
Do projektu byla zapojena čtveřice
pražských škol: Gymnázium Nad Alejí, Gymnázium Postupická, ZŠ Ohradní a
Montessori ZŠ Archa. Během dvou let mělo více než 200 žáků a 9 učitelů tělesné
výchovy možnost seznámit se s principy a přístupy cirkusové pedagogiky.
Autoři se v knize věnují těmto
tématům:
— Teoretické vymezení cirkusové
problematiky
— Závěry zahraničních studií
— Metody zapojení cirkusového umění
do školní praxe
— Návody a didaktické postupy pro
výuku cirkusových disciplín
Knihu si
můžete stáhnout ZDE, v tištěné podobě bude k dispozici v Cirqueonu.
Žádné komentáře:
Okomentovat