Shrnutí obsahu výzkumné zprávy vypracované firmou Google na základě zjištění získaných od 94 odborníků z 24 zemí.
Zdroj: Spomocník.rvp.cz 23. 1. 2023
Svět se neustále vyvíjí, částečně poháněn naléhavými globálními problémy a zrychleným tempem technologických inovací. Vzdělávání má v tomto vývoji zásadní roli. Na to, jak by mohlo vypadat, se snaží najít odpověď výzkum, který realizoval Google ve spolupráci s Canvas8 a American Institutes for Research. Zapojilo se 94 odborníků z 24 zemí.
Výsledkem je třídílná zpráva
o budoucnosti vzdělávání, která spojuje rozmanité pohledy expertů,
akademických výzkumníků, místních specialistů, ředitelů škol, učitelů a lídrů v oblasti
vzdělávacích technologií. Celá zpráva je k dispozici na webu The Future of Education. Podívejme se ve
stručnosti, co je obsahem.
I. Příprava na budoucnost
Není pochyb o tom, že současný vývoj světa
přináší významné změny. Výzkum Googlu identifikoval v souvislosti se
vzděláváním 3 nejdůležitější trendy, které tento vývoj doprovázejí.
1.1 Rostoucí potřeba řešit
globální problémy
Vzdělávání se stává klíčovou součástí řešení
globálních problémů. Jeho úkolem je vybavit mladé lidi dovednostmi a myšlením,
které budou potřebovat, aby zvládli masivní změny. Zastřešující komponentou
výuky v této oblasti je digitální občanství, v pozadí stojí
schopnost vyhledávat informace, zpracovávat data a vyhodnocovat je (digitální kompetence). Nezbytným základem
však stále zůstává matematika a čtení s porozuměním.
Odborníci také zdůrazňují důležitost
sociálních a emocionálních kompetencí, které podporují mezikulturní spolupráci.
Sebevědomí, zodpovědné rozhodování, empatie, týmová práce a budování vztahů
poskytují kritický základ pro řešení složitých globálních problémů. Ukázalo se,
že programy sociálního a emočního učení mají významný pozitivní dopad na
wellbeing žáků, zvláště nacházejí-li se v obtížných životních
podmínkách.
1.2 Změna kompetencí nezbytných pro
práci
Svět práce se zásadním způsobem mění
v závislosti na využívání technologií. V té souvislosti dochází
k významným posunům v oblasti potřebných schopností lidí, kteří
s nimi pracují. Mnoho pracovních činností v souvislosti s automatizací
zaniká a stejné, ne-li větší množství jich vzniká. Potíž je v tom, že potřebná
kvalifikace potenciálních zaměstnanců nestačí s tímto rychlým vývojem držet
krok. Proto rostou požadavky na školství, aby výuka nutné změny zohlednila.
Největší důraz je třeba věnovat rozvoji
kreativního a analytického myšlení žáků a studentů včetně jejich
schopnosti řešit komplexní problémy a používat k tomu
i dovednosti získané v jiných souvislostech (meta-učení, viz Převrácené
čtyřrozměrné kurikulum).
1.3 Posun k růstovému myšlení
Jak se prodlužuje délka života a zrychlují se
společenské změny, stoupá potřeba celoživotního učení. K dispozici je
zároveň stále více dostupných nástrojů pro zvyšování kvalifikace a osobní růst.
Kompetenční standardy schopnost stojící v pozadí nazývají růstovým myšlením. Jeho význam známe již
mnoho let, ale ne každý učitel k němu dokáže své žáky dovést. Právě
učitelé musí jít svým vlastním celoživotním učením příkladem.
II. Rozvoj učení
Jestliže tvrdíme, že se svět v mnoha
ohledech mění, musíme připustit, že se to týká i samotných forem učení.
Značný vliv má využití technologií.
Experti zapojení do výzkumu Google identifikovali
tyto hlavní trendy:
2.1 Personalizace vzdělávání
Pokroky v oblasti umělé inteligence (AI)
a adaptivních technologií umožňují pedagogům setkávat se s žáky tam, kde
jsou, a pomáhat jim dostat se co nejrychleji tam, kde by měli být. Při
efektivním využití mohou být technologie použity k lepšímu přizpůsobení
výukových postupů a digitálních výukových materiálů (jako jsou videa či
online učebnice) různým vlastnostem žáků.
2.2 Transformace výuky
S tím, jak se nové technologie stávají
dostupnějšími, se pedagogové snaží pochopit, jak mohou podpořit poutavé a
obohacující vzdělávací postupy. Výrazně se rozšiřují možnosti využití rozšířené
reality a počítačových her k vytvoření prostředí, v němž žák
samovolně a soustavně rozvíjí vlastní sebe-učení. Je velké množství
takových postupů, které mohou vyvolat zájem žáků a zvýšit jejich motivaci
k učení. Podstatné je to, jak tyto aktivity skloubit s výukovými cíli
kurikula.
2.3 Umocnění učitele
S tím, jak se mění vzdělávací prostředí,
učitelé transformují svou roli od „strážců brány znalostí“ na „choreografy
učení“. Změna přístupu k žákům se pochopitelně neobejde bez pochopení
souvislostí a přípravy. Cílem je aktivizace žáků k samostatné práci směřující k
růstovému myšlení. Technologie jsou prostředkem, který může být velmi nápomocný
jak žákům, tak učitelům. Na následujícím obrázku je odhad, jaká část
stávajících týdenních pracovních povinností učitele může být v budoucnosti
realizována umělou inteligencí [1].
Pozor ale, přenesení určitých činností učitele
do digitálního vzdělávacího prostředí žáka neznamená, že bude mít méně práce.
Musí být schopen technologie využívat a podněcovat žáky k samostatnému
poznávání. Ve skutečnosti to nemá daleko k potřebě být v digitálním
online prostředí přítomen nepřetržitě.
III. Proměna vzdělávacího ekosystému
Technologie v měnícím se světě vzdělávání
hrají zásadní roli. Umožňují personalizaci učení, jež se nově odehrává vlastně
nepřetržitě všude, kde se každý zrovna nachází. Škola s tím musí počítat a
vytvářet vhodné prostředí integrující digitální technologie. To se obecně
označuje jako ekosystém.
Patří do něj podpora řízení výukového procesu
(LMS) včetně vhodných multiplatformních aplikací, zdroje učebních materiálů i
nástroje okamžité zpětné vazby a hodnocení výsledků. I zde experti
identifikovali tři nejdůležitější trendy.
3.1 Proměna vzdělávacího prostředí
Integrace technologií do výuky probíhá již
několik desetiletí. Na počátku bylo vzdělávání jejich prostřednictvím
realizováno v distanční podobě nezávisle na prezenčních formách výuky.
Postupně se ale prezenční a distanční učení stále více propojuje. Dnes
rozlišujeme několik typů vzdělávání obě formy spojující: kombinované
(blended), převrácené, hybridní, hyflex (blíže
viz Jak učit zároveň prezenčně i distančně).
Podstatou probíhající proměny je ovlivnění
všech poznávacích aktivit žáků tak, aby vedly k naplňování vzdělávacích
cílů. Jedná se proto primárně o modifikaci didaktických postupů, které
nově obsahují složku technologickou (TPCK, digitální pedagogika). Úspěšná integrace
technologií do výuky se neobejde bez promyšlené přípravy a finančních zdrojů.
3.2. Jak data pomáhají učitelům
Vzdělávání není historicky založeno na
spolehlivých důkazech o výsledcích učení. Často se vynořují otázky, zda
jsou postupy běžně realizované ve výuce skutečně efektivní. Využití technologií
může tuto problematiku významně ovlivnit. Větší přístup k datům a na nich založeným
přehledům pomáhá pedagogům určit, které nástroje a postupy jsou nejúčinnější.
Již dnes existuje velké množství dat
generovaných žáky během studia. Jejich využití je však zatím na velmi nízké
úrovni. Mnoho vyspělých zemí se snaží ve školství zavádět tzv. „evidence based
policy“ (na důkazech založenou politiku), ale pozor, má to i značná
rizika. Je strašně důležité, zda to, co se měří, skutečně odpovídá tomu, čeho
chceme dosáhnout (výukovým cílům). V okamžiku, kdy měříme třeba jen malou část
těchto cílů, a na těchto výsledcích zakládáme svá rozhodnutí, může být dopad
zavádějící (Kobří efekt plošného testování).
3.3. Formativní zpětná vazba
Rostoucí poptávka po smysluplnějších způsobech
sledování a řízení pokroku studentů vyvolává posun směrem k rychlejším,
spravedlivějším a efektivnějším způsobům hodnocení výsledků učení.
Technologiemi generovaná okamžitá zpětná vazba plní funkci formativní zpětné
vazby, která může mít na učení velmi pozitivní dopad. Proto dochází též
k přehodnocení způsobů měření pokroku žáků ze strany pedagogů.
Do budoucna bude v této oblasti hrát
významnou roli umělá inteligence. Má schopnost pomáhat při učení rychleji a ve
větším měřítku. Její využití je stále v počátcích, se spoustou prostoru
pro inovace. Velmi brzy se dočkáme významného pokroku.
Cílem výzkumu
Google The Future of Education bylo
poskytnout učitelům a vedoucím pracovníkům v oblasti vzdělávání vhled do trendů
utvářejících budoucnost a podnítit nápady a diskuzi o tom, jak můžeme
spolupracovat, abychom pomohli všem žákům uspět.
Tento článek je jen výběrem hlavních myšlenek
celé třídílné zprávy. Najdete v ní navíc množství příkladů existujících
programů, které zde popsané trendy již dnes aplikují, a je možno se jimi
inspirovat. A samozřejmě se setkáte též s doporučením používat Google nástroje.
Na závěr ještě jeden odkaz. Google provozuje
portál https://learning.google/,
jehož mottem je „pomáhat komukoli na světě
se naučit cokoli by chtěl“. Můžete to vyzkoušet.
Literatura a použité zdroje
[1] McKinsey: How artificial intelligence will impact K-12 teachers, 2020
Žádné komentáře:
Okomentovat