Připomínáme vybraná vyjádření z předvolebního rozhovoru s Petrem Pavlem o vzdělávání a školství v ČR a doplňujeme je komentářem za EDUin. Celý rozhovor, který s kandidátem vedla Radka Hrdinová, si můžete přečíst na webu eduin.cz. O rozhovor UDUin požádal i Andreje Babiše, ten však možnost vyjádřit se k situaci ve školství nevyužil.
Zdroj: EDUin
18. 1. 2023
Kvalitní vzdělávání pro všechny
„Jsme daleko od ideálního stavu, kdy
by měly všechny školy přibližně stejnou kvalitativní úroveň, aby rodiče
nemuseli školu pro své dítě vybírat a mohli ho poslat do té nejbližší s
jistotou, že její standard bude srovnatelný s ostatními.
V souvislosti se školami ve
znevýhodněných regionech – rodiče s nízkými příjmy a nízkým vzděláním nemohou
svému dítěti poskytnout takovou podporu, aby se dostalo na žádané školy, nebo
si nemohou dovolit dojíždění.”
Komentář EDUin
Petr Pavel
v souladu s cíli Strategie vzdělávání do roku 2030+ vidí jako jeden z hlavních
problémů nerovnosti ve vzdělávání a chápe jejich podstatu.
S ohledem
na dostupnost kvalitních škol pro všechny dlouhodobě upozorňujeme na
nedostatečný důraz na pedagogické vedení škol a rozvoj této dovednosti u
ředitelů. Vzhledem k vysokému počtu zřizovatelů i velkému počtu menších škol v
území čelíme dvěma problémům: vysoký počet obcí vyžaduje vysoký počet
kompetentních zřizovatelů a velký počet malých škol zase hodně kvalitních
ředitelů. Řešením by mohl být návrh Dlouhodobého záměru MŠMT pro období 2023–2027
na finanční motivaci pro spojování ředitelství a svazkování škol do větších
celků.
Ředitel by měl být pedagogickým
lídrem
„Školy dnes sice mají relativně
velkou samostatnost, ale pokud je ředitel zároveň výkonným ředitelem, jeho
kapacita se spotřebuje na manažerské řízení školy, od faktur po vypisování
výběrových řízení, místo aby se věnoval pedagogickému vedení lidí a jejich
podpoře při výuce. Co kdyby alespoň větší školy měly vedle ředitele provozního
manažera? V makroměřítku by pomohlo, kdyby stát (a tedy vláda) ze vzdělávání
udělal prioritu. Tím nemyslím jen verbálně, ale skutečně. Není možné mít
vzdělávání za Popelku, což se nyní bohužel děje.”
Komentář EDUin
Je znát,
že Petr Pavel konzultuje problematiku vzdělávání s kompetentními odborníky,
neboť zde pojmenovává palčivý problém, do něhož se vzdělávací systém dostal v
důsledku nedomyšlené reformy státní správy a samosprávy, zavedením povinné
právní subjektivity škol a zrušením odvětvového řízení.
Jako
řešení navrhujeme, aby se v budoucnu stal provozním manažerem školy její
zřizovatel. Od ředitele školy by mohl převzít roli správce budovy, ekonoma i
projektového manažera.
Finance do vzdělávání
„V rozpočtu se snižují výdaje na
vzdělávání, jdeme tedy opačnou cestou než země, kterými bychom se měli
inspirovat, z hlediska financování vzdělávání jsme stále pod průměrem zemí
OECD. Vláda se prioritně musí zaměřit na zvyšování kvality výuky a pochopit, že
je to investice, která se nám může vrátit až za dvě či tři školní generace.
Více peněz by mělo jít například na platy podpůrných pedagogických profesí nebo
moderních pomůcek a zařízení.“
Komentář EDUin
Financování
školství příliš ustrnulo v modelu projektového financování. Speciální pedagog,
psycholog ani sociální pedagog nejsou pozice, na které by školy automaticky
dostávaly peníze. Není třeba tento nárok požadovat hned pro všechny školy, je
ale třeba, aby tyto pozice byly dostupné pro školy v sociálně znevýhodněných
oblastech. I tam ale mapování škol potřebujících podporu začalo teprve v období
pandemie. Finanční požadavky by vyžadovala také automatizace v přidělování
obědů dětem z chudých rodin pro zvýšení školní docházky.
Kromě
navýšení prostředků do vzdělávání a školství, což je “povinné” konstatování, s
nímž nelze než souhlasit, je třeba také představit plán, kde tyto prostředky
získat. To je ovšem v kompetenci vlády, nikoli prezidenta republiky.
Data a optimalizace školské soustavy
„Je třeba se ve vzdělávání více
zaměřit na kvalitu než na kvantitu. Čím vyšší stupeň vzdělání, tím by toto
kritérium mělo být důležitější. Například ve vysokoškolském vzdělání dnes podle
mého názoru kvantita výrazně převyšuje nad kvalitou. Přístup k finančním
prostředkům je dán tím, kolik má škola studentů nebo oborů, kvalitu nikdo
neměří.
Neumíme sbírat a analyzovat data,
stanovit jasná kritéria kvality a podle toho ty školy financovat. Tím by došlo
k omezení počtu oborů nebo jejich zkrácení a možná i k omezení počtu studentů
na některých oborech, které až takovou kvalitu nemají.”
Komentář EDUin
Co se
týče regionálního školství, je Česká republika příkladem země, která sbírá v
rámci OECD nadprůměrně velké množství dat, v několika ohledech až excelentní.
Povinné automatické reportování všech škol ze školních matrik na MŠMT, či
systém InspIS České školní inspekce, prostřednictvím kterého je se všemi
školami propojena, jsou dostačující kanály. Problémem je jejich další
zpracování a analýza toho, kde jsou zásadní rezervy. Díky nástrojům PAQ
Research a ČŠI se ale práce s daty začíná zlepšovat.
Snaha
MŠMT o zlepšení datových nástrojů stagnuje na nedostatku personálních kapacit a
zřejmě také kvůli pomalému přísunu financí z projektů. Kritéria kvality škol a
jejich využití pro optimalizaci vzdělávací soustavy máme stanovené od ČŠI, ale
jsou málo propsaná do odměňování ředitelů i učitelů, případně do nabídky DVPP.
Pokud bychom se tohoto nedostatku zbavili, tak by se samozřejmě kvalitu škol
vyplatilo hodnotit a sledovat.
Obecně by
bylo třeba otázku nutnosti optimalizovat školskou soustavu podrobit širší
diskusi. U středního školství je jistě třeba dotáhnout jeho optimalizaci, k
čemuž chybí politická vůle, protože jde o značně nepopulární věc u veřejnosti.
Bylo by třeba také dořešit skomírající poloprázné učební obory – nejen jejich
optimalizací, ale i reformou pojetí a způsobu výuky. Česká republika by měla
navýšit podíl všeobecného vzdělání na úkor odborného alespoň na průměrnou
úroveň vyspělých zemí.
Co se
týká vysokoškolského studia, není zmíněna vazba na kvalitní a nezávislou
akreditaci studijních programů a další související otázky terciárního
vzdělávání, jako například návrhy na zavedení školného či studentské půjčky na
vzdělávání. Na tyto otázky názory Petra Pavla neznáme.
Žádné komentáře:
Okomentovat