Rádi jej vyžadujeme nejen od studentů a politiků a ušklíbáme se, když jím někdo nedisponuje. Jen málokdy se ale rozebírá, podle čeho si vlastně všeobecný přehled definujeme a k čemu je přesně dobrý.
Zdroj: seznamzprávy.cz 7. 1. 2023
Asi nemusím dlouze rekapitulovat vystoupení Andreje Babiše
v pořadu TV Prima K tabuli!,
které v prosinci obletělo Česko. Babišova neznalost kravských žaludků,
planet či knih Karla Čapka se stala terčem vtipů a polemik, které se
samozřejmě točily hlavně kolem kontroverzní osoby expremiéra a jeho
arogantního chování k dětem, ale kromě jiného také přitáhly pozornost
k otázce takzvaného všeobecného přehledu.
Tohle téma čas od času rozvíří diskuzi i bez Babiše, protože
na podobu a šířku povšechných znalostí vyžadovaných od „slušného“,
„kulturního“ či „vzdělaného“ člověka má názor takřka každý. Většinou se
o něm debatuje právě v souvislosti se školstvím, protože přijímací
zkoušky na střední a vysoké školy často obsahují právě i část zaměřenou
na všeobecný přehled nebo tzv. studijní předpoklady a nemine rok, aby se
v nich neobjevila nějaká zcela absurdní otázka.
O tom, že by se děti ve školách měly učit samostatně
a kriticky myslet, a nikoliv se šprtat výčty spisovatelů, panovníků,
vyjmenovaných slov a oxidů dusíku, už toho bylo napsáno spoustu –
naposledy to v kontextu Babišovy kauzy ve Studentských listech pěkně
shrnul učitel Dalibor Levíček konstatováním, že škola
není AZ kvíz. Zmiňuje ale i to, že
výraz všeobecný přehled se dá do jisté míry nahradit pojmem kulturní kapitál,
který už mu dodává hlubší a politicky zatížený rozměr (a společenští vědci
mi snad prominou, že s ním teď budu trochu volněji žonglovat).
Základem všeobecného přehledu totiž nejsou samotné znalosti, ale
především to, k čemu slouží – většinou nemusejí mít přímou,
praktickou užitečnost, ale fungují spíše jako formální statusový symbol, kterým
signalizujeme příslušnost k určité společenské vrstvě (případně touhu do
ní patřit).
Aby mohl všeobecný přehled tuto funkci plnit, nemůže být nahodilý
a individuální. Jeho obsah proto tradičně vymezovaly nejrůznější
instituce, které určovaly, co patří do kánonu důležitých informací – tedy
že je důležité znát Smetanovy opery, ale bez znalosti sparťanských brankářů se
obejdeme.
Ani moderní společenské a technologické změny na tomto
principu mnoho nezměnily, a tak by šlo snadno konstatovat, že takzvaný
všeobecný přehled je jen umělý a diskriminační soubor nepotřebných
nesmyslů sloužící jen k povyšování vyšších společenských vrstev nad ty
nižší. Paradoxně ale může zároveň a bez vzájemného rozporu platit
i opačné tvrzení – totiž, že všeobecný přehled je nesmírně užitečná
a důležitá věc. Záleží jen na tom, jak k němu přistoupíme.
Klasická
hudba i Temný případ
Debata o tom, zda „lidé“ či „mladí“ mají, či nemají
dostatečný všeobecný přehled, je většinou založena na povrchních dojmech,
protože získávání jasných dat o roli a podobě kulturního kapitálu
v různých vrstvách společnosti není jednoduchá záležitost. Alespoň dílčí
pomocí může v tomto směru být třeba výzkum sociologa Ondřeje Špačka, který
se před několika lety zaměřil na otázku kulturního kapitálu studentů
Univerzity Karlovy.
Ti tvoří ve srovnání s celkovou populací po stránce třídního
a majetkového postavení alespoň trochu jednotnější skupinu, a tak se
mezi nimi dá průkazněji zkoumat, jak se podoba kulturního kapitálu (tedy
i onoho vyžadovaného a oceňovaného „všeobecného přehledu“, zde
konkrétně v oblasti kultury) v současnosti proměňuje.
Špačkovy závěry ukazují, že se sice postupně výrazně posouvá
definice toho, co je považováno za cennou a legitimní kulturu a vkus,
a také že už nejde o tak homogenní a celospolečensky sdílenou
záležitost, ale formální principy utváření kulturního kapitálu jsou pořád
podobné.
Na jedné straně stále u řady studentů hrají roli „starší“
definice dobrého kulturního vkusu a zájmů v podobě klasické hudby či
literatury, dílčí roli hraje i nejrůznější alternativní umění, ale
u jiných skupin (nepřekvapivě především z prostředí
společenskovědních oborů) se objevuje „nový“ žádaný kulturní kánon, který je
tvořen především oceňovanou seriálovou a obecně popkulturní produkcí
z angloamerického prostředí – tedy že známkou vkusu a postavení
může být i sledování True Detective.
Záliba v rapu či fantasy už dlouho není známkou pokleslosti
či malé sofistikovanosti, ale pořád je zde přítomný tlak institucí (v tomto
případě třeba respektovaných médií, kritiků či galerií), který i na novém,
žánrově a formátově pestrém poli určuje, co je a není žádoucí –
čtením červené knihovny a sledováním televizních estrád si kulturní
kapitál mezi spolužáky z „fildy“ ani dnes vybudovat nelze, ba právě naopak
(možnost okázale ironické konzumace pro zjednodušení vynechejme).
A i ve sféře nově etablované „legitimní“ popkultury platí to,
co u oněch Čapkových knih či opony Národního divadla – totiž že
z hlediska budování kulturního kapitálu není důležité, jestli si
o nich dotyčný „majitel přehledu“ něco doopravdy myslí a je schopný
s jejich znalostí kriticky pracovat, ale stačí, že fungují jako formální
symbol vzdělání a vkusu. V praxi to může vypadat třeba i tak, že
jsem sice nikdy nečetl žádnou z knih o Harrym Potterovi, ale díky
jisté informační osmóze dokážu pochopit narážky na mudly, Zmijozel či
nástupiště
Co neznám, to nevidím
I přes veškerou umělost, omezenost, formálnost a skryté
i otevřené elitářství ale stále platí, že je lepší byť i takto
„závadný“ přehled mít než nemít. A zdaleka nejde jen o to, že se nám
může získaný kulturní kapitál zhodnotit v kariéře a společenském
postavení.
Zmiňovaná debata o proměnách norem a hodnost
souvisejících s kulturním vkusem často vychází z představy, že se
sice v průběhu posledních dekád zásadně proměnila komunikační krajina
a zeslábla role mainstreamových médií a autorit, ale i tak stále
existuje jistá obecná monokultura a všeobecně sdílené informační kanály.
Tedy že většina lidí dříve či později narazí na Hru o trůny a že se
také doslechne o zásadních společenských a politických kauzách, které
je dobré znát. Poslední dobou ale dochází k případům, které tento náhled
silně zpochybňují.
Když nedávno rumunská policie zatkla influencera Andrewa Tatea
a obvinila ho ze znásilnění a obchodu s bílým masem, na
sociálních sítích se nejprve rozjela očekávatelná bouřlivá diskuze mezi jeho
fanoušky a kritiky a následně se vynořily udivené reakce lidí, kteří
sice na sítích tráví většinu času, ale o influencerovi proslulém mimořádně
populárními mizogynními a sexistickými výpady nikdy neslyšeli.
Učitelé a rodiče se nechápavě ptali, odkud se tenhle chlap
vzal a proč je mezi jejich dětmi tak známý, a mnohé jistě napadlo,
o čem všem ještě neslyšeli. Bublina Tateovy popularity byla jistě
ovlivněna jeho vykázáním z velkých sociálních sítí, ale našli bychom
i řadu méně kontroverzních postav, které sice dělají zcela mainstreamové
a mimořádně populární aktivity, ale velká část internetové veřejnosti na
ně nikdy nenarazila.
Na mysl tu jistě vytane pojem informační bublina, který je ale
dnes již poněkud překonaný a nepřesný. Lépe poslouží třeba výraz
informační silo, který se používá mimo jiné v manažerských teoriích. Nejde
o to, že by například Tateovi fanoušci tvořili uzavřenou a zvenčí
neprůhlednou skupinu, ale zkrátka se na sítích pohybují jinde a jinak.
Platforem je zkrátka mnoho, jejich uživatelé jsou stále více vymezeni věkem,
pohlavím, zájmy a dalšími faktory, a tak se snadno může stát, že
můžeme zcela přehlédnout zásadní globální hvězdy v mnoha sektorech
společnosti.
Jistě by se na to dalo namítnout, že zevrubné sledování současné
internetové kultury takřka není v lidských možnostech a rozhodně to
není povinné (typicky třeba u online humoru), jenže třeba u politiků
či novinářů by to žádoucí být mělo – už jen proto, aby díky nim společnost
včas zachytila a zamezila tiché digitální radikalizaci dětí, jakou
prováděl Tate.
Pokud o něčem nevíme, nemůžeme tomu věnovat pozornost –
zdánlivě banální myšlenka dostává v současném komunikačním prostředí
mnohem hlubší význam, protože kvůli jeho struktuře nám mohou snadno uniknout
celé široké okruhy poznání, lidí a aktivit a přitom nám tyto mezery
vůbec nemusejí dojít. A logicky to pak natropí spoustu potíží, třeba
u zmiňovaných politiků, ale také v oblasti osobního rozvoje.
Nelze to ovšem zkratkovitě svalit jen na negativní vliv
technologií. Silnou roli tu hraje i společenský tlak na neustálou
komunikaci a efektivní seberozvoj, který z nás paradoxně dělá mnohem
omezenější jedince. Bloger Justin Murphy to nedávno
popsal na příkladu současných spisovatelů, kterým se tímto způsobem
zásadně omezuje skutečná kreativita a originalita tvorby.
Zatímco z deníků klasických autorů vyplývá, že trávili
spoustu času nejrůznějšími koníčky a aktivitami, které nijak nesouvisely
s jejich profesí a byly zcela samoúčelné, ti současní stále
diskutují, komentují a jinak se točí jen kolem svého řemesla.
Spisovatelé jsou přece jen výlučná skupina lidí, ale v jiných
sektorech společnosti je to ještě výraznější problém – lidé se pod tlakem
okolností stále více specializují a realizují ve svých profesních oborech,
a tím si kolem sebe vytvářejí pomyslné klapky. V tomto kontextu není
překvapivé, že se ve zmiňovaném výzkumu studentů UK ukázalo, že na budování
kulturního kapitálu mají nejmenší zájem medici z lékařských fakult.
A i když u chirurga samozřejmě vyžadujeme především odborné znalosti,
a nikoliv přehled v současném umění, pořád to nelze zcela smést ze
stolu, protože život a společenský přínos jakkoliv špičkového odborníka
nikdy nelze redukovat jen na jeho profesi.
Cesta k proměně přístupu k všeobecnému přehledu tak
možná nespočívá ani tak v tom, jak ho budeme vymezovat, škatulkovat podle
něj lidi a komu k němu umožníme přístup. Důležité je spíše to,
abychom ho vnímali jako žitou praxi, a nikoliv soubor znalostí.
Kulturní kapitál je neodmyslitelná vlastnost. Vždy nějak působíme
na lidi okolo a žádnou aktivitu nikdy nelze dělat výhradně pro radost.
Jejím prováděním ale sobě i jiným prospíváme daleko více než tím, že si
jen v paměti samoúčelně udržujeme soupisy středoškolského učiva biologie
nebo postav z Pána prstenů.
V předvolebních debatách začínají figurovat tvrdé politické kauzy
a kvízů o kravských žaludcích se v nich už nejspíš nedočkáme.
Kdyby k nim ale náhodou došlo, bylo by skvělé, kdyby v nich kandidáti
svůj všeobecný přehled nedemonstrovali jen drmolením faktů, ale také ukázali,
jestli se v životě vyjma své profese věnují i něčemu jinému,
zajímavému a třeba i nepříliš užitečnému.
Spory o to, jak moc je ten či který kandidát či kandidátka
„autentický“, by jistě alespoň trochu utichly, kdyby kromě banalit typu sportu,
pečení a turistiky ukázali, že ve volném čase pozorují ptáky, mixují
taneční hudbu nebo píšou hororové povídky. Člověk s hlavou plnou pouze
byznysu, vojákování, politiky nebo univerzitní úředničiny totiž jen těžko může
mít osobnost, empatii a perspektivu, která je k zastupování „nás
všech“ nezbytně potřebná.
Žádné komentáře:
Okomentovat