Nadcházející prezidentské volbě věnují pozornost i učitelé ve školách. Studenti jsou ale v tomto ohledu jako „nepopsaná deska“, jak popisuje v rozhovoru pro server iRozhlas.cz Marcel Mahdal, středoškolský pedagog na gymnáziu Pavla Tigrida v Ostravě – Porubě a člen asociace Občankáři. Ve výuce společenských věd je možné se na volby dívat jak z pohledu práva či politologie, ale například i sociologie a psychologie, vysvětluje Mahdal.
Zdroj: irozhlas.cz 11. 1. 2023
Jaký
mají vaši studenti zájem o volby?
Vždy záleží na třídě. Studenti zájem mají, ale jsou skoro
jako tabula rasa, nepopsaná deska. Nevědí příliš o souvislostech, o čem je
politika, o čem jsou prezidentské pravomoci.
Z čeho
ve své přípravě vycházíte, když se ve výuce věnujete volbám?
Volby nejenom prezidentské, ale i komunální, do Poslanecké
sněmovny, Evropského parlamentu řešíme v rámci pololetí, kde se bere právo. My
se k nim ale můžeme vyjadřovat i z hlediska politologie nebo je můžeme
dokonce naťuknout v sociologii a psychologii. Záleží na tom, co se momentálně
bere.
Učitelé
k tomu přistupují různě. Vychází se z rámcových vzdělávacích programů
(osnov). To znamená, že někteří aktuální situaci do výuky příliš nezahrnují,
nebo na ni nedávají takový důraz. Jiní vyučující zase využívají
aktuálních událostí maximálně, aby poučili své žáky o tom, co se kolem nich
děje a v jakém světě žijí.
Principiálně
bychom jako pedagogové k tomu měli přistupovat v rámci vzdělávacích bloků
práva, politologie a psychologie, ale záleží, jestli do výuky zařadíte nějakou
aktualizaci současného tématu.
Jaký
je přístup na vaší škole?
Již tradičně využíváme akce, kterou pořádá organizace
Člověk v tísni, respektive jeho část Jeden svět na školách, která připravuje
takzvané studentské volby, kde si studenti zahrají na voliče. Probíhají na
začátku prosince a jejich cílem je žáky co nejvíce motivovat k tomu, aby se
stali aktivními prvovoliči.
Jakým
způsobem jste ještě studenty na tyto volby připravovali?
Opět záleží, o jaký jde ročník. V rámci politologie
vedeme žáky k tomu, aby dokázali rozpoznat rozdíl mezi prezidentským a
parlamentním systémem nebo jeho přechodnými formami a to, že volby u nás
fungují jinak, než třeba ve Francii nebo Spojených státech amerických.
Dále
se snažíme vést studenty k tomu, aby si jednotlivé politické kandidáty
sami prověřovali z volně dostupných zdrojů a zároveň využívali
seriózní materiály. Využíváme například stránku nasipolitici.cz,
která garantuje relevantní informace o jednotlivých politicích.
Když
ve třetím ročníku bereme právo, pročítáme jednotlivé hlavy Ústavy, zejména ty,
které se roli prezidenta věnují. Probíráme jeho konkrétní pravomoci a jakým
způsobem je prezidentská role zasazena do ústavního pořádku České republiky.
Z
toho by studenti měli být schopni zjistit, který kandidát slibuje splnitelné a
který kandidát říká věci, které nejsou v jeho kompetencích. Měli by si sami
udělat pořádek v tom, kdo je seriózní, méně seriózní a špatný kandidát.
Jak
se připravujete vy?
V rámci
Asociace učitelů občanské výchovy jsme se na jedné z letních škol, které
tradičně jako Občankáři pořádáme, zpětně podívali na výsledky minulých
amerických voleb.
Sezvali
jsme odborníky a zkoumali jsme je z pohledu politického marketingu, jakým způsobem
se komunikovalo na sociálních sítích, jak byly do značné míry zneužity
algoritmy společností Cambridge Analytica, jakým způsobem fungovala
dezinformační kampaň, na koho byla zacílena, kdo za tím vším stál…
V tom
je zastoupené i mediální vzdělávání. Následně nejen učitelům občanky, ale i
celé široké veřejnosti nabízíme materiály na našem webu.
Využíváte
přesah voleb i ve výuce dějepisu?
V dějepise končíme vznikem České republiky až do
období vstupu do Evropské unie a na nic dalšího není prostor. Ve svém
dějepisném semináři se ale zaměřuji na druhou polovinu 20. století jak
v Československu, tak ve světě, a samozřejmě se tam rozebírají výsledky a
příčiny několika voleb.
Snažím
se vést studenty k tomu, aby se i na historické události dívali očima
politologie. Například jakým způsobem dopadly volby v roce 1946 z pohledu
vítězství komunistické strany a jak dlouho jí trvalo, aby si v rámci Národní
fronty urvala moc a jakým způsobem byly zneužity instrumenty demokratické
volby.
Nebo
výsledky voleb v roce 1935, což byly na dlouhou poslední svobodné volby.
Jelikož i ty z roku 1946 zcela demokratické nebyly, vezmeme-li v potaz, že tam
nebyla ani jedna pravicová strana. Všechno to byly strany zastoupené levicí
organizované právě v Národní frontě, kterou vymyslel Klement Gottwald.
Jak
uvažujete o objektivitě svého výkladu?
Škola má být apolitická, nemá vnucovat názory nebo
ideologie. Má ale už ze zákona vést k demokratickému uvažování, politickým
hodnotám, toleranci, vzájemné úctě, respektu, názorové snášenlivosti,
solidaritě a důstojnosti všech lidí.
Cílem
učitelů není jen kultivovat vzájemnou diskusi, ale i bránit náchylnosti
podlehnout líbivým myšlenkám nebo manipulacím.
Měli
bychom si být vědomi toho, že jsme manipulovatelné bytosti, ať to připouštíme
nebo ne. Žijeme obklopeni reklamou, manipulací a člověk by si to měl
uvědomovat. Náš mozek a přemýšlení je náchylné k podléhání sebeklamům.
A
jenom vědomí toho, že jsme manipulovatelní je dobrý krok k tomu, aby si člověk
dával pozor, aby prověřoval a aby neskočil na lep někoho, kdo s námi chce
manipulovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat