Karel Gargulák je analytik specializující se na vzdělávání. Pracuje ve výzkumné společnosti PAQ Research, která nyní přichází s projektem Desegregace.cz. Ten se snaží zrušit oddělené vyučování především romských žáků, snižovat neúspěchy dětí ve vzdělávání a naopak zvyšovat kvalitní výuku pro všechny děti bez rozdílu. V rozhovoru pro Deník.cz Karel Gargulák vysvětluje, proč se spravedlivější rozdělování romských a dalších vyloučených dětí mezi jednotlivé školy vyplatí danému městu i celému státu.
Zdroj: Denik.cz, 28. 12. 2022
Když se rušily zvláštní či
později praktické školy, účelem bylo, aby se žáci, pokud je to možné,
vzdělávali společně. To se ale nepodařilo zcela. Z několika stovek
papírově normálních základních škol se staly tzv. segregované školy, kde se
vzdělávají odděleně od ostatních žáků především Romové a děti se speciálními
potřebami. Proč k tomu došlo?
Pokud nějaký
systém funguje mnoho let, tak ho proměnou pár předpisů nelze lehce změnit.
Speciální školství je důležitým článkem naší vzdělávací soustavy. Není však
důvod, aby se v něm vzdělávaly děti z extrémně chudých rodin, nebo
děti z romských a jiných kulturně odlišných rodin. Přesně to se ale dle
dostupných dat děje.
Proč? Na tzv. inkluzi, tedy na
společné vzdělávání, šlo přece do škol hodně finančních prostředků.
Podpora
inkluzivní politiky a s tím spojené finanční prostředky třeba na asistenty
pedagogů a jiná podpůrná opatření umožnila více podpořit začleňování dětí všech
handicapů do běžných škol. A to včetně dětí se sociálním a kulturním
znevýhodněním. Jenže i když změníte regulaci a pošlete více peněz,
výsledek stojí především na kvalitě činností přímo v daných školách a
regionech. Zákony a finance vytvářejí příležitosti. Pak už je to o lidech.
A není vlastně horší současný
systém základek, které jsou normální jen na papíře, ale přitom jsou neoficiálně
speciální, odděleně tu vzdělávají velké procento znevýhodněných dětí? Takže je
to podobné jako v někdejších zvláštních či praktických školách, akorát na
to nemají oficiální papíry a tudíž ani podporu, pakliže si ji nevyběhají.
Jak jsem
říkal, systém průběžné diagnostiky, podpůrných opatření a jejich nárokového
financování je úplným miminem pro to, aby se mohly děti různých handicapů a
znevýhodnění společně vzdělávat v jedné běžné základce. Ale ani to
nestačí. Naše data říkají, že potřebujete kombinaci několika kroků, aby se
úspěšně vzdělávaly úplně všechny děti ve městě nebo obci. Kromě rozdělení
znevýhodněných žáků do všech škol, což ne úplně všude jde, je nutné práci všech
místních aktérů koordinovat, mít strategii a reagovat na problémy pod
efektivním vedením politiků, úředníků a ředitelů. Musíte mít vůli a další
kapacity pro kvalitní práci s romskými a dalšími vyloučenými dětmi,
s jejich rodinami a komunitou.
Váš projekt Desegregace.cz zkoumal
nejen problémy odděleného vzdělávání, ale také příklady dobré praxe, které
fungují při jeho odstraňování. Co dalšího jste zjistili?
Naprostým
základem je kvalita pedagogické práce v mateřských i základních
školách. Učitelé musí umět pracovat s různými typy dětí a žáků. V tom
je nesmíme nechat samotné, protože jinak vyhoří, proto i oni potřebují
podporu speciálních pedagogů, sociálních pedagogů, psychologa nebo asistentů
pedagogů. Bez nich se mnoho snah bude míjet účinkem. I mimo školu je však
hodně práce. Terénní pracovníci mohou pomoci se získáním důvěry rodin ve
vzdělávání a zvýšit účast ve školkách. Různé formy doučování a mimoškolních
aktivit také hodně pomáhají. No a v neposlední řadě je potřeba myslet
i na podporou stability bydlení nebo prevenci oddlužení pro potřebné
rodiny. Protože když nemají děti stabilní rodinné zázemí, práce s nimi je
vždy nesmírně náročná.
V roce 2019 zpracovali
Daniel Hůle a Karel Čada pro Úřad vlády analýzu odděleného vyučování romských
dětí a upozornili na velký problém. Co se od té doby změnilo?
V číslech
se toho moc nezměnilo. Podíl segregovaných škol, kde je zastoupení romských
dětí nadprůměrný ve vztahu k lokalitě, je pořád stejný. V Česku
dokonce stále mámě 126 škol, kde je počet romských dětí vyšší než
50 procent. Přesto se však najdou místa, kde se vzdělávání chudých
romských a dalších vyloučených dětí daří. Nabírají více zkušeností a výsledky
jejich práce lze vidět na kvalitě života místních obyvatel, a především na úspěchu
dětí, původně vyloučených z běžného vzdělávání.
Je vlastně vůle s odděleným
vzděláváním něco dělat? Rodiče jsou spokojeni, že potomci nechodí do třídy s
„problémovými“ žáky, ředitelům úspěšných základek vyhovuje, že jim
problematická skladba dětí ve třídě neplaší rodiče a nepřidělává práci
s hledáním financí či asistentů, starostové jsou spokojení, protože se jim
nebouří voliči kvůli zhoršeným podmínkám ve školách.
Právě tato
studie pro Úřad vlády ukazuje, že na mnoha místech to platí. Aktérům často v krátkém
časovém horizontu vyhovuje, když se chudé romské či majoritní děti vzdělávají
na segregované běžné škole či přímo v bývalé praktické škole. Výjimkou
jsou školy a jejich ředitelé, na které se romské a další vyloučené děti
přesouvají. Dále situace nevyhovuje terénním pracovníkům a sociálce, protože je
pro ně těžší pomáhat rodinám a dětem, aby uspěly v životě. Úspěšná místa
se ale umí podívat za krátkodobý horizont a chtějí využít všechny dostupné
zdroje a kapacity k tomu, aby se dařilo všem dětem v jejich obci,
včetně těch nadaných a talentovaných.
Když se v rámci spolupráce ve
městě podaří dojednat spravedlivé rozdělení romských dětí a žáků se speciálními
potřebami mezi jednotlivé základní školy, je to jen první krok. Segregovaná
škola, která dříve vzdělávala většinu romských dětí ve městě, má za ty roky
špatnou pověst. Jak se jí tedy podaří nalákat majoritní rodiny dejme tomu ze
střední třídy?
Zde platí,
že každé dítě má právo vzdělávat se ve své spádové škole, tedy v místě
trvalého pobytu. Často se totiž děje to, že jsou vyloučené děti uměle
vyčleňováni do škol daleko od místa bydliště. Všechny základní školy ale mají
být tak kvalitní, aby každý rodič měl důvěru, že v té nejbližší se dítěti
dostane toho nejlepšího vzdělávání. Někdy je nutné chudé, romské, cizojazyčné
či majoritní děti přerozdělit, pokud jsou k tomu ve městě kapacity. Občas
se taky stane, že se škola se špatnou pověstí zruší, znovu založí a vymezí tak,
že se jedná o úplně novou instituci – s lepším klimatem, s novou
kulturou, kvalitou lidí i třeba s novým vzdělávacím programem.
Je podle vás nyní v Česku větší
vůle něco dělat s „romskými“ školami než v minulých letech?
Ano, vnímám to tak. Absolvovali jsme mnoho let pilotních ověřování toho, co funguje, mnoho projektů podpořených z evropských peněz. Máme mnoho skvělý materiálů a metodické pomoci v celé věci, mnoho skvělých lidí – lídrů a praktiků, kteří umí kvalitně vzdělávat všechny děti a pomáhat chudým a znevýhodněným rodinám. Vidím v mnoha městech chuť pustit se do naplnění cíle, aby se u nich dařilo všem dětem. Už jen proto, že se jim vyplatí, když všichni budou pracovat a oni z toho budou mít peníze v rozpočtu, nebo prostě proto, že se snižuje kriminalita, zlepšuje se kvalita života a celková sounáležitost občanů v obci, ze které se pak neodchází.
Žádné komentáře:
Okomentovat