Je známo, že každá reforma školství bývá označována jako pohroma, která pořádně zamotá hlavu učitelům, rodičům i dětem. Asi nejdokonaleji se to podařilo reformě z roku 1976, známější pod názvem „nová koncepce“. Dotkla se především generace školáků označovaných jako Husákovy děti a mimo jiné zavedla do matematické výuky nejmenších žáků množiny. A aby toho nebylo málo, přibyla jim do osnov i geometrie. Rázem se tak rozplynul sen mnoha rodičů o dětech – jedničkářích.
Zdroj: Deník.cz 19. 1. 2023
I když
se tehdejší československé školství v 70. letech snažilo inspirovat
v Sovětském svazu, myšlenka vystavět výuku matematiky na množinách nebyla
ani český, ani sovětský výmysl. Objevila se už 50. letech minulého
století.
________________________________________________________
Nová koncepce vzdělávání vznikla na základě dokumentu ÚV KSČ
z července roku 1973 s názvem Další rozvoj československé
výchovně vzdělávací soustavy – plán modernizace obsahu i metod práce školy
a funkčního a obsahového sblížení tří proudů středního školství. Reforma byla
realizována od 1. září
________________________________________________________
„Tehdy se
ve vyspělých zemích zvedla vlna modernizace vyučování žáků od nejnižších
ročníků školy. Byla vedená snahou zvýšit úroveň vzdělání a logického tvůrčího
myšlení lidí, která se dotkla především vyučování matematiky. Tehdy byla nová
koncepce vyučování matematiky ovlivněna myšlenkami francouzských matematiků
‚bourbakistů‘, jejichž záměrem bylo vybudovat celou matematiku na základu
teorie množin,“ vzpomínala v roce 2013 na webu Metodický portál
RVP.CZ učitelka a odbornice na didaktiku matematiky Marie Janků, která se na
zavedení množinové matematiky do československých škol podílela.
V tehdejším
Československu se o této možnosti začalo hovořit počátkem šedesátých let.
Odborníci totiž došli k názoru, že používané osnovy a učebnice matematiky
kladou na žáky malé nároky a podceňují jejich možnosti. Proto Výzkumný ústav
pedagogický prováděl analýzu obsahu vyučování a matematici i fyzikové se
začali zabývat modernizací školské matematiky.
Kapitalistický výmysl a sovětské
požehnání
Potom ovšem
přišel rok 1968, okupace vojsky Varšavské smlouvy a nástup normalizace. „Bylo
zřejmé, že se ve stanovené době, tedy v roce 1970, k zavádění nových
osnov matematiky do praxe nepřistoupí.
________________________________________________________
Kromě zavedení množin bylo úkolem reformy v 70. letech modernizovat obsah i metody práce školy a sblížit tři proudy středního školství – gymnaziálního, odborného s maturitou a odborného bez maturity. Povinná školní docházka se z původních devíti let prodloužila na deset, ovšem základní škola nově měla jen osm ročníků a zbylé dva musely děti absolvovat na nějaké střední škole. Ze základních devítiletých škol se tak staly základní školy. Největší důraz se kladl na střední odborná učiliště, na nichž bylo nově možné v některých oborech maturovat.
________________________________________________________
Dokonce hrozilo, že bude i veškerý výzkum vyučování matematice zastaven neboť, množiny jsou výmyslem kapitalistických vědců,“ uvedla Marie Janků.
Ve výzkumu
bylo možno pokračovat díky návštěvě profesora Alexeje Ivanoviče Markuševiče,
který byl ministrem školství v tehdejším Sovětském svazu a kterému se
československé pokusné učební materiály líbily.
„To ale pak
po Sametové revoluci vedlo k tomu, že byl množinový přístup v učivu
matematiky odsouzen, protože byl ‚prosazen mocensky v dobách totality',“
řekla pro Metodický portál RVP.CZ Marie Janků.
Jedním
z nejdůležitějších kroků bylo připravit na tuto převratnou změnu ve výuce
učitele. „Čtyři roky jsme jezdili každý týden na školení do Hodonína, kde
jsme se pomocí pracovních sešitů učili, jak dětem množiny přiblížit,“ vypráví
Libuše Holečková, která v té době učila na prvním stupni základní školy na
jižní Moravě. Školení trvalo čtyři roky, protože každý rok učitelé společně do
nejmenších detailů probrali matematiku jednoho ročníku.
„Všechno
jsme si malovali, neznámé množiny jsme označovali červeným fixem,“ vzpomíná
paní učitelka, která je dnes už v důchodu. Podotýká, že většinu učiva pak
učitelé museli naučit i rodiče svých žáků. Připravovaná reforma byla sice
velmi medializovaná, ale u veřejnosti vzbuzovala velké obavy a nedůvěru.
Děti matematika bavila
Podle Marie
Janků největším přínosem modernizace vyučování matematiky bylo, že se
matematika stala nejoblíbenějším předmětem od první až do šesté třídy.
„Takováto důkladná příprava se pak projevila i v tom, že naši žáci
byli úspěšní v mezinárodních srovnávacích testech,“ zdůraznila.
S tím
souhlasí i Libuše Holečková. „Děti se množin nebály. Rychle si na ně
zvykly a matematiku braly jako hru a zábavu. Bylo to pro ně zajímavé a myslím,
že i velmi přínosné pro rozvoj jejich logického myšlení,“ říká. Upozorňuje
však, že násobilku i sčítání a odčítání se žáci stejně museli učit
mechanicky, a když se dostali na druhý stupeň základní školy, s množinami
už příliš nepracovali. V osnovách totiž zásadní návaznost nebyla.
„Matně si
vybavuji, že jsme kroužkovali jabka a hrušky a že mě matematika bavila. Ale jen
na prvním stupni,“ směje se Pavel Jeřábek. Sám patřil v roce
1976 mezi prvňáčky, kteří se začali množiny učit jako první. Na druhém
stupni už prý však o matematiku ztratil zájem. „Přestalo to pro mě být
zábavné,“ krčí rameny.
Žádné množiny, žádná logika. Staré
dobré počty
Doba navíc
přestala množinám přát. Tak, jak se v padesátých letech šířila vlna
modernizace vyučování matematiky, začala se koncem sedmdesátých let šířit zcela
opačná, takzvaná antimodernizační vlna. Pod heslem Back to basics se odmítala
teorie a prosazoval se prakticismus.
„S antimodernizačními
tendencemi u nás vystoupil roku 1978 na matematicko-fyzikální fakultě
profesor Freudenthal. Ten svou přednášku zahájil patetickým ‚Žádné množiny,
žádná logika do školské matematiky, ale pouze staré dobré počty‘,“ uvedla Marie
Janků.
Tato
antimodernizační tendence podle ní ovlivnila postoje některých československých
matematiků i části veřejnosti. Další úder přišel ze Sovětského svazu, kde
po diskusi k modernizaci vyučování matematiky, kterou vyvolal dopis
akademika Lva Semjonoviče Pontrjagina, nejen, že nebylo zavedeno vyučování
matematiky prosazované profesorem Markuševičem, ale učivo o množinách bylo
vypuštěno i z učebnic pro vyšší ročníky.
„Tak místo
toho, aby se pracovalo na druhé etapě modernizace vyučování matematiky, jak se
původně předpokládalo, byla nastartována cesta ‚Zpět k základům‘,“
konstatovala Marie Janků. Po Sametové revoluci se podle ní navíc začalo klást
rovnítko mezi množiny a totalitu, a tak se stalo, že postupem času
z učebnic matematiky vymizely nejen názorné poznatky o množinách, ale
i celá řada dalších důležitých poznatků a způsobů zpracování učiva. Podle
Marie Janků se to projevilo klesající úrovní vyučování matematiky a následně
i horšími výsledky dětí v mezinárodních srovnávacích testech.
Málo času na mluvnici a jeden newton
Takzvaná
nová koncepce však přinesla problémy ve výuce češtiny. Potíže nastaly, protože
náročné učivo české mluvnice se výrazně zhustilo a bylo na něj málo
času. „Na to, čemu se děti v předchozím školském systému věnovaly pět
let, najednou musely stačit čtyři roky, a to bylo málo,“ vysvětluje Libuše
Holečková. Na důkladné procvičení mluvnice nebyl prostor a na znalostech dětí
se to bohužel projevovalo.
„Výrazně
omezená byla například doba, po kterou se ve třetí třídě probírala vyjmenovaná
slova, a děti s tím měly problémy. Řešila jsem to tak, že jsem občas
mluvnici učila místo výtvarné výchovy. Jinak to nešlo,“ říká bývalá učitelka.
Podle ní se
tehdy výuka často nepochopitelně věnovala věcem, na které děti na prvním stupni
ještě neměly kapacitu: „Ve třetí třídě se v přírodovědě například učilo,
že jednotka síly je newton, což se mi zdálo předčasné a zbytečné.“
Nepřipravené školství
I když
by se to dnes tak mohlo jevit, největším problémem školské reformy z roku
1976 nebyly množiny. Podle odborníků si totiž nová koncepce kladla daleko
ambicióznější cíle, než tehdejší stát dokázal zabezpečit. Do škol nastupovala
početná generace známá jako Husákovy děti a školství na to nebylo připraveno.
„Zvýšené
nároky na kvantum znalostí a na rychlé tempo žáka počínaje 1. ročníkem
není možné doopravdy plnit, jsou-li třídy přeplněny třiceti až čtyřiceti žáky,
kteří jsou vyučováni frontálními metodami jedním učitelem,“ uvedli Miluše
Havlínová a Jan Kovařovic v dokumentu věnovaném tehdejší školské reformě a
zveřejněném roku 2014 v Učitelských listech. Ukázalo se, že chybějí
učebny i školy a je málo učitelů. Náročná výuka vyžadovala nový přístup a
nové metody, a tedy menší počet žáků ve třídách.
Na to, že
některé děti v přeplněných třídách učivo nezvládají a dostávají se do
problémů, začali upozorňovat dětští lékaři i pedagogicko-psychologické
poradny. Informací byl dostatek, ale stát na ně nereagoval. Zůstalo to na
školách a především na jednotlivých učitelích. „V době narůstající krize
se porůznu objevovali učitelé, kteří pochopili, že selhávání žáků je důsledkem
tvrdosti školních poměrů, a sami se snažili zmírnit jejich negativní dopady,“
píšou autoři dokumentu.
Jiní odborníci
byli k tehdejší reformě ještě příkřejší. „Vzpomínka na novou koncepci
zaváděnou před třiceti lety mě ještě dnes naplňuje hněvem. Jsem naprosto
přesvědčena, že kvalita, jíž naše školství do té doby dosahovalo, silně
utrpěla,“ napsala učitelka Jaroslava Lebedová v roce
2007 v časopise Rodina a škola.
Žádné komentáře:
Okomentovat