Co to je ten „formativní přístup”? Je to to samé jako slovní hodnocení, triády nebo respektující výchova? Nebo jde o prevenci syndromu vyhoření u učitelů i dětí? Všechny zmíněné nástroje, metody a přístupy jsou součástí formativního přístupu, ale samy o sobě ho netvoří. Následující rozhovor s Ivetou Pasákovou ze společnosti Step by Step ČR by se dal shrnout jako Úvod do formativního přístupu.
Zdroj: Magazín Eduzín 24. 1. 2023
Co pro Vás znamená formativní přístup?
Pro mě osobně, nebo pro organizaci, ve které pracuji?
Je v tom velký rozdíl?
Já se na to mohu dívat jako rodič nebo jako člověk, který se
zabývá celý život vzděláváním.
Tak to zkusme nejprve přes to vzdělávání.
Pro mě je to způsob, jak učit efektivněji. Je to konverzace
mezi žáky a vyučujícím, která „formuje“ žákovo přemýšlení a proces výuky více
„vytěží“. Důležité je, že učitel dává žákovi zpětnou vazbu průběžně a
s hodnocením se nečeká třeba na výsledky testu. Přínos tohoto pojetí výuky
je podložený mnoha analýzami. U nás je nejznámějším popularizátorem
formativního přístupu Dylan Wiliam, britský pedagog a autor knihy Zavádění
formativního hodnocení.
Jaký je ideální cíl, ke kterému má žáka přiblížit?
Cílem je podporovat vnitřní motivaci dětí. Důležité je, že
mají žáci na průběh výuky vliv, mohou se zapojovat, ptát se a podílet se na
jejím hodnocení. To u nich vytváří pocit zodpovědnosti za své vlastní učení.
Formativní přístup také umožňuje žákovi orientovat se ve výuce – ví, co a proč
se právě učí, kde se nachází ve vztahu k určitému cíli a co musí udělat,
aby se k němu přiblížil.
Jak ještě může formativní přístup výuku obohatit?
Myslím, že může přinášet do výuky radost a férové jednání.
To pak vytváří dobrý vztah ke vzdělávání jako takovému. V dnešní době je
celoživotní vzdělávání nezbytné, a když jsme schopni v něm vidět pozitiva,
je to pro nás výhra skutečně na celý život.
Příkladem může být u nás silně zakořeněná obava dělat chyby.
Pokud ale vím, že dělat chyby je přirozené, že prospívají mému učení, že po
nich nenásleduje trest, zbavím se strachu. Mám větší sebeúctu, mohu přemýšlet
svobodněji, kreativněji, rychleji. Navíc mohu podpořit v učení své
spolužáky, protože svou zkušenost předávám bez obav dál.
Co formativní přístup dělá s rolemi učitel –
dítě?
Dítě i učitel se mohou vzájemně obohacovat, učit se spolu.
Klasické pojetí, kdy je učitel jediným nositelem poznání, v dnešním světě
nemůže obstát. Žáci mohou získávat informace velmi snadno z internetu,
v některých oblastech mají před učiteli náskok. To je dobré přijmout a
nastavit výuku více partnersky, naslouchat hlasu dětí. Jako učitel pak budu mít
větší šanci ovlivnit třeba to, jak se získanými informacemi žáci nakládají.
Formativní přístup tedy umožní vytvořit takové prostředí, v němž je
bezpečné přiznat si, že se tu učí všichni, že jsme si partnery.
Co formativní přístup naopak není?
Jedním z mýtů je, že jde o jakýsi soubor jednotlivých
technik (losovátka na vyvolávání, semafor porozumění). Učitelé chtějí často
vidět příklady z praxe. Ale ono to nefunguje tak, že zavedu nový nástroj,
a výsledek se dostaví. Formativní přístup je komplexnější a vyžaduje
trpělivost. Jednou z cest, jak lze uspět, je vzájemně se mezi učiteli
podpořit. Pokud téma začne někoho zajímat, je vhodné hledat podobně smýšlející
lidi, kolegy z jedné školy nebo třeba školy sousedící. V ideálním
případě se začne tvořit učící se komunita, která na zavádění formativních
principů systematicky pracuje.
Kde mohou učitelé hledat inspiraci?
Inspiraci mohou učitelé hledat například v nabídce naší
organizace Step by Step ČR. Pečujeme o vzdělávací program Začít spolu, ve
školách, kde tento program využívají, je formativní přístup přirozená
záležitost. Na YouTube je ke zhlédnutí dokument The Classroom Experiment od
zmiňovaného Dylana Wiliama, který v běžné osmé třídě uvádí do praxe metody ze
své knihy. Existuje ale mnoho dalších progresivních organizací (Job, spolek pro
inovace, Edukační laboratoř) a skupin učitelů, které mohou inspiraci pro
formativní výuku nabídnout. Myslím si, že zdrojů a materiálů je dost, a kdo
hledá, najde.
Co by mělo být prvním krokem učitele, aby dobře
začal. Co by měl udělat?
Dobrý začátek je, když přemýšlím o tom, jak jako učitel
funguji a čeho chci ve výuce docílit. Můžu začít třeba tím, že si popíšu sám
pro sebe okruh problémů, které chci ve třídě řešit. Z tohoto seznamu
vyberu jeden, který mne nejvíc trápí. Může to být například známkování – vím,
že nestačí, a chci žákům poskytnout efektivnější zpětnou vazbu. Mohu si také
všimnout, že mám ve třídě děti, které rády spolupracují, a hledám způsoby, jak
povzbudit ve vrstevnickém učení další žáky. Velké téma je vztah učitele
s rodiči žáků a jejich součinnost při zlepšení výsledků učení dětí.
Co v tomto kontextu znamená „tripartita” nebo
také „triáda“?
Jde o společnou konzultaci učitele, žáka a rodiče sloužící
k vyhodnocení průběhu a výsledků žákovského učení. Tripartity mají svá
pravidla, na setkání se musí všichni připravit a každý hlas musí zaznít. Dítě
je „vtaženo do hry“, jeho názor má stejnou váhu jako názor ostatních, což
výrazně mění jeho motivaci k učení. Rodič má možnost změnit perspektivu
svého pohledu na věc nebo pochopit zvolené pedagogické postupy. Taková
komunikace školy s rodinami dětí významně zvyšuje vzájemné porozumění a
podporuje spolupráci, z níž mají přínos všechny zúčastněné strany.
Nakolik je aktuálně formativní přístup v Česku
rozšířený?
Výzkumy zaměřené na formativní hodnocení v ČR se začaly
objevovat kolem roku 2009, ale oficiální data, která by mapovala počet škol či
vyučujících, kteří formativní přístup používají, se nesbírají. Ale myslím, že
nezačínáme od nuly, spousta věcí se děje. Můžeme pozorovat, že se mění atmosféra
mnoha škol, kde se buduje bezpečné klima, kultura spolupráce a podpora
zvídavosti. Učitelé dávají žákům bezprostřední zpětnou vazbu, mění způsob
hodnocení a využívají jiných způsobů motivace.
Není formativní přístup i určitou prevencí
vyhoření?
Určitě ano, myslím, že takový přístup povzbuzuje vnitřní
motivací žáka, ale i učitele. I učitel by měl vědět, co je v hodině jeho
cílem, měl by mít radost ze své práce, měl by na ni získávat zpětnou vazbu a
neměl by v ní být osamocen. K tomu mu mohou nejvíce pomoci právě žáci
v průběhu výuky.
Formativní přístup lze využít i doma, při výchově,
v rodinách. Jak třeba?
Určitě. Oblíbené je například stanovování pravidel. Velmi
často se domníváme, že jsme s dítětem učinili dohodu, ale ve skutečnosti
šlo o jednostranné rozhodnutí, které dítě přijalo. Pokud bychom chtěli
postupovat formativně, měli bychom si vyslechnout názor dítěte, reflektovat ho
a dohodu učinit společně. V rodinách vidím prostor i pro přemýšlení o
zvolených formách odměn a trestů. Stejně tak můžeme jako dospělí lidé dětem
ukázat, co je to respektující a bezpečná komunikace.
Step by Step je partnerem Nadačního fondu Eduzměna,
který si formativní přístup zvolil jako téma tohoto školního roku. Čeho byste
rádi konkrétně dosáhli?
Zjistili jsme, že je tohle téma pro řadu lidí nekonkrétní.
Chceme ho proto lépe vysvětlovat a ukazovat na konkrétních příkladech, kudy do
toho. Řada učitelů na Kutnohorsku, kde Eduzměna proměnu vzdělávání pilotuje, si
o toto téma sama říká, mnohde se daří formativně s dětmi pracovat a pro
vyučující jde o přirozenou záležitost. V Eduzměně si přejeme, aby se
skupina těchto učitelů rozšiřovala a byla podporována ve svém úsilí vedením
škol.
Teď mě napadá – jak by šel vést náš rozhovor
formativním přístupem? Nebo jsme ho tak snad i vedly?
Už takto položená otázka znamená, že náš rozhovor má
formativní parametry. Já myslím, že se nám to povedlo, že jsme se obě při
rozhovoru cítily bezpečně, nevadilo, pokud některá z nás odbočila nebo se
vyjádřila nepřesně. Kladla jste otázky, které mi umožňovaly otevřené odpovědi.
Naplnily jsme společně stanovený cíl, protože jsme se k jeho plnění
v průběhu rozhovoru vracely. Na výsledek se můžeme kriticky podívat,
vyhodnotit a naučit se z něj něco pro příště.
________________________
Iveta Pasáková působí od roku 2016 jako
ředitelka Step by Step ČR, které v Česku zaštiťuje vzdělávací program Začít
spolu. Před tím pracovala v organizaci jako programová vedoucí
a projektová manažerka. V předchozích letech byla redaktorkou
pedagogické literatury a učebnic, učila na střední škole základy
společenských věd a speciální pedagogiku a působila v poradně pro
kariérní poradenství žáků. Vystudovala obor pedagogika a ošetřovatelství
na FF UK.
Žádné komentáře:
Okomentovat