České školství přechází do digitálního světa nové generace. Do výuky nové informatiky se začlenila zatím asi polovina základních škol. Brzdou ve využívání moderních technologií je přístup a nepřipravenost některých učitelů, ale i rodičů. Na pokročilé pomůcky dá stát celkem pět miliard korun. Deník navštívil jednu z nejmenších škol na východě Moravy, o to progresivnější. Učí s 3D tiskem, ve virtuální realitě, chtějí oslovit i giganta Google.
Zdroj: Deník.cz
Deváťačka
Alena Šimčíková si nasazuje brýle pro virtuální realitu a rázem se dostává do
ulic australského města Sydney. Obraz, který vidí, je promítán na tabuli pro
její spolužáky ze základní školy v malé obci Ostrožská Lhota na
Uherskohradišťsku. „V chemii jsme zase rozkládali model atomu vodíku.
Učivo jde líp do hlavy i se líp pochopí. Navíc je hodina zábavnější, než když
si jen zapisujete do sešitu,“ uvádí dívka.
Do lavic
tam usedá celkem sto dvacet dětí, při výuce využívají nejmodernější technologie
a novodobý vzdělávací koncept STEM. Propojuje přírodní vědy, techniku,
technologie a matematiku. „Chceme patřit mezi průkopnické školy. Aktuálně se
zaměřujeme na využití virtuální reality,“ potvrzuje ředitel Libor Daňhel
s tím, že jen 3D brýle mají šestery a chtějí další.
Patřili
i mezi pionýry v začlenění 3D tiskáren a aplikací do výuky,
s novým projektem chtějí oslovit společnost Google. Notebooky a tablety
jsou samozřejmostí, žáci si je střídají dle rozvrhu.
Už je čas… Změna bude povinná
Aktuální
školní rok přináší základním školám poslední možnost přípravy na výuku na
prvním stupni podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu
v informatické oblasti. Výuka v jeho souladu je nyní dobrovolná,
povinná bude od letošního září, pro druhý stupeň o rok později a
u víceletých gymnázií je nejzazší termín září 2025. „Vytvoření nového
školského vzdělávacího programu je jen začátek. Je to dlouhodobý proces, změna
přístupu žáků, učitelů, rodičů," ví ze zkušenosti Daňhel.
Stále je
dost škol, které s přípravami otálejí a změnám se brání. Podle odhadu
ministerstva školství výuku zahájila zatím asi polovina ze 4200 základních
škol. „Rozhodnutí je na řediteli školy. Nová informatika může nabíhat postupně,
čili mnohé školy ji zatím učí jen v některých ročnících,“ tvrdí Lubomíra
Černá z tiskového odboru ministerstva.
Podle
odborníků tato digitální „revoluce“ ve školství přichází za pět dvanáct, ne-li
se zpožděním. „Je skvělé, že nastala změna, že můžeme výuku více přizpůsobit
potřebám jednadvacátého století. Na navýšení hodin předmětu informatiky a změnu
obsahu jsme čekali dlouho. Stávající hodinová dotace 1 + 1 byla už dlouhou
dobu neodpovídající současnému světu, v tomhle směru nám ujížděl vlak,“
míní pedagožka Štěpánka Baierlová z brněnské Základní školy Labyrinth, kde
učí matematiku, informatiku a robotiku.
Osvojení
digitálních dovedností se má postupně rozmělnit do dalších oborů. Laboratorní
úlohy doplnit o vyhodnocení dat, textový editor používat v českém
jazyce, s grafickými programy pracovat ve výtvarné výchově. Samotná
informatika má být o programování, orientaci v 3D prostorech nebo
robotice.
Videohra místo tělocviku
Virtuální
škola hrou je pro žáky zajímavější. V Ostrožské Lhotě se shodují, že
s 3D brýlemi je učivo reálnější, žáky vtáhne. Třeba u takového Beat
Saberu, světově populární rytmické videohry pro virtuální realitu, se zapotí a
pohybem zabaví i jinak lenoši na tělocvik. V biologii poznávají
zblízka anatomii člověka, v dalším učivu proplouvají naší sluneční
soustavou. „Změna přišla, když jsem byla v sedmé třídě. Byl to docela šok,
ale hodně jsem se naučila,“ je ráda deváťačka Šimčíková.
Cílem
revize je podle ministerstva školství rozvoj informatického myšlení žáků a
jejich přirozené schopnosti efektivně a bezpečně využívat digitální
technologie. K tomu navíc schopnost rozeznat a bránit se kybernetickému
ohrožení všeho druhu. „Digitální kompetence považujeme za zcela nezbytnou
složku vzdělávání v tomto století. Zatímco před revizí Česko v tomto
směru za okolními zeměmi zaostávalo, nyní se s nimi lze i měřit. Co
se týče obsahu a cílů vzdělávání, některé země jsme i předběhli,“ sděluje
Černá.
Podle
ředitele Daňhela z Ostrožské Lhoty až pandemie a distanční výuka mnohé
školy v tomto ohledu probudila a posunula dopředu. „Učit se, co je
počítačový hardware a software, dávno nestačí. Žáci mají moderní technologie
při výuce maximálně používat,“ konstatuje.
Chybí kvalitní učitelé
Výzva je to
ovšem i pro pedagogy. Klára Lekešová z ostrožské školy učí vůbec
první rok. „Je to pro mě nové. Příprava na hodiny je o to náročnější.
Vzorových materiálů je zatím málo. Beru to tak, že pro žáky to má smysl,
rozvíjí se u nich logické myšlení, jsou při práci s počítačem
kreativnější,“ povídá učitelka.
Páťáky
i sebe aktuálně seznamuje s takzvaným micro:bitem. Jde o kapesní
počítač pro základy programování. Mají ho napojený na notebook. Děti tak
vytvářejí třeba hlasovací zařízení. Třeba kdyby měly vybírat prezidenta.
Blikají jim jednoduše naprogramované LED diody. „Dnešní děti mají víc zažité
užívání telefonu a tabletu, než počítače,“ všímá si Lekešová.
Podle
ředitele školy učení v hodinách žáky natolik zajímá, že ani neřeší
známkování. „Úplně stačí zpětná vazba. Podle mě má jít zavádění nové
informatiky ruku v ruce s celkovou změnou pohledu na vzdělávání,
včetně hodnocení,“ doplňuje Daňhel.
Revize ale
naráží na problém. „Někteří učitelé se novým metodám bránili, raději odešli
jinam. Věk v tom nehrál roli. Pro rodiče je to také něco nového,“ říká
ředitel.
Nelíbí se
mu dosavadní vzdělávání budoucích pedagogů. Že mnozí nejsou na nové výukové
programy připraveni, přiznává i ministerstvo. „Máme signály o tom, že
v některých regionech chybí kvalitní učitelé informatiky. To ale není
důvod nastavovat obsah vzdělávání méně kvalitně, nýbrž hledat cesty, jak tam
kvalitní učitele dostat,“ komentuje Černá.
Peníze jsou
podle zjištění Deníku možná ta nejmenší potíž. Všechny školy, které zahájí výuku
podle nově nastavených změn, mohou využít dotaci na digitální učební pomůcky
z Národního plánu obnovy. Letos dá ministerstvo školství na techniku jako
3D tiskárny či roboty a prevenci digitální propasti zhruba 1,2 miliardy
korun. „Na další roky se počítá s ještě vyšší částkou. Celkem půjde až
o pět miliard,“ vyčísluje Černá.
Z vyčleněného
balíku loni poslali do škol s výjimkou univerzit zhruba 1,4 miliardy.
Kolik školy skutečně utratily, bude resort zjišťovat v následujících
měsících.
Žádné komentáře:
Okomentovat