Termín vysoká citlivost se u nás v pedagogických a rodičovských vodách teprve usazuje, ale pro mnoho dětí jsou tyto poznatky a přístupy doslova průlomové. Pojďme se podívat, co vysoká citlivost je, jak je častá, čím se projevuje a jak k ní přistupovat tak, abychom dětem pomohli pochopit jejich nastavení a provedli je dětstvím a dospíváním jako zdravě sebevědomé, odolné a spokojené.
Kde se vzala vysoká citlivost?
Vysoce
citliví lidé jsou zastoupeni zhruba 20% populace. To vůbec není malá část, ale
přesto se dlouho na citlivé jedince koukalo skrz prsty a byly jim věnovány
nálepky jako cíťa, hypochondr, hysterka a podobně. Od dětství byli vedeni k
potlačování svojí přirozenosti, lidově řečeno “zatnout zuby a nevymýšlet si”.
Ještě v druhé polovině minulého století se odborná veřejnost stavěla k vysoké
citlivosti spíše jako k diagnóze, přinejmenším ale slabosti či neduhu.
Při
dnešním pohledu se emoce a zvýšená vnímavost přestávají stigmatizovat a na
vysokou citlivost se pohlíží jako na odlišné nastavení. Hlavní roli v tom
sehrála práce americké klinické psycholožky a psychoterapeutky Elaine N. Aron,
Ph.D., která začala studovat vysokou citlivost jako vrozený rys osobnosti v
roce 1991. Její první zásadní prací na toto téma byla kniha The Highly
Sensitive Person: How to Thrive When the World Overwhelmes You, která vyšla
poprvé v roce 1996. Její odkaz potom následuje i řada dalších odborníků.
Lidé
s HSP mají velmi citlivou nervovou soustavu a reagují mnohem silněji na okolní
podněty, a to jak na pozitivní, tak na negativní.
Jak
ji poznat u dětí?
V
dnešní době již existuje mnoho orientačních testů na vysokou citlivost,
například na stránkách institutu pro vysokou citlivost. My si zde povíme pár
povahových rysů, na základě kterých snadno vysledujete, zda jdete správným
směrem a vysoká citlivost je u dítěte pravděpodobná.
— Díky zvýšenému vnímání vlastních emocí
žijí vysoce citlivé děti v extrémech a pohybují se často doslova mezi euforií a
tragédií.
— Vysoce citlivé děti jsou citlivější na
smyslové vjemy. Může jim vadit ostré světlo, hluk, intenzivní a nezvyklé chutě,
pachy, ale i textury, nebo nepohodlné oblečení.
— Jsou náchylnější k podnětovému
přetížení. Citlivé děti jsou doslova bombardovány emocemi a vjemy, což vede k
častějším a intenzivnějším přetlakům, projevujícím se stávkováním, emočním
zhroucením, zaseknutím dítěte atd. Zkrátka absorbují více, než mohou zvládnout.
— Nemají rády změny, neočekávané situace
a cizí prostředí. Naopak preferují rituály, oblíbená jídla a oblečení, známé
cesty a zvyklosti. Jsou to mechanismy zvládání, které vysoce citlivé děti
používají k ovládání prostředí, v němž se jinak cítí bezbranní.
— Mají tendenci zažívat více obav a
frustrace, když čelí náročnému úkolu. Překonávání komfortní zóny je pro ně dost
náročné. To jim ztěžuje učení nových dovedností, jako je jízda na kole nebo
vyrovnávání se školní zátěží. Může za to i háklivost na hodnocení okolí a silné
sklony k sebekritice.
— Jsou velmi empatičtí. Ve studiích vědci
zjistili, že při pohledu na utrpení druhých mozky citlivých lidí vykazují
nejvyšší úroveň empatické reakce. Také se jim aktivovala oblast související s
plánováním akcí. To naznačuje, že nejen soucítí, ale zároveň cítí silnou touhu
osobně pomoci.
— Děti s vysokou citlivostí jsou
originální, kreativní, kladou nezvyklé otázky a mají hluboké uvědomění.
Jaký
zvolit přístup a proč je to tak důležité?
Za
dobu zkoumání je prokazatelné, že vyrůstá-li dítě s vysokou citlivostí v
podnětném a podporujícím prostředí, dosahuje lepších výsledků při studiu, v
sociálních oblastech, má vysokou kreativitu a často i umělecký talent. V
opačném případě ale naopak má oproti běžné populaci větší sklony k duševním
onemocněním či závislostem. Vše tedy záleží na přístupu. Jak můžeme děti s
vysokou citlivostí podporovat?
Souhrnně
je hlavní jim pomoci
pochopit problematiku vysoké citlivosti, její benefity, ale i úskalí. Naučit je
vnímání sám sebe, vhodnému nastavení limitů, formy sebepéče a seberegulace. Za
nás dospělé také poskytování podpory a vhodných vnějších podmínek,
zohledňujících nastavení citlivých dětí.
Podíváme
se na výsledky z několika studií, orientovaných na pohled vysoce citlivých dětí
na školní výuku (Aron, 2002,
Achermann, 2013, Tillman, 2016)
— Většina HSP nemá žádné školní problémy
a špatné známky kvůli hlubšímu zpracování obsahu.
— Očekávají od sebe hodně.
— Preferované učební prostředí je klidná
pracovní atmosféra; neradi vystupují před skupinou, raději pracují s přáteli
než s lidmi, kteří jsou pro ně neznámí.
— Důležitou roli hraje také fyzické
prostředí a jeho aspekty, jako je barevná místnost, příliš mnoho světla nebo
rozptylující prvky.
— Chování dětí s HSP v důsledku nadměrné
stimulace může učitel interpretovat jako nízkou motivaci nebo nedostatek
pozornosti.
— Nové a neznámé situace způsobují, že se
HSC cítí nepříjemně
— Dávají přednost opakovaným,
strukturovaným lekcím, pravidlům a rituálům; v nejasných situacích, bez
struktury, se lidé HSP stávají nervózními a je pro ně obtížné udržet rovnováhu.
— Po škole jsou často hodně unavení.
— Blízké vztahy jsou pro citlivé děti
důležité, ale dávají přednost malému okruhu přátel. Větší skupiny a velké
prostory (jako školní hřiště) jsou vnímány negativně.
— Konflikty mají negativní dopad na HSP,
mohou mít za následek potíže s udržením pozornosti během výuky a dokonce i
později, když jsou již doma.
Citlivost a pohádky
Osobně jsem kolem vysoké citlivosti jako
pedagog dlouho kroužila. Měla jsem třídu s předškolními a odkladovými dětmi,
kde nebyly výjimky ADHD, ale i děti s autistickými rysy. Vnitřně jsem ale
cítila, že mají “mé děti” často něco společného. Něco, díky čemu na první
pohled nesourodá skupina skvěle fungovala a klima v naší třídě bylo opravdu
kouzelné. Termín jsem dopátrala díky mému nevlastnímu synovi, který měl opravdu
silné projevy vysoké citlivosti a i běžné situace se stávaly velkými dramaty.
Šlo o vycházky, nové boty, problémy kolem jídla atd. Ihned v návaznosti mi
došlo, že jsem sama vysoce citlivá a kolik takových dětí a lidí kolem sebe mám.
Jako pedagog a autorka knih pro děti jsem
okamžitě vycítila, že tudy vede moje cesta. Pochopila jsem, jak přirozené a
laskavé prostředí pro emoční rozvoj u dětí jsou pohádky. Je toho tolik, co
můžou dětem nabídnout.
Podporují
pocit bezpečí a rozvíjí vztah s dospělým, mají prokazatelně na děti relaxační
účinek, posilují vnímání spravedlnosti a dobra. Vzhledem k tomu, že postavy
jsou jasně vyprofilované, děti si do nich snadno naprojektují své emoce a
prožitky, což pomáhá jejich procesu sebepoznávání a duševní hygieny.
Pohádky
nepůsobí jen na vědomé úrovni, ale podporují i procesy v podvědomí, díky čemuž
napomáhají zdravému vývoji. Pro děti s velkou potřebou klidu, morálních hodnot,
porozumění světu, ale i s náchylností k emocionálnímu a podnětovému přetížení
je pohádka ideální podpůrný prostředek a měli bychom k nim sahat co nejčastěji.
Nevynechávejme ani klasiku, protože setkání se zlem a negativními jevy v
pohádkách je pro děti tím nejlaskavějším seznámením, sociálním tréninkem, díky
kterému jsou na reálné problémy mnohem lépe připraveny. Pohádky jsou zkrátka
zdravá dávka dobrodružství, poznávání a odpočinku v jednom krásném balení.
__________________
Ludmila Bakonyi Selingerová alias Pohádková Lída je
předškolní pedagog a autorka deseti knih pro děti. Několik jejích publikací je
zaměřeno specificky na emoční rozvoj a prožívání vysoce citlivých dětí (Kdo
zatočí s Naschválníkem – Portál, Hugo a dračí pizzerie – Fish and Rabbit).
Přednáší na vzdělávacích akcích, publikuje v
časopisech pro děti a její pohádky byly odvysílané v rozhlase a na ČT : D.
Žádné komentáře:
Okomentovat