Po dvou letech pilotování dostalo na ministerstvu školství zelenou zavedení tzv. středního článku podpory. Systémový prvek, který by fungoval v nyní prázdném místě mezi školou a ministerstvem, je součástí Strategie 2030+. O tom, jak o středním článku uvažovali tvůrci strategického dokumentu nebo jak se dívá na současnou diskusi o středním článku, jsme hovořili s profesorem Arnoštem Veselým z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, který tým připravující Strategii 2030+ vedl.
Zdroj: EDUin 3. 4. 2023
S jakým záměrem jste střední článek
do Strategie 2030+ vepsali?
Střední článek je z mého pohledu jedno z možných řešení. Nástroj, kterým je možné dosáhnout priorit Strategie 2030+, tedy snižování nerovností a zlepšování kompetencí dětí. Bylo to jedno z řady témat, které vykrystalizovalo z diskuse o možných úpravách vzdělávacího systému. Na jednu stranu bylo zřejmé, že to může být poměrně efektivní nástroj pro řešení hned několika problémů, a na straně druhé na něm byla pro mě až překvapivě velká shoda. Od počátku jsme se shodovali, že je náš vzdělávací systém velmi fragmentovaný. Věděli jsme to intuitivně, ale nechali jsme si také spočítat, kolik zřizovatelů zřizuje pouze jedinou školu, a výsledky byly šokující. Celá řada malých obcí nemůže mít kapacity na to, aby své školy podpořila ani v technických nebo administrativních záležitostech, ani v tom, čemu se mají školy a jejich ředitelé věnovat prioritně, což je vzdělávání a pedagogické vedení. Hlavním důvodem zřízení středního článku tak byla snaha pomoci všem školám, které to potřebují. Tak, aby žádná nezůstala bez podpory a aby se mohly všechny věnovat tomu, co je primární, a nemusely řešit, jestli jim zatéká pod střechu.
Hledání rovnováhy systému
Pamatujete si na některé z témat,
které jste diskutovali, ale do Strategie 2030+ se nedostalo?
Padl například návrh na celkovou
rekonstrukci vzdělávání budoucích učitelů. Šlo o to, že by pedagogické fakulty
byly vyjmuty ze systému, kde se hodnocení z velké míry odvíjí od získávání
výzkumných grantů a publikovaných vědeckých článků, protože plní jinou roli než
řada ostatních fakult. Když se totiž pedagogické fakulty příliš zaměří na
akademický výzkum, nemají tolik prostoru pro praktické a kvalitní vzdělávání
učitelů, což je jejich primární poslání.
Na rozdíl od středního článku ale na
tomto návrhu shoda nebyla a nebyl tedy dále rozpracován. Takových myšlenek,
které byly potenciálně zajímavé, ale nedošly do rozpracování jako střední
článek, bylo více. Na středním článku se ale shodla řada aktérů, kteří jinak
mají na řadu vzdělávacích otázek velmi odlišný názor. I když se samozřejmě
ukázalo, že to bylo i proto, že si pod tím konceptem každý z nich mohl
představovat něco jiného.
Decentralizovaný vzdělávací systém s
tisícovkami malých zřizovatelů jsme si zvolili kolem roku 2000 jako odpověď na
socialisticky centralizovaný stát. Byla to chyba?
Je třeba mít na paměti, že změna
byla tehdy školství tak trochu vnucena v rámci celkové rekonstrukce veřejné
správy a že přišla zvnějšku. Z hlediska školství to určitě nebyl šťastný krok,
i když je otázka, jak efektivní byly tehdejší školské úřady a jestli nemohly
fungovat lépe. Celkově ale má decentralizace i celou řadu pozitivních rysů.
Školy, které chtěly experimentovat a inovovat, dostaly volnost. S kurikulární
reformou se o pár let později školství pohnulo ještě dále směrem k autonomii a
řada škol toho velmi dobře využila. Proto jsme se také ve Strategii 2030+
nechtěli vracet ke školským úřadům. Pokud se naučíme s autonomií a
decentralizací dobře pracovat, není to špatný systém. Snažili jsem se tedy
navrhnout rovnováhu mezi tím, kdy je fragmentace příliš vysoká, a návratem k
systému, který by školám určoval, co mají dělat. To podle mého názoru v dnešní
době sítí a participace už ani možné není.
Po třech letech od schválení Strategie
2030+ je zřejmé, že hledání podoby středního článku není jednoduchý úkol. Když
se s odstupem vrátíte do doby, kdy jste tento koncept zvažovali, jak současnou
diskusi hodnotíte?
Především je třeba vidět, že tu v
podstatě paralelně vznikají dvě koncepce středního článku, které mají obě
opodstatnění. Ta, řekněme „ministerská“, i ta, kterou připravuje Partnerství
pro vzdělávání 2030+. Je dobře, že spolu oba směry komunikují. Je možné si
představit, že se oba modely navzájem obohatí a jejich dobré stránky se
propojí. Optimismem mě naplňuje také to, že pilotáž „ministerského“ středního
článku je bezesporu příkladem dobré praxe. Ukázalo se, že státní instituce
dokáže připravit pilotní projekt a reálně si na jeho základě vybudovat u škol
důvěru. Je samozřejmě otázka, jak to bude dál. Jedna věc je pilotní projekt ve
dvou relativně omezených územích. Mnohem těžší je ho pak rozšířit na celou
republiku.
Odpovídá koncept středního článku,
jak vzešel z pilotního projektu ministerstva, představám tvůrců Strategie 2030+?
Není příliš minimalistický?
Základní otázka byla, jestli má jít
o střední článek podpory, nebo střední článek řízení. V tom druhém smyslu by
střední článek musel mít také nějaké pravomoci. Jsem od počátku přesvědčený, že
má jít minimálně v první fázi o střední článek podpory. Dokud si ministerstvo
nevybuduje u škol důvěru a nedokáže, že je umí účinně podporovat, nemá je ani
(spolu)řídit. Kompetence a pravomoci by se středním článkem měly být spojené
teprve ve chvíli, kdy budou v rámci středního článku k dispozici kapacity, na
jeho práci budou vyčleněné finance a zároveň bude mít u škol a učitelů
dostatečnou důvěru. Teprve potom můžeme uvažovat o tom, že bude mít střední
článek také nějaké pravomoci, jako je například podílení se na výběru ředitele.
Stojím si za tím, že je dobré uskutečnit to po krocích. Obava a špatné
zkušenosti s fungováním centrální úrovně státní správy tu jsou, a pokud máme
budovat strukturu, která může zasahovat do škol, měli bychom si být alespoň
trochu jistí, že k tomu má personální kapacitu a důvěru.
Může být podpora efektivní bez toho,
aby někdo určoval směr?
Možná je to otázka, jak rozumět
slovu řízení. Měl jsem na mysli „tvrdé“ nástroje, například možnost vetovat v
některých případech ředitele pro danou školu, určovat mu odměny nebo je
spoluurčovat, což by potenciálně střední články mohly dělat, ale to už jsou
tvrdé kompetence, tvrdé řízení, nikoli „měkké“ řízení ve smyslu nabízení cest,
podpory a inspirace. Podporující model má samozřejmě také slabé stránky.
Podporu využije jen část škol, ale když ji škola k sobě „nepustí“, nic
nezmůžeme. Rizikem „tvrdého“ řízení naopak je, že zadupeme do země to dobré, co
školy vybudovaly díky tomu, že získaly autonomii.
Co má být úkolem středního článku?
Co konkrétně má pro školy dělat?
Měl by vycházet z toho, že každá
škola má jiné potřeby a měl by adresně reagovat na potřeby škol. Jsou například
školy, které potřebují pomoci se zajištěním provozu a s administrativou, s IT
nebo správou budov, jinde to pro školy dobře zajišťuje zřizovatel. Jako dobrý
krok v pilotním projektu ministerstva se ukázala právní podpora, kdy střední
článek školám nabídl srozumitelný výklad legislativních změn. Bylo nehorázné,
že školy musely za takovou službu vůbec platit.
A co podpora škol v pedagogické
činnosti?
Že pedagogická podpora má největší
přímý vliv na učení žáků, samozřejmě víme. Otázkou je, jestli ji má školám
nabízet střední článek nebo nějaká jiná instituce veřejné správy, jako je
například Národní pedagogický institut nebo Česká školní inspekce s jejím
evaluačním konceptem kvalitní školy. V pojetí středního článku, jak byl
pilotován ministerstvem školství, je pedagogická podpora za hranicemi jeho
působení. Rozumím tomu, že má kapacitní a organizační omezení, ale pokud
neposuneme kulturu vzdělávání, nemůžeme očekávat, že to bude mít přímý vliv na
učení žáků. Mluvili jsme o minimalistické verzi středního článku – rozumím
tomu, proč není dobré realizovat příliš mnoho věcí najednou, zároveň ale
rozumím i kritice tohoto minimalistického pojetí v tom smyslu, že efekt
minimalistického středního článku může být také minimalistický.
Pomůže v tom samotné odbřemenění
ředitelů od nepedagogické zátěže?
Možná ne do takové míry, jak bychom
si přáli. Otázka je, jestli to budou umět využít. Ale to souvisí i řadou
dalších věcí, například s tím, jak se budou ředitelé škol vybírat. Tady se
znovu vracíme ke střednímu článku – není to možná často zmiňováno, ale
„ministerský“ střední článek se nevěnuje jen školám, ale také zřizovatelům.
Pokud by fungovala edukace zřizovatelů v tom smyslu, že na pozici ředitele
školy hledáme pedagogické osobnosti, které sice v základních obrysech rozumí
ekonomice nebo provozu a jsou dobrými manažery, ale v první řadě jde o dobré
učitele, tak by to mohlo fungovat. Kriticky ale uznávám, že je to předpoklad,
který se nemusí naplnit.
Vy jste se také zabýval tím, jak
využívají prostor mezi centrem a školami jinde. Kam z tohoto hlediska zhruba
patří u nás diskutované koncepce středního článku?
Ani jeden z modelů diskutovaných u
nás se nedá úplně zaškatulkovat do typických modelů, které fungují v zahraničí,
což ale nevadí. Při pohledu zblízka navíc podporující model středního článku,
jak se jej chystá zavést ministerstvo školství, není až taková změna.
Je to vlastně nabídka služby, kterou
škola může, ale nemusí využít…
Přesně tak. Spíš než změna je to rozšíření počtu aktérů, kteří působí na regionální úrovni, ale s tím, že si sami musí vybudovat důvěru, kompetence i vazby na školy. Změna je to spíše kvalitativní než organizační. Ale to platí i pro koncept, o kterém uvažuje Partnerství 2030+. Obě verze pracují v realitě současného organizačního uspořádání vzdělávacího systému a dané legislativy.
Menšími kroky dosáhneme stabilnější změny
Jsou malé změny dobrou, nebo špatnou
zprávou?
Je to vlastně paradox. Kolem nás se
odehrávají obrovské změny, nejdříve přišel covid-19, pak válka, teď je tady
umělá inteligence, ale upravit vyhlášku nebo zákon je velký problém. Má to své
dobré důvody, je to svým způsobem pojistka demokratického procesu, ale ukazuje
to také, jak těžké je dosáhnout zásadních změn. Pokud chceme něco změnit, má
paradoxně smysl uvažovat o menších, pragmatických krocích než o velkém posunu,
protože by k němu nemuselo vůbec dojít.
Jste spokojený s tím, jak se daří
Strategii 2030+ naplňovat?
Já se považuji za realistu. Už ve
chvíli, kdy mě ministr Plaga oslovil s nabídkou podílet se na tvorbě nové
strategie, jsem chtěl, aby v názvu bylo to plus, které by signalizovalo, že
změny začneme, ale nemůžeme očekávat, že v roce 2030 bude hotovo a ve
vzdělávání například nebudou existovat žádné sociální nerovnosti. Je potřeba
jednat rychle a rázně, zároveň je ale špatné vzbuzovat nerealistická očekávání.
Ve školství trvá desítky let, než se změny projeví. Podívejte se například, jak
dlouho potrvá, než se projeví zlepšení ve vzdělávání učitelů. Musíte přijmout
studenty, pět let je vzdělávat, pak počkat, než jich v praxi bude nějaké
kritické množství, než se naučí učit a než jejich žáci dokončí vzdělávání.
Efekt jiných změn bychom na druhé
straně měli vidět poměrně rychle, což platí například právě o středním článku,
kde by školy měly vidět, že jim to přináší změnu k lepšímu. Ale zpátky k
odpovědi na otázku. Nečekal jsem, že to bude procházka růžovou zahradou. Ale už
jen to, že se sice mění ministři a vlády, ale politici z různých politických
stran přesto říkají, že jejich hlavním cílem je implementovat Strategii 2030+,
mě naplňuje optimismem, že cíle, hodnoty a nástroje v ní obsažené se nemění.
Pozitivní je, že se pracuje na implementaci. Realita je samozřejmě
komplikovaná, možná komplikovanější, než jsme si dokázali představit, stačí se
podívat na revize RVP. Dosahování i relativně jednoduchých změn je komplikované
a každý krůček je v dnešní době těžký.
Mluvili jsme o potřebě malých kroků
a o změnách, jejichž efekt se projeví někdy až v horizontu desítek let. Máme
šanci změny obsažené ve Strategii 2030+ v rychle se měnícím světě prosadit
dřív, než bude potřeba vzdělávání opět znovu měnit?
Dopady záměrných změn jsou vždy
menší než ty, ke kterým dochází pod tlakem vnějších okolností. Platí to pro
většinu systémů a všude ve světě. Veřejné politiky jsou k záměrným změnám velmi
rezistentní, ať se to týká vzdělávání, zaměstnanosti nebo třeba zdravotnictví.
Technologické inovace, krize jako covid nebo válka a migrace mají na systém
daleko větší dopad. Nemyslím si ale, že by kvůli těmto změnám bylo třeba
Strategii 2030+ měnit. Například úprava vzdělávacího obsahu s důrazem na
kompetence, kreativitu, kritické myšlení a tvůrčí dovednosti a snižování objemu
informací tomu odpovídá. Patří sem i schopnost pokládat dobré otázky, která
začíná být s nástupem umělé inteligence ještě důležitější než dříve. A to
zásadní – vědět, co vlastně chci, protože umělá inteligence nám může pomoci,
ale my si musíme první řadě srovnat v hlavě, co od ní vlastně chceme.
Jak moc umělá inteligence změní
vzdělávání?
Dopad bude obrovský a bude trvalý.
Dojde k přelajnování hřiště – ať chceme, nebo nechceme, budeme se muset učit
trochu jinak. Nemyslím si ale, že to bude v rozporu s tím, co říká Strategie
2030+. Učitelé budou stále potřebovat podporu, která nebude mít podobu školení,
které se opakuje každý rok. Mám na mysli vzájemné učení, sdílení zkušeností.
Učitelé a ředitelé škol se budou muset přizpůsobovat rychle se měnícím
podmínkám, budou muset umět rychle hledat účinné řešení. I když jsme ani s
covidem, ani s válkou a ani s nástupem umělé inteligence při psaní Strategie
2030+ nepočítali, nemyslím si, že by ji kvůli nim bylo nutné přepisovat. Ale také
to není dogma a může se ukázat lepší cesta.
___________________
Arnošt Veselý je
vedoucím Centra pro sociální a ekonomické strategie na Fakultě sociálních věd
Univerzity Karlovy. Skoro deset let vedl katedru veřejné a sociální politiky na
téže fakultě. Zabývá se zejména vzdělávací politikou, analýzou a tvorbou
veřejné politiky (policy analysis), sociálně-vědní metodologií a výzkumem
veřejné správy.
Účastnil
se celé řady projektů. Mimo jiné byl například hlavním řešitelem projektu
Analytici politiky v ústřední státní správě České republiky: praktiky, profesní
hodnoty a identita nebo projektu Využití výsledků sociálně-vědního výzkumu při
analytické činnosti vstupující do rozhodování a strategického řízení veřejné
správy.
Kromě
vědeckých projektů se podílel na celé řadě prakticky orientovaných projektů,
například na přípravě Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku
Žádné komentáře:
Okomentovat