Jako učitelé jsou zatím na začátku své pedagogické dráhy. Nechybí jim elán, motivace, nadšení. Svou profesi berou velmi zodpovědně. Jaký byl jejich první den ve škole? Co ve svých začátcích ve školách nejvíce potřebovali – a co jim pomáhalo? Co by rádi změnili? Přinášíme příběhy tří pedagogů, kteří čerstvě vstoupili do školství.
Zdroj: Magazín Eduzín 18. 4. 2023
Markéta Popelářová působí jako učitelka němčiny na druhém stupni základní školy Františky Plamínkové s rozšířenou výukou cizích jazyků v Praze 7. Učit začínala po první vlně covidové pandemie, což, jak přiznává, její start v profesi poznamenalo. V prvním roce učení střídala on-line a off-line výuku. Odučených hodin bylo méně. „Bylo štěstí, že jsem v rámci off-line výuky měla měsíc a půl na to, abych se s dětmi seznámila. Zjistila jsem, jak fungují oni, a oni zjistili, jak funguji já, takže ten přestup do on-linu nebyl tak tvrdý,“ popisuje.
Jak říká, distanční
výuka pro ni nebyla tak náročná jako pro ostatní učitele ve škole, jelikož už
měla zkušenost s různými platformami. Výhodou bylo také více času, který
mohla věnovat přípravě na výuku.
Markéta Popelářová
začínala pracovat na částečný úvazek a ten si ponechala i nadále, což bere jako
velkou výhodu. Také jí to umožňuje ve školství zůstávat. Má totiž
možnost reflektovat hodiny a zaměřovat se na přípravu výuky: „Když si
představím, že od začátku učím na plný úvazek, tak vlastně nevím, kdy bych si
dělala přípravy. Jako začínající učitel totiž trávíte s přípravami daleko více
času než zkušenější kolegové.“
Podílet se na změně
českého školství
Německý jazyk učí
shodou okolností také další mladá pedagožka Lucie Benýšková, která své začátky spojila se ZŠ Náměstí svobody 2
v Praze
Třetím učitelem, který
popsal své zkušenosti, je Alexandr
Stropek. Ten učí v soukromé základní škole Livingston
v Čakovicích. Zaměřuje se na matematiku a informatiku. Letos 1. dubna
uplynul právě rok od chvíle, kdy nastoupil. A jak začala jeho profesní dráha? K
podání přihlášky na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy ho opakovaně
vybízeli spolužáci i učitelé ještě před maturitou. Důvodem bylo asi i to, že
působil jako skautský vedoucí a pracoval s dětmi. „Motivaci stát se učitelem ve
mně spíš než fakulta probudil studentský život a kamarádi, kteří už učili.
Cítil jsem potřebu být součástí, stát za katedrou, jak se říká. Mít vlastní
příběhy a zažívat ty historky od kamarádů na vlastní kůži,“ vzpomíná.
Lucie Benýšková během
vlastního studia poznala jak skvělé, tak i méně kvalitní pedagogy. A výuka
právě těch horších v ní prý rezonovala dlouho. I proto si přála podílet se
na změně českého školství. „Chtěla jsem se odlišit od učitelů, kteří mě
samotnou učili. Zároveň mě velmi bavil německý jazyk. Nadchla jsem se pro něj a
díky němu jsem po střední škole mohla žít a pracovat v Německu. Přeji si,
aby děti ze základní školy neodcházely s pocitem, že je němčina příliš
komplikovaná a ošklivá, ale naopak, aby v ní chtěly pokračovat i během dalšího
studia,“ popisuje svou motivaci pro volbu povolání.
První otevření dveří
První nástup před
třídu popisuje Markéta Popelářová jako obtížný okamžik. „Když jsem vstupovala
do třídy, úplně mi tam naskočilo, co v té roli dělám. Ještě nedávno jsem byla
já ten, kdo čeká, než přijde učitel,“ vzpomíná. Šlo ale jen o dočasný pocit,
který ji hned po první hodině přešel. Co se ale opakuje pravidelněji, jsou
úvahy nad hodnocením písemek: „Pamatovala jsem si, že když jsem byla na střední
škole, tak nebylo hodnocení ze strany učitelů vždy férové. Hodně jsem
v sobě řešila, jak děti hodnotit, abych jim nezpůsobovala stejné pocity,
jako jsem měla tehdy ve škole já.“
Markéta, Lucie i
Alexandr se shodli v tom, že děti ve třídách bývají po nástupu nové učitelky
nebo učitele zpočátku opatrné. Chovají se s respektem, protože nevědí, co
mohou očekávat. Získat si skutečnou autoritu je ale na začátku profesní dráhy
podle Lucie Benýškové pro mladé učitele obtížnější: „Myslím, že přirozeného
respektu se učiteli dostává s přibývajícím věkem, praxí a zkušenostmi. Pro mě
osobně bylo důležité si uvědomit, že pokud žáci mají potřebu narušovat hodinu,
tak chyba nemusí být jen na mé straně. Není to vždycky tím, že je hodina
nezáživná, nevhodně didakticky postavená nebo jsou aktivity špatně načasované.“
Dodává také, že
získávání respektu je pro současnou generaci mladých učitelů těžší i kvůli
sociálním sítím, na nichž jsou zvyklí se pohybovat od dětství. Je pro ně
přirozené sdílet veřejně své životy a myšlenky. „V momentě, kdy žáci vidí, co
dělám ve volném čase, jakou poslouchám hudbu, že sdílím současné trendy a
memes, mohou mít pocit, že si ke mně mohou dovolit více,“ konstatuje Lucie
Benýšková. Po svých zkušenostech by začínajícím učitelům doporučila pečlivě
zvážit, zda se svými žáky nechají na sociálních sítích sledovat. Respekt ve
třídě si vybudovala pomocí jasných mantinelů a pravidel.
Záleží na dětech
První týdny výuky byly děti ve třídě obezřetné, vzpomíná Markéta Popelářová. Čekaly, prozkoumávaly situaci a odhadovaly, čeho je vlastně jako učitelka schopná. Zkoušely hranice, ale jen opatrně. Paradoxně to tak vypadalo, že jsou klidné a dávají pozor. „Chování třídy jsem víc řešila až v těch následujících měsících,“ uvádí mladá učitelka. Spíš než na věku podle ní záleží na složení jednotlivých tříd: „Měla jsem skvělé devítky, ale měla jsem i náročnější devítky; nebo těžší sedmičku, a také skvělou sedmičku, takže záleží opravdu na konkrétních dětech.“
To, že je každá třída
jiná, si uvědomuje také Alexandr Stropek. A řešení? Alexandr sází na
oboustrannou komunikaci a pravidelné reflektování toho, co funguje a co ne.
Koho lze požádat o
pomoc
Všichni tři pedagogové
mohli ve svých začátcích využít podporu ze strany školy, ať už v podobě
uvádějícího učitele, nebo například v případě Alexandra Stropka školní metodičky
a pravidelného semináře se školním psychologem.
Markétě Popelářové
uvádějící učitel pomohl spíše v technických věcech. Zkušenosti, tipy a
rady do hodin sbírala zejména od spolužáků na fakultě, kteří už měli za sebou
nějakou praxi. Konzultuje také s partnerem, který je taktéž učitel. A co
ji v začátcích zajímalo? Bylo to například udržování kázně ve třídě, ale
také to, proč děti nereagují na určité aktivity a proč některé plány, se
kterými člověk přijde do třídy, nefungují. Naproti tomu příliš nevyužívala
různé příručky. Ty naopak zmiňuje jako jeden z hlavních zdrojů ve svých
začátcích Alexandr Stropek. „Pomáhají mi zorientovat se v nové informatice a
lépe pochopit myšlenku, která za těmito změnami je,“ vysvětluje.
Lucie Benýšková si
myslí, že nejlepší metodika je samotná praxe: „Postupně se učím, které aktivity
fungují a které naopak zůstanou příště v šuplíku”. Co by v začátcích
ocenila, je větší podpora a zpětná vazba od zkušenějších učitelů nebo vedení.
Uvítala by více rad, ale i mentální podporu a motivaci, aby člověk neměl chuť
ze školství odejít po prvním nezdaru a krizi, které v učitelské profesi
přirozeně přicházejí.
Alexandr Stropek jako
zásadní zdroj podpory jmenuje právě například kolegy. „Vzpomínám si na situaci,
kdy jsem řešil jednu věc s rodičem a cítil jsem se opravdu v koncích. To ráno
se mi dostalo velkého povzbuzení, to mi pomohlo zachovat chladnou hlavu a s
přehledem situaci vyřešit. Zpětně si uvědomuji, jaká síla je v tom, když
všichni učitelé sdílejí jeden kabinet,“ uvádí.
Nápomocní jsou i
někteří kolegové ve škole, kde působí Lucie Benýšková. „Společně sdílíme
zkušenosti z výuky, což napomáhá k lepší atmosféře ve škole, a zároveň mám
pocit, že se na ně mohu kdykoliv obrátit, pokud bych potřebovala.“ Lucie
Benýšková by ve škole ale uvítala i další průběžnou spolupráci ve chvíli, kdy už
začínající učitel sice nějaké zkušenosti má, ale v rámci profesního rozvoje by
mu pomohla zpětná vazba od zkušenějšího kolegy. „Na druhou stranu jako učitelé
máme možnost účastnit se seminářů a školení různého zaměření, a tak se
vzděláváme dál a podporu získáváme i odjinud,“ dodává.
Další neznámá – rodiče
Kromě prvního setkání
s třídami se začínající učitelé musí naučit jednat i s rodiči.
Jak popisuje Alexandr Stropek, na jejich škole jsou rodiče žáků na učitele – nováčky
zvyklí. On sám měl tak cestu „prošlapanou“. „Společně s rodiči máme stejný cíl
a tím je naplnění profilu absolventa žáka, který všichni známe. Je to dobrý
nástroj, na nějž se společně při řešení problémů nebo otázek obracíme,“
vysvětluje.
Druhý cizí jazyk
většinou není pro žáky a rodiče podle Lucie Benýškové prioritou, a proto se jí
nestává, že by ji kontaktovalo mnoho rodičů. „Někteří iniciativně chodí na
konzultace, ale přistupovali ke mně i přes můj nízký věk pozitivně a
s respektem,“ míní.
Být učitelem
je podle Alexandra Stropka náročné, ale krásné. „Líbí se mi, že profese není
stereotypní a každý den vstávám se zvědavostí, co se přihodí, co zůstane stejné
a co naopak bude jinak oproti předchozím dnům,“ uvádí mladý pedagog. Každá
příprava na hodinu je pro něj takový experiment, ve kterém si stanoví, za čím
jde a čeho chce dosáhnout. „Nikdy to ale nevyjde tak, jak si to představuji.
Mohu mít hodinu sebevíc přichystanou, je ale potřeba být připraven na to, že se
někde zasekneme a přijde na řadu improvizace,“ usmívá se. Právě hledání funkčních
řešení, která pomohou překážky překonat, pokládá Alexandr Stropek za jeden z
hlavních důvodů, proč ho učitelská práce tak naplňuje a baví.
Nebýt na to v
začátcích sám
O tom, zda začínající
učitelé ze škol po pár letech neutečou, rozhoduje řada faktorů. Podle týmové
manažerky aktivity Začínající
učitel projektu Sypo Moniky Brodské je to například
vstřícná a dostupná podpora v jednotlivých školách. Z průzkumu, který
se v rámci projektu uskutečnil v roce 2018, mimo jiné vyplynulo, že
pokud škola nemá funkční systém uvádění mladého učitele do praxe, pak o
případném odchodu z konkrétní školy nebo ze školství uvažuje více než 24
procent začínajících učitelů. Pokud škola tento proces zvládnutý má, pak o
tomtéž přemýšlí přibližně 12 procent nových učitelů.
„Jak ukázaly
zkušenosti našich zapojených škol, vztahům na pracovišti jednoznačně prospívá,
když se o práci a potřeby začínajícího učitele zajímá nejen uvádějící
učitel, ale také člen vedení školy. Nejlépe sám ředitel,“ konstatuje Monika
Brodská.
Potřeby začínajících
učitelů jsou přitom velmi individuální, každý je jiná osobnost, má za sebou
jinou přípravu na učitelství. Zcela zásadní má být vědomí, že je na koho se
obrátit s žádostí o pomoc, tedy že na to začínající učitel není sám.
Nováčci potřebují podle poznatků projektu Sypo nejčastěji rady týkající se
kázeňských problémů, dále vyhledávají pomoc s vedením školní dokumentace, s
hodnocením žáků, s prací s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s
komunikací s rodiči.
Pomoci udržet čerstvé
učitele u profese chce i ministerstvo školství. V novele zákona o
pedagogických pracovnících počítá s takzvaným adaptačním obdobím, které má
trvat dva roky. Během něj podporuje škola nováčka tak, že mu přidělí
uvádějícího učitele. To už funguje nyní, ale v podstatě pouze na
dobrovolné bázi. Není také zatím určená doba, po kterou zkušený učitel toho
začínajícího doprovází.
„Úvodní roky v profesi
jsou podle zkušeností učitelů i podle výzkumů velmi stresové, často dochází k
tvrdému střetu s realitou, kdy začínající učitel opouští své představy o
kvalitní výuce, nebo dokonce opouští profesi jako takovou,“ zmiňuje mluvčí
ministerstva školství Aneta Lednová. Doplňuje, že polovina učitelů, kteří
odcházejí z profese, odejdou v prvních pěti letech.
Učitelé si musí
osvojit širokou škálu kompetencí a k tomu potřebují cílenou podporu.
Ředitelé škol by nově měli podle mluvčí Lednové získat navíc prostředky na
odměny uvádějícím učitelům, jejich vzdělávání a také na pokrytí dalších
nákladů. „K finanční podpoře by se měla přidat také ta metodická. Již v
loňském roce byly školám poskytnuty materiály k zajištění adaptačního období.
Ty s podporou ministerstva a ve spolupráci s neziskovými organizacemi ve
vzdělávání, například Začni učit nebo Učitelskou
platformou, připravil Národní pedagogický institut v rámci projektu
Sypo,“ konstatuje Lednová.
_________________________
Začínající učitelé, uvádějící učitelé a školy mohou v tuzemsku využít podpory například se strany projektu Sypo. Realizuje ho Národní pedagogický institut České republiky a na financování se podílí Evropská unie a ministerstvo školství.
V rámci projektu mohou podle týmové manažerky aktivity Začínající učitel projektu SYPO Moniky Brodské zájemci získat různé materiály a využít možnost e-learningového studia. Do podpory se podle ní zapojilo od doby, kdy začal projekt fungovat, tedy od roku 2018 na tisíc začínajících učitelů, ale také například 439 škol.
Letos v květnu by také měl být představen model podpory začínajících učitelů. Obsahuje podle Brodské systematicky propracovaný popis činností všech aktérů adaptačního procesu. Jeho součástí také budou příklady inspirativní praxe.
Žádné komentáře:
Okomentovat