Patlají, koktají, a celkově mají problém mluvit. Řeč je o dětech, které čeká školní docházka. Když měly pedagogicko-psychologické poradny jmenovat nejčastější důvody, pro něž vydaly doporučení o odkladu docházky, ve více než osmdesáti procentech zmiňovaly celkovou nezralost dítěte a ve více jak padesáti procentech právě logopedické vady a poruchy řeči.
Zdroj: Deník.cz 14. 5. 2023
Čekárny klinických logopedů
jsou přitom plné, dítě se k nim zpravidla dostane jednou za dva až
tři měsíce, možnosti nápravy jsou tedy velmi omezené.
„Odklady kvůli
nedostatečné nebo nesprávné řeči jsou naprosto v pořádku, protože pokud
dítě dostatečně nekomunikuje, šance na úspěšnost v jakékoliv činnosti ve
školní výuce se výrazně snižuje. Když přijde dítě s logopedickou vadou do
první třídy, učitel už toho moc nezvládne, protože na to nemá čas ani prostor,
ale ani kvalifikaci pro nějakou nápravu,“ upozornila Hana Havlínová
z Národního pedagogického institutu.
Aspoň dílčí zlepšení by ale mohlo
nastat. Jak Deník zjistil, ministerstvo školství zavádí
novou kategorii pedagogických pracovníků – školského logopeda. Změnu přinese
novela zákona o pedagogických pracovnících s předpokládanou účinností
od 1. září 2023.
Podle mluvčí ministerstva Anety
Lednové by „logoped přímo ve škole umožňoval dostupnou, pravidelnou a
intenzivní péči. Bude identifikovat obtíže v řeči přímo s ohledem na
průběh vzdělávání“.
Nejde
o zdravotnickou profesi, proto bude v případě potřeby léčit žáka
zdravotnickými prostředky školní logoped spolupracovat s klinickým logopedem
a dalšími odborníky. Velkou roli by hrál také u žáků s odlišným
mateřským jazykem nebo ze znevýhodněného sociálního prostředí.
Jelikož je logopedů velký
nedostatek, úředníci ministerstva školství nepředpokládají plošné
zavedení této pozice do běžných škol, ale spíše tam, kde se vzdělává větší
počet žáků
s vadami řeči. V první fázi chtějí představitelé
ministerstva nové logopedy zaplatit z evropských peněz, od roku 2025 pak ředitelé škol dostanou peníze ze
státního rozpočtu.
Zavádění nové pozice do škol přitom provázel i politický spor. Poslanci za ANO chtěli vyjít vstříc klinickým logopedům, kteří se obávali, aby se nezačaly zaměňovat jejich profese. Připravili proto pozměňovací návrh k novele školského zákona, podle nějž by se pojmenování školský logoped nahradilo termínem speciální pedagog pro vady komunikace. Ministerstvo školství ale návrh zamítlo.
Mačkat na tabletu umí, s mluvením je to horší
Například v 1. základní
škole Plzeň byla ze všech letošních odkladů více jak polovina
odůvodněna logopedickými potížemi. „V rodinách se s dětmi méně mluví. Děti jsou zvyklé na
tablety nebo mobilní telefony a často dnes nejsou schopné ani vyprávět pohádku.
Mnohé už ani neznají klasické české pohádky. Dívají se na kreslené seriály
často beze slov. Umějí skvěle mačkat na tabletu, ale grafomotoriku mají
zaostalou,“ vylíčila zástupkyně ředitele Kamila Stuchlová.
Podle Hany Splavcové, vedoucí
oblasti předškolního vzdělávání a prvního stupně v Národním pedagogickém
institutu, bývala v mateřských školách dříve věnována větší pozornost
cvičení výslovnosti jednotlivých hlásek.
Upozornila, že řečovým vadám by bylo
ideální předcházet, ne je pak složitě napravovat. „Není to tak, že bychom
chtěli učitele v mateřských školách ještě více zatěžovat, oni tato
logopedická cvičení dělali, jsou součástí jejich přípravy. Jen by se na ně měli
vědoměji zaměřit,“ dodala.
_____________________
Časté vady řeči
Patlavost (dyslalie): poruchy
artikulace, špatná výslovnost jedné hlásky nebo více hlásek, ostatní jsou
vyslovovány správně
Koktavost: porucha plynulosti řeči
opakováním jednoslabičných slov, první slabiky či písmene ve slovech
Breptavost: zrychlování
mluvy, jež vede k polykání slabik i celých slov
(Zdroj: Asociace klinických logopedů)
Žádné komentáře:
Okomentovat