Informace o výzkumu agentury IDEO, který se zabýval přístupem generace Z k umělé inteligenci a přináší vhled do obsahu AI gramotnosti.
Zdroj: Spomocník.rvp.cz
4. 9. 2023
O umělé
generativní inteligenci mluvíme od spuštění
služby ChatGPT na podzim 2022
skoro pořád. Nejdříve to bylo o tom, jak tvořit smysluplné texty založené na
digitalizovaných poznatcích celého lidstva, pak jsme zjistili, že s její pomocí
lze mnohem snadněji a rychleji dělat mnoho věcí na mnohem vyšší úrovni, než bez
ní (třeba psát seminární práce). Poslední verze již umí též kreslit a skládat
hudbu. Zvolna nám začíná docházet, že nastává zásadní zlom ve vývoji lidstva.
Jako houby po dešti se množí aplikace, které se snaží udržet krok s konkurencí
a implementují umělou inteligenci, jak nejvíce to jde, např. k tvorbě hudby,
seznamování, či dokonce plní funkci osobního společníka.
Přitom si však jsme
vědomi toho, že dosud vždy každá velká změna přinesla kromě pozitiv i něco
špatného. Podívejme se spolu s výzkumem (nám již dobře známé) mezinárodní
poradenské společnosti IDEO na to, jak se k vývoji AI staví mladí lidé ve věku
13–21 (generace Z), pro něž má budoucnost
AI zvláštní význam. Stojí za to zjistit, zda je současný vývoj v souladu
s jejich zájmy a zda nenarušuje jejich základní hodnoty. [1]
Výzkum IDEO zjistil u
generace Z silný konsenzus v tom, že je AI užitečným nástrojem pro zvýšení
produktivity a efektivity, zejména pro školní práci (pomoc s domácími úkoly),
kariérní rozvoj (psaní životopisu nebo motivačního dopisu) a každodenní rutinu
(zjišťování potřebných poznatků). Trochu jiný postoj se však objevuje v jiných
specifických oblastech – kreativita, mezilidské vztahy a duševní pohoda
(wellbeing). Přitom právě toto jsou zásadní pilíře utvářející identitu a
vnímání sebe sama. A nesmíme zapomínat, že všechny tři byly již dříve významně
ovlivněny sociálními médii a pandemií.
Respondenti výzkumu
měli za úkol posoudit několik hypotetických případů využití umělé inteligence,
které v souladu s aktuálním vývojem namísto pouhé podpory problémy uživatelů
přímo řeší. Na základě této zkušenosti vyjádřili touhu po příležitostech učit
se prostřednictvím skutečných vztahů, zkoušet nové věci a přijmout selhání jako
součást svého růstu. Měli obavy, že sofistikované chování AI může ovlivnit
jejich očekávání ve skutečných a komplikovaných vztazích s lidmi. „Mohli byste začít srovnávat svého simulovaného
přítele se svými skutečnými přáteli“, řekl jeden 20letý student. „A pak si začněte mnohem více všímat všech nedostatků
svých skutečných přátel.“
Účastníci výzkumu se
zamýšleli též nad důsledky využití nástrojů, které odstraňují chyby či pomáhají
řešit problémy. Podle nich možná vytvářejí až příliš dokonalou realitu.
Pohlížejí na tuto problematiku jako na základní součást života samotného a
zdůrazňují: „Pojďme si své problémy řešit
sami, propracujme se k pochopení a mějme s tím spojené emoce. Dejte
nám nástroje, které by nám mohly pomoci na cestě, ale neberte
nám vlastní zkušenost, protože ji potřebujeme.“
„Jsem pro to, aby mi umělá inteligence pomohla najít
ten nejoptimálnější způsob učení, jakmile budu vědět, co se chci naučit,“
řekl student prvního ročníku vysoké školy, „ale
vybírat pro mě, o co se mám zajímat – to ne." Zdá se, že
mladí lidé nehledají produkty, které by za ně mohly být kreativní, chtějí
nástroje, které jim pomohou, aby byli sami kreativní – drobný, ale důležitý
rozdíl.
Stejně jako digitální
mapy zničily náš kolektivní smysl pro směr, generace Z se obává, že
generativní umělá inteligence může snížit schopnost vytvářet si vlastní
identitu. Řada potenciálních produktů budujících vztahy s umělou
inteligencí se může zdát atraktivní a slibuje kouzlo přátelství a porozumění.
Realita je ale trochu jiná. Mladí lidé se ve skutečnosti díky stále více
přijímanému virtuálnímu spojení s jinými lidmi cítí stále osamělejší [2].
Proto generace Z, i když je technicky zdatná, jak se zdá, začíná uznávat
hodnotu skutečných organických lidských spojení. Kouzlo uměle vytvořených
robotů bledne proti jemnému, osobitému a něžnému jádru lidských interakcí.
Z výsledků
výzkumů IDEO vyplývá několik rad pro vývojáře AI produktů:
— Používejte AI
k podpoře vlastního kreativního vyjádření uživatelů.
— Snižujte překážky ve
využití AI (přístupnost, ovladatelnost, kompetence uživatelů).
— Propojujte kreativní
komunity tak, aby uživatelé mohli sdílet dobré nápady.
Podle účastníků by
prostředí integrující generativní umělou inteligenci mělo naplňovat tyto tři
principy:
1. Nevytvářet
pouze virtuální realitu, spíše odrážet autenticitu.
2. Podporovat
lidskou intuici a empatii.
3. Budovat důvěru
prostřednictvím transparentnosti (nezneužíváním osobních dat).
Poselství přicházející
generace je jasné – umělá inteligence je vítána k rozšiřování, vylepšování
a podpoře vlastní činnosti uživatelů, ale pokud jde o navazování
smysluplných vztahů, u kormidla musí zůstat lidé. Je to silná připomínka
toho, že zatímco technologie inovativními způsoby ovlivňuje náš svět, podstata
lidskosti – hodnota vzájemného porozumění, krása naší nedokonalosti a potřeba
existence společnosti bez motivu zisku v pozadí – to vše by nikdy nemělo
být odsunuto na vedlejší kolej. Než vykročíme do budoucnosti, kde je umělá
inteligence integrována do každého zážitku, mějme na paměti, že nejlepšími
průvodci jsou naše vlastní instinkty, nikoli robot vycvičený ve čtení
internetu.
Výsledky výzkumu IDEO
zjevně vzdorují převládajícímu technologicky orientovanému myšlení a
zpochybňují stereotypy běžně o generaci Z přijímané. Je namístě zvážit
nezamýšlené důsledky a vyvíjet AI pro budoucí generace opatrně a cílevědomě.
Pokud tak neučiníme, riskujeme investování mnoha sil do produktů, služeb a
zkušenosti, které zcela selžou. Riziko, že touto cestou navíc vytvoříme nové
problémy, je nemalé.
Snad všichni vnímáme, jak je naše budoucnost
silně závislá na vzdělávání. Měli bychom se poučit ze stávajících dopadů
sociálních médií, na který zatím naše školy žáky dostatečně nepřipravují, a v
případě umělé inteligence k výuce přistupovat jinak. Měli bychom žáky naučit,
jak ji používat, rozumět jí a být k ní skeptičtí. Uděláme-li to správně,
existuje šance, že tak podnítíme diskusi, zlepšíme kritické myšlení a
vybudujeme empatii – což jsou přesně ty hodnoty, které sociální média
nahlodala.
Všichni se učíme, co bude AI znamenat pro
svět. Mějme na paměti, že AI gramotnost je víc než jen porozumění funkci
umělé inteligence nebo být produktivní v zaměstnání budoucnosti. Kromě
řešení těchto problémů bude náš přístup k AI gramotnosti vyžadovat,
abychom naše žáky dovedli ke schopnosti pěstovat lidské spojení v době,
kdy chybí.
Inspirovat vás může kurikulum připravené MIT
Media Lab (Day of AI), ale nezapomeňte, že
existuje i naše domácí podpora – AI dětem.
Literatura a použité zdroje
[1] WANG, Wendy; LEE, Michelle; LIN, Lauren: Is Gen Z Ready to Embrace AI? It’s Complicated, 2023
[2] LARTAUD, Derek: Why Gen Z Is the Loneliest Generation… Ever?, 2021
Žádné komentáře:
Okomentovat