Každý druhý žák v prvním ročníku učiliště je finančně negramotný. O moc lépe na tom není ani se čtením a matematikou, odhalil průzkum České školní inspekce. Přitom právě učni začínají po škole pracovat nejdříve a stávají se z nich živnostníci. Nastartovat změnu a výuku na učilištích posunout k všeobecnějšímu vzdělání proto plánuje náměstek ministra školství Jiří Nantl z ODS.
Zdroj: Aktuálně.cz 5. 9. 2023
Když se zboží a služby zdražují, mluvíme o inflaci. Co taková inflace způsobuje? Správně na otázku České školní inspekce odpovědělo 90 procent středoškoláků: Za stejný obnos si toho koupíme méně. Nejhůře si vedli žáci nematuritních oborů. Správnou odpověď vybraly jen tři čtvrtiny z nich. Každý desátý učeň si myslí, že jde o situaci, kdy lidé dostávají nižší mzdu.
"Nejvyšší
podíl, přes 50 procent finančně negramotných žáků, máme ve středních odborných
školách bez maturitní zkoušky," komentoval zjištění rozsáhlého průzkumu
ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Výsledky
jsou alarmující. Učni nastupují do práce hned po škole a nejsou připraveni tak,
jak by měli. "Když není většina z nich finančně gramotná, těžko zvládnou
provozovat živnost," řekl náměstek ministra školství Jiří Nantl z ODS.
Prosadit chce proto posílení všeobecného vzdělávání na oborech, z nichž vychází
manuálně pracující.
"Nepředstavujme
si, že si učeň bude číst Vergilia. Jde o to, aby byl gramotný," uvedl
Nantl s odkazem na film Marečku, podejte mi pero!, kde se skladník ve večerní
škole ptá, k čemu mu budou latinské verše. "Dlouhodobě víme, že polovina
učňů je na hranici čtenářské a matematické gramotnosti, teď to máme potvrzeno i
u té finanční," dodal Nantl.
Potřebu
zlepšovat na učňovských oborech výuku matematiky a jazyků podle něj chápou i
krajští radní pro školství. Právě kraje jsou zpravidla zřizovateli středních
škol a učilišť.
Záměr
je zatím na samém počátku, konkrétní obrysy teprve nabírá. "Nutně to
neznamená například víc hodin češtiny než dnes. Učni ale budou v odborných
předmětech promyšleněji pracovat se znalostí čtení, psaní, počítání a
financí," nastínil svou představu náměstek.
Slibuje si, že
kvalitnější výuka přiláká více zájemců, kteří řemeslo skutečně chtějí dělat a
nepůjdou na něj jen proto, že se nikam jinam nedostali. Nedávná analýza výzkumné
agentury PAQ Research ukázala, že až 38 procent mladých v Česku po odborné
škole nastoupí do úplně jiné práce. Nejčastěji uvádějí, že práci v oboru
nesehnali, že je špatně placená, a také to, že výuka byla nekvalitní.
Zlepšit by změna mohla i pověst učilišť jako míst, kde neukázněný kolektiv dítě "zkazí". "Zejména matky chtějí mít děti na maturitních oborech, protože je to podle nich lepší, a taky se obávají prostředí. To je potřeba kultivovat," prohlásil Nantl.
Skutečnost, že se řemeslníci bez schopnosti
zacházet s financemi, rozumět textu a umět cizí jazyk neobejdou, připomíná i
expert na vzdělávání a odborný konzultant společnosti Eduin Tomáš Feřtek.
"Pokrývač střech potřebuje umět německy, protože jezdí na školení do
Německa, aby mohl pracovat s materiálem, který má," uvedl příklad.
Aby všeobecnější vzdělání fungovalo,
musí být propojené s praxí. "Část dětí na učilištích je orientovaná
prakticky. To, co se dozvídají, posuzují podle toho, jestli jim to k něčemu
bude. Část je tam proto, že se jinam nedostali. S nimi je práce složitější. Ale
i je můžete přesvědčit, že se učí něco, co jim k něčemu bude," řekl
Feřtek.
Méně
optimistický je ale ředitel Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák. Obává
se, že zamýšlená změna povede ke zhoršení zručnosti, kterou absolventi tolik
potřebují.
"Spousta
zaměstnavatelů si nám stěžuje, že žáci vycházejí málo vybaveni znalostí oboru a
manuální zručností," uvedl Dvořák, který je zároveň ředitelem Středního
odborného učiliště Ohradní v Praze. "Na jednu stranu máte požadavek
zaměřit se na čtenářskou a finanční gramotnost, na druhou požadavky
zaměstnavatelů na automechaniky, elektrikáře a truhláře," upozornil.
Zevšeobecnění výuky podle něj omezí její odbornou složku.
Feřtek
má jiný názor. Připomíná, že poptávka po všeobecném vzdělání roste, což
dokazují počty zájemců o gymnázia a lycea. Podle něj bude čím dál typičtější,
že se řemeslníkem stane člověk po maturitě, kdy si teprve uvědomí, že si chce
založit firmu a živit se manuálně.
Publikováno v rámci Chytrého
Česka, společného projektu Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny,
zaměřeného na vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat