Jan Amos Komenský před více než 350 lety razil teorii „škola hrou“. Má i dnes tento přístup ve školách své místo?
Na to, že máme
v dějinách osobnost, kterou nám jiné státy závidí, si z Komenského
bereme dost málo. Je dodnes v mnoha ohledech inspirativní. Ve škole
by mělo jít z mého pohledu především o svobodu
a o přebírání odpovědnosti za sebe sama, o emancipaci člověka.
Vzdělání má sloužit člověku, aby se mohl svobodně rozvíjet, cizelovat si
myšlenky, posilovat kreativitu. A k tomu má patřit i hra
a radost z učení. Jenže my se ve vzdělávání snažíme spíš
zachraňovat systém na úkor dětí nebo mladých lidí.
Ve vzdělávání tedy není dostatečná svoboda?
V Česku jsou ve vzdělávání
obrovské rozdíly, na jedné straně tu máme svobodné školy
a na druhé straně jsou ty velmi rigidní. Pokud chtějí učitelé dělat
svou práci svobodně, musí trochu vykročit z nastavených norem. Jenže
struktura vzdělávacího systému je v tom brzdí, není navržen tak, aby něco
takového umožňoval. I progresivní pedagogové vědí, že věci dělají
na hraně možností, někdy si je dokonce musí posouvat.
Jak tedy ten systém reformovat?
Všechny reformy by se
měly zaměřovat na žáka. Učitel je pochopitelně součást prostředí, je to
ten, kdo podporuje žáka, aby se mohl lépe učit. Máme tu spoustu odborníků, řadu
ověřených metod a přístupů, které by vedly k větší svobodě
ve vzdělávání, ale nedaří se tohle know‑how zanést do systému. Je to
jako hodinový strojek, ve kterém se ozubená kola točí naprázdno.
Proč ten převodní mechanismus nefunguje?
Uvedu to
na konkrétním příkladu. Předchozí vláda schválila Strategii vzdělávací
politiky ČR do roku 2030+, na jejím vzniku se podílela řada
organizací a všichni z ní byli nadšení, protože může vzdělávání
posunout. Vychází z toho, že je třeba se zaměřit na kompetence
občanské, osobní, pracovní, aby lidé v životě uspěli. A že je třeba
bojovat s nerovnými šancemi ve vzdělávacím systému či proměnit obsah
a hodnocení vzdělávání. Jenže od vzniku strategie už uběhl nějaký čas
a málo z toho, co obsahuje, se uvedlo do praxe. Problém je
v tom, že jde o nezávazný dokument. A ministerstvo školství má
omezené možnosti, jak prosadit principy, které obsahuje. Paradoxně pak kvůli
nenaplněným očekáváním narůstá frustrace.
Je to vlastně takový začarovaný kruh.
Pozornost se
ve školství zaměřuje výhradně na konkrétní témata, která nejvíc hoří.
Aktuálně je to například digitalizace přijímacích zkoušek na střední
školy. To jsou věci, kde se hodí krizový management na rychlé řešení.
Bohužel stejným způsobem se řeší i dlouhodobé problémy, jako jsou přechody
mezi stupni vzdělání nebo nerovnosti ve vzdělávacím systému. Jdeme
z krize do krize, každou z nich sice dokážeme nějak vyřešit, ale
ministerští úředníci i lidé ze škol jsou vyčerpaní
a na dlouhodobější témata už nemají energii. Když na našich
akcích vystupovaly přední světové kapacity na systémy vzdělávání
a jejich reformy, jako jsou Michael Fullan či Andy Hargreaves, seznámili
jsme je s tím, co řešíme. Nestačili se divit.
Roztříštěné školství
Co říkali?
Zmiňovali, že náš
vzdělávací systém v aktuální podobě nelze řídit. Je v něm obrovské
množství nezávislých subjektů. A zároveň také říkali, že nám nechybí
odbornost, know‑how, jen se musíme naučit realizovat systémové změny.
A na to bych zaměřovala pozornost. Není třeba dostávat ve velkém
další inovace ze zahraničí. Už tu jsou, ale přístup k nim mají jen
některé školy a my musíme najít způsob, jak je dostat do systému jako
celku. A to se nedaří, protože se tomu, jak tyto změny prosadit
v rámci systému, a ne jen na některých školách, nevěnuje
dostatečná pozornost.
Jak do toho?
Je třeba dostat odborné
znalosti od specializovaných organizací ke vzdělávacím institucím. To
je jednoznačně úkol pro ministerstvo školství, to nikdo jiný udělat nemůže.
Problém je rychlé střídání lidí ve vedení resortu. V této vládě už je
třetí ministr školství, každý z nich má trochu jiné priority.
A v takové situaci vůle úředníků udělat nějaké změny slábne. Další
problém je, že do vzdělávání vstupují osobní zkušenosti a přesvědčení
těch, kdo mají na podobu vzdělávání vliv. Měli bychom brát v potaz
„uživatelský“ názor rodičů či žáků, ale celkové řešení musí stát
na odbornosti, na vědeckých teoriích, výzkumech. Nechci říkat, že školství
v celé republice je na tom zcela špatně. Ale jestli chceme
ve školách umět lépe uchopit prostřednictvím reforem taková témata, jako
je nastupující umělá inteligence či digitalizace, nebo připravit žáky
na rychle se měnící trh práce, musíme se naučit dělat systémové změny.
A nejsou v tomto ohledu školy příliš konzervativní? Nebrání se tomu?
Z výzkumu, který
jsem dělala během doktorátu, vyplynulo, že mnoho aktérů ve vzdělávání chce
opravdu zachovat status quo. Bylo mezi nimi hodně lidé ze škol, například
ředitelé a ředitelky, co jsou ve školství dlouho, už něco zažili
a zároveň mají velmi slabou důvěru ve vzdělávací systém jako takový.
Říkají: Udržte systém, jaký je, protože jakékoliv změny, které byly zavedeny,
přinesly spíše zhoršení. V něčem mohou mít pravdu, my ale školství
transformovat potřebujeme. Když se pustíme do takových změn, musíme
počítat s tím, že to může bolet. Zároveň se to však nedá uskutečnit, dokud
vedení škol nemá důvěru v systém a ve smysluplnost změn, které
chceme prosadit.
Mohou být nedůvěra a odmítání změn spojeny s roztříštěnou strukturou, v níž má většina škol jiného zřizovatele, tedy jinou obec?
Současná struktura
odráží demokratizaci, emancipaci školství, snahy odstínit stát od vlivu
na školy po pádu komunismu. Byla tu snaha zbavit se předrevolučního
centrálního řízení. Vstoupily do toho i jiné reformy, které se
školstvím přímo nesouvisely, ale měly na něj dopad. Například při zřízení
krajů se zrušily okresní školské úřady, jež měly na starosti metodické
vedení škol. V tu chvíli v tom zůstaly školy se svými
zřizovateli – kterých je kolem dvou a půl tisíce – úplně samy.
Obce často nemají odbornou kompetenci ani kapacitu školy kvalitně řídit
a v tu chvíli je na konkrétním řediteli či ředitelce, jak školu
vede. Je daleko od centra, strategických záměrů ministerstva. Zároveň to
vede k rozevírání nůžek v úrovni jednotlivých škol. Kdo chce, hledá
podporu a táhne školu nahoru. A vedle toho jsou školy, které nevědí,
co samy se sebou. A pomoc těm, kdo ji sami nevyhledají nebo neumí vyhledat,
nepřijde.
Co s tím?
V Partnerství pro
vzdělávání 2030+ se věnujeme tomu, jak systém přenastavit, aby byl efektivnější
a aby ředitelé měli více prostoru vést své týmy. Nepedagogická zátěž dnes
tvoří až 80 procent jejich práce. Přitom hlavním požadavkem na ředitele
je, že má být pedagogický lídr, ne provozní manažer. Jsou tu úvahy, že by tu
operativu měl dělat někdo jiný. Na podzim chystáme veřejnou konzultaci
o budoucí možné podobě rozložení územní odpovědnosti za vedení a řízení
mateřských a základních škol.
A jaké varianty existují?
Jednou z nich je,
že to vezme zpět do rukou stát. Máme s tím historickou zkušenost, ale
je otázka, zda se k tomuto systému chceme vracet. Ve světě není moc
států, kde by školy přímo řídil stát centrálně. Funguje to například
ve Francii, ale ta nemá dobré vzdělávací výsledky. Naopak země,
od kterých máme tendenci se učit, nemají takto centrálně řízené školství.
Další varianta tedy je, že by propojování šlo odspodu. Dostatečný počet obcí
v regionu by se domluvil a předal nějaké odpovědnosti o úroveň
výš. Mohou to být obce s rozšířenou působností nebo svazky obcí. Je třeba
diskutovat o silných stránkách a rizicích různých variant řešení.
Nedává ale smysl nechávat to v současné podobě, není to ekonomicky
udržitelné, a navíc v systému, kde je každý sám za sebe, chybí
školám a jejich ředitelům podpora při zlepšování kvality výuky
a odpovědnost za kvalitu vzdělávání na jasně definovaném území.
Nevezme taková koncentrace nebo vznik nějakého mezičlánku školám svobodu?
Díváme se, jak to
funguje v zahraničí. Existují tam třeba skupiny škol, které mají společné
odborné vedení, navzájem se od sebe učí, ale zároveň mají pedagogickou
svobodu. Rodiče pak nemusí vozit dítě do vzdálené školy s dobrým
renomé, zabrání se tak i „spádové turistice“. Metodické vedení škol
v jednom regionu přinese víceméně jejich rovnoměrný rozvoj. Nic nebrání
tomu, aby si školy ponechaly různé pedagogické zaměření. Ale všechny by měly
mít jistou garantovanou kvalitu, je to ze zákona veřejná služba.
Plýtvání potenciálem žáků
Kde se nejvíc v současném systému plýtvá potenciálem žáků a studentů?
Jednoduchou odpověď na tuto otázku nemáme, protože neexistují data, která by nám – anonymizovaně – ukázala průchod žáků napříč všemi stupni vzdělávání. Výsledky jsou vidět jen izolovaně za jednotlivé stupně škol. Naprosto katastrofální je, že se zvedá počet dětí, které nedokončí ani základní vzdělání. V celorepublikovém průměru tvoří dnes tři procenta populačního ročníku, ale například v Ústeckém kraji jich je až kolem osmi procent. Tyto děti nemají bez vzdělání budoucnost. Je potřeba, aby mladí lidé odcházeli ze vzdělávacího systému s nějakou dokončenou kvalifikací, minimálně aby získali výuční list. Udivuje mě, že to zatím příliš nikým neotřásá, protože si tím do budoucna zaděláváme na obrovský problém.
Jak byste ho vykreslila?
Nejde jen
o společenský, ale také o ekonomický problém. Profese, které nyní
vykonávají lidé bez vzdělání, pravděpodobně z velké části přestanou
existovat, budou zcela automatizované. A zároveň tito lidé budou značně
závislí na systému, na sociální podpoře. Jsou s nimi také
spojeny vyšší nároky na zdravotní systém, na řešení kriminality.
Proto bychom se měli snažit udržet tyto lidi co nejvíc ve vzdělávacím
systému a dovést aspoň k nějaké kvalifikaci, aby na to případně
mohli v budoucnu navázat a dále se vzdělávat. Nedává smysl, aby se
dospělí lidé, kteří si chtějí doplnit kvalifikaci, ve větším měřítku
vraceli na základní školu, aby získali vzdělání, nebo aby zůstávali úplně
bez něj.
Může v tom pomoci prodloužení povinné školní docházky na 10 let, o kterém se diskutuje?
Jsem přesvědčená, že by pomohlo, kdyby se děti začaly účastnit co nejdříve předškolního vzdělávání. Platí, že čím dříve dostaneme děti se složitějším socioekonomickým zázemím do vzdělávacího systému, tím je větší naděje, že budou lépe připraveny uspět v životě. Prodloužení povinné školní docházky směrem na střední školu je opatření, které se také snaží reagovat na dnešní neuspokojivou situaci. Zahraniční příklady však ukazují, že samo o sobě to problém s předčasnými odchody ze vzdělávání nevyřeší. Třeba v USA je 12 let povinné školní docházky a víme, že děti se složitým zázemím ze vzdělávacího systému přesto vypadávají. Chodí za školu, mají vysoký počet omluvených i neomluvených hodin.
Pokud chceme, aby se tito
lidé vzdělávali déle a získali kvalifikaci, je třeba přidat i nějakou
větší individualizovanou podporu, zaměřit se na práci v komunitě.
Jednoduše hledat způsoby, jak motivovat mladé lidi, aby ve vzdělávacím
systému zůstávali dobrovolně, případně se do něj v dospělosti
vraceli, například kvůli dokončení nebo rozšíření kvalifikace. Může to vypadat,
jako že jde o příliš obecná témata, ale pokud se jimi nebudeme zabývat,
výraznější změna podle mě nenastane.
Nebudou si ale pak školy stěžovat, že od nich chceme, aby řešily i společenské problémy?
Už si stěžují, že
na ně hrneme třeba věci související s integrací žáků s různým
typem znevýhodnění. A mají částečně pravdu v tom, že na řešení
těchto problémů zůstávají samy. Školy by měly být součástí infrastruktury
dalších služeb, komunitních, sociálních a podobně. Mají k dispozici
jen část odbornosti a času, kdy mohou na děti působit. Jenže
v Česku to naráží na slabou meziresortní spolupráci. Zatím tu
převládá tendence, že jen přijmeme zákony a budeme čekat, než se něco
stane. Ale samo o sobě se nic nestane, je k tomu potřeba vůle
ke spolupráci mnoha různých organizací, včetně škol.
Na druhé straně, je tu i spousta nadaných žáků. Plýtvá se i jejich potenciálem?
Bohužel ano. To trochu
souvisí i se svobodou ve vzdělávání, kterou jsem zmiňovala
na začátku. Komu vzdělávání slouží? Je to služba, která by měla prospívat
každému podle jeho vzdělávacích potřeb. I zpráva České školní inspekce
ukázala, že se někde „ztrácejí“ mimořádně nadaní žáci. Školy jich umí
identifikovat jen zlomek, a tím pádem k nim nepřichází adekvátní
podpora. Ale nejde jen o mimořádně nadané žáky, každé dítě má nějaké
nadání a my bychom ho měli podpořit, aby rozvíjelo své silné stránky.
A tímto způsobem vzdělávání v Česku bohužel koncipované není.
Jak nepřijít o dobré učitele
Je vůbec nějaká šance to aspoň trochu změnit?
Máme velkou příležitost
u právě probíhající revize rámcového vzdělávacího programu. Ale byla by
nutná celková změna paradigmatu a v tom nemá jasno ani odborná
veřejnost. Dosud existuje představa, že tu je kurikulum, obsah vzdělávání,
které je potřeba „nalít“ do člověka. Nové přístupy naopak hodně staví
na samotném člověku, na jeho vzdělávacích potřebách, na tom, že
si do nějaké míry řídí vzdělávání sám. A když tuhle dovednost má,
nepotřebuje, aby ho někdo celou dobu držel za ruku. Stále se vracíme
k tomu, že se nedaří do vzdělávacího systému dostávat nejnovější
pedagogické teorie.
Jak by se toto mohlo dostat do revize zmiňovaného dokumentu, z něhož školy vycházejí při tvorbě svých vlastních učebních programů? Můžeme opustit nebo nějak propojit jednotlivé vyučované předměty?
Už od roku 2005
nemáme na národní úrovni předmětově postavené kurikulum. Celkový rámec
od začátku vedl školy, aby propojovaly obsahy jednotlivých předmětů. Proto
je tu taková variabilita škol – od těch, co jsou stále postavené
na vyučovaných předmětech, až po velmi kreativní, kterým se daří
propojovat vzdělávací obsah. A rámcový vzdělávací program to všechno
umožňuje, i ten aktuálně platný je poměrně progresivní. Podle mě není
důležité, jestli se bude vyučovat hudební či výtvarná výchova, ale zda žák
rozvíjí své potřeby po vzdělání a aktivně se učí. Pokud někdo sedí
v lavici a stagnuje, vyučování mu nic nedává, nemůže být tím pádem
ani spokojený. Musíme hledat v první řadě metody práce, které děti
ve vzdělávání podpoří a budou jim dávat impulzy k rozvoji,
a zajistit mu k tomu podnětné prostředí.
Dokáže vyučující, který stojí před třídou 30 žáků, dávat dětem rozdílné podněty?
Existují různé metody
pedagogické práce. Ta se nedá dělat úplně laicky. A rozhodně neplatí, že
každý může být učitelem. Teoreticky se to učí na fakultách, ale vytvořit
klima pro růst dětí, to už je pedagogické mistrovství. Zatím máme relativně málo
odborníků, kteří by to dokázali na školách aktivně rozvíjet, ale dobré
příklady už existují a my bychom se měli naučit je identifikovat
a učit se z nich.
Měli by se tedy čeští učitelé ještě více učit?
Skoro bych řekla, že
čeští učitelé jsou převzdělávaní. Často je však problém v kvalitě
vzdělávacích programů. Absolvují kvanta různých školení, ale nikdo jim to, co
se na těchto školeních dozvídají, nepropojuje do souvislostí. Vedou
se také diskuse, jakou profesi učitele chceme. Dnes je jejich vzdělání postaveno
spíše akademicky. Kdyby se učitelé vzdělávali úzce pro obor, byl by tam větší
požadavek na praxi. A protože provázanost s profesí není úplně
silná, odchází hodně absolventů pedagogických fakult nebo fakult připravujících
učitele do jiných oborů, vůbec nenastoupí do praxe. To se sice trochu
zlepšuje, ale učitelé pak zase často odcházejí z profese po dvou
letech, co nastoupí na školu.
Může to být způsobeno třeba nedostatečným finančním ohodnocením?
Asi to bude mix faktorů.
Mnohdy je to způsobeno i tím, že nezískají dostatečnou podporu ani
od fakulty, ani od školy, kam nastoupili. Jsou hozeni do praxe.
Zkusí do výuky zařadit metody, které se sami učili, ale když děti
nereagují adekvátně, brzy raději sáhnou po nějakých osvědčenějších.
Zajistí jim disciplínu ve třídě. Upouštějí tak od efektivnějších
metod učení vyžadujících vysokou míru profesionality a metodické podpory.
Učitel patří k profesím, kde je nejčastější efekt vyhoření, což se pak odráží v kvalitě výuky. Jak tomu předcházet?
Mám pro to velkou míru
pochopení. Pět let jsem učila na gymnáziu a asi jsem také trochu
vyhořela. Problém je v tom, že profese učitele není vnímána jako
pomáhající, která pracuje s lidmi, s dětmi, podobně jako sociální
práce nebo zdravotnictví. Učitelství je vnímáno ryze odborně a chybí mu
bezpečný prostor, kde by mohl učitel nabrat zpět sílu svou profesi dlouhodobě
vykonávat. V případě pomáhající profese by nastoupily takové nástroje jako
supervize, řešení problémů s nezaujatým odborníkem. V některých
školách jich využívají, ale mnohde je považují za zbytečný luxus. Mezi
projevy vyhoření přitom patří například ironie nebo cynismus a takové
nastavení mysli směrem k dětem, obzvlášť prvostupňovým, je naprosto
nezdravé. Potřebujeme zajistit zdravý rozvoj dětí, a tak musíme myslet
také na duševní zdraví pedagogů. A to nás opět vrací
k systémovým řešením.
____________________
Všechno je to hezké, ale když stát řeší nedostatek míst na školách přecpáním stávajících tříd a handrkuje se o platy a všeobecně peníze na školství, můžeme na všechny teorie zapomenout. Howgh.
OdpovědětVymazat