Cílem škol je připravovat studenty na budoucnost, přesto se však důležité lekce v životech studentů často neodehrávají za jejich zdmi. "Zpravidla si pamatujeme opravdu málo z toho, co se naučíme ve školní lavici. A když ano, formují nás zážitky, které mnohdy nejsou záměrem učitele," vysvětluje ředitel anglické státní školy Liverpool College Hans van Mourik Broekman.
Zdroj: Zprávy.aktuálně.cz 17. 9. 2023
V minulosti
se liverpoolská škola, v níž studují žáci od čtyř do devatenácti let,
soustředila zejména na formální úroveň výuky, která probíhá podle školních
osnov. "Brzy jsme však přišli na to, že musíme najít cestu i k rozvoji
měkkých schopností žáků, tedy dovedností, které vychází z osobnostních předpokladů
člověka a jež tvoří nepostradatelnou součást jeho budoucí odborné
způsobilosti," říká Broekman. Jednou z cest k posilování takových
dovedností je snaha vytvořit u studentů správné návyky a vytvářet prostředí, v
němž dochází ke spontánnímu vzdělávání.
Lektoři se
podle ředitele snaží motivovat žáky ke zdravému životnímu stylu, ale i
mezilidské komunikaci. "Vysvětlovat dětem, že by si měly hlídat stravu a
hýbat se, ale nikdy nebude mít takový dopad, jako když zařídím, aby ve škole
měly přístup ke zdravému jídlu a mnoho zájmových aktivit, které motivují k
pohybu. Ke zdraví si pak najdou vlastní cestu," popisuje postoj školy.
Netradiční
přístup s ohledem na informální rovinu zvolila škola i při snaze učit studenty
o bezpečnosti na internetu. "Nejdříve zjišťujeme, jaké má dítě zkušenosti.
To může vést k zajímavému rozhovoru. Kultura školy je souhrnem všech interakcí,
které se za ní skrývají," vysvětluje. Když lektor žáky místo poučování
vyzve k debatě, zahájí podle akademika výukový proces, který vyústí v
zapamatovatelnou zkušenost.
Děti v
Liverpool College lektoři rovněž zapojují do pravidelných studentských debat a
prostřednictvím různých aktivit je dostávají do situací, v nichž mají šanci chopit
se vůdčích pozic.
Vědomosti
načerpané z informální výuky naučí studenty využívat kritické myšlení
a fungovat jako součást komunity. "To by se měly děti učit už doma.
Jsem ale přesvědčený, že v anglických rodinách schopnost pěstovat tyto
schopnosti upadá. Pokud je student nezíská doma, musí se je naučit ve
škole," říká ředitel.
Podle
Broekmana se evropské školy o prolnutí neformální a formální výuky často snaží,
přesto je čeká ještě dlouhá cesta. "Pokud budeme dál věřit, že studenti
získávají vědomosti pouze z formální výuky, nikdy nevytvoříme prostředí, v
němž si žáci vybudují schopnosti k tomu, aby byli úspěšní," uzavírá.
O
problematice informální, formální a neformální výuky Broekman mluvil i na
pražské konferenci FutureEdu. Ta kombinovala vystoupení řečníků s panelovými
debatami, na kterých diskutovali čeští i zahraniční pedagogové a profesionálové
z oblasti školství. Přednášku měli například dánská expertka Lisbeth
Trinskjærová nebo český ministr školství Mikuláš Bek.
Cílem akce bylo
oslovit s tématem nejen širokou odbornou veřejnost, ale i politiky a mladé
lidi, kterých se téma týká, a mají tak možnost přispět k lepšímu porozumění
rychle se měnícího vzdělávání v Česku.
Konference se konala v prostorách pražského business hubu Opero. O debaty nepřišli ani ti, kteří se už na zcela zaplněnou akci dostat nemohli. Celou událost mohli lidé sledovat prostřednictvím on-line streamu. Kompletní program je na stránkách konference.
Žádné komentáře:
Okomentovat