Partnerství pro vzdělávání 2030+ zahájilo na odborné konferenci Jak nastavit odpovědnost za kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách v ČR veřejnou konzultaci ke svému návrhu na uspořádání školské správy na lokální úrovni.
Zdroj: EDUin.cz 24. 9. 2023
Malá podpora škol ve výrazně
decentralizovaném vzdělávacím systému patří k důvodům, proč se českému
školství dlouhodobě nedaří realizovat potřebné systémové změny.
Až do 23. října bude mít
odborná veřejnost možnost vyjádřit se k dokumentu Návrh na posílení systému vedení a podpory mateřských
a základních škol v ČR. Návrh je výsledkem tříletého úsilí
expertů z celé řady organizací zapojených do Partnerství pro vzdělávání
2030+. Cíl veřejné konzultace je ale ambicióznější než prosadit tento konkrétní
pohled na věc. Návrh má posloužil jako odrazový můstek k nastartování
smysluplné diskuse, a hlavně k hledání shody na tom, jak by měla
vypadat místní školní správa, která by podpořila školy v tom, co je
opravdu důležité – ve zlepšování výsledků vzdělávání žáků a žákyň českých
škol.
Nutnost nově nastavit systém místní
školské správy by se měl podle návrhu stát jednou z priorit Strategie
2030+. „Doposud není nastavena odpovědnost za dosahování cílů Strategie 2030+,
a to zejména na místní úrovni. Nevidíme také, že by byly vytvořeny
podmínky, které by ředitelům umožnily věnovat většinu svého času pedagogickému
vedení a rozvíjet své profesní dovednosti v této oblasti. Na tyto
problémy a na řadu dalších reagujeme ve svém návrhu.“ říká Vladimír Srb, vedoucí autorského týmu,
který návrh připravil.
Problematika místní školské správy
a její význam pro kvalitu vzdělávání byla z různých úhlů pohledu
tématem příspěvků konference, která se uskutečnila v Národní technické
knihovně v Praze.
Všechny příspěvky si můžete poslechnout ze záznamu:
— Vize zkvalitňování veřejné správy v území ve strategii MV ČR – Marek Jetmar / MV ČR
— Zjištění z evaluace pilotáže středního článku podpory – Jan Husák / Masarykův ústav vyšších studií, ČVUT v Praze
— Představení návrhu na posílení systému vedení a podpory MŠ a ZŠ – Vladimír Srb / Partnerství pro vzdělávání 2030+
— Varianty řešení navrhovaných změn z právního pohledu – Alice Kubů Frýbová / Holubová advokáti s. r. o.
— Propojenost vzdělávacích a sociálních problémů – Daniel Prokop / PAQ Research
— Více času na pedagogické vedení školy prostřednictvím hospodárného zajištění nepedagogických činností – Jakub Fischer / Vysoká škola ekonomická v Praze
— Pohled ministra školství – Mikuláš Bek / MŠMT
Přednášející mapovali podmínky pro
zavedení nové instituce, která by na místní úrovni nesla odpovědnost za
naplňování cílů Strategie 2030+, včetně zlepšování vzdělávacích výsledků dětí
a snižování nerovností ve vzdělávacím systému. „Nerovnosti v českém
školství jsou hodně nerovnosti mezi regiony a nerovnosti mezi školami,
zatímco výsledky dětí v rámci jedné školy jsou relativně podobné. Nejde
přitom jen na rozdíly na úrovni kraje, zhruba 60 % rozdílů ve vzdělávacích
výsledcích vysvětlují rozdíly mezi ORP, jde o mikroregionální problém –
musíme pracovat s mikroregiony,“ upozornil například Daniel Prokop z PAQ Research.
Na konferenci v odpoledních
hodinách vystoupil jako jeden z řečníků ministr školství Mikuláš Bek, který ve svém příspěvku
přivítal diskusi o tom, jak překonat potíže spojené s přílišnou
fragmentací školství, které se týkají ekonomické efektivity i kvality
výuky. „Nejpravděpodobnější se mi zdají ty cesty, které počítají institutem
našeho školského zákona, kterým je školská právnická osoba. Je samozřejmě
otázka, do jaké míry je možné obce do spolupráce nutit, ale umím si představit
velmi silné finanční incentivy, aby se to stalo. Nastavit podmínky financování
tak, aby byly velmi motivační směrem ke spolupráci, je nepochybně
v pravomoci státu,“ řekl při svém vystoupení na konferenci Jak
nastavit odpovědnost za kvalitu vzdělávání v mateřských a základních
školách v ČR ministr školství Mikuláš Bek.
Na závěr konference byla k Návrhu na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR, který předkládá různé varianty řešení, otevřena veřejná konzultace. Ta je určena pro aktéry z různých oblastí vzdělávacího systému. Jejím cílem je zmapovat, jak vnímá odborná veřejnost silné stránky i rizika předložených variant řešení a zmapovat jejich postoje a argumenty. První kolo veřejné konzultace, ve kterém se k navrženým podobám školské správy budou vyjadřovat jednotlivci, bude zakončeno 23. října.
Žádné komentáře:
Okomentovat